Strona główna » Strefa Wiedzy » Jak zacząć pracę w marketingu bez doświadczenia? PORADNIK

Jak zacząć pracę w marketingu bez doświadczenia? PORADNIK

Chcesz rozpocząć nowy rozdział w swojej karierze? Myślisz o zmianie branży i karierze w marketingu? Jeśli tak, to jesteś we właściwym miejscu! Przeczytaj jak zacząć pracę w marketingu.

Znasz to uczucie, kiedy czytasz świetnie wyglądające ogłoszenie o pracę w wymarzonej firmie, jednak brakuje Ci wiedzy lub umiejętności? Zapewne zamykasz zakładkę i szukasz dalej. Jednak jest wyjście z tej sytuacji — skorzystaj z darmowych źródeł wiedzy i zacznij pracę tam, gdzie chcesz. Jak zacząć pracę w marketingu i gdzie szukać wiedzy? 

Odpowiedź jest prosta: w Internecie (bo w sumie gdzie indziej w XXI wieku?). Dziś dostęp do informacji jest tak duży, że jesteśmy nimi przytłoczeni. Są one często chaotyczne, a brak wskazówek od czego zacząć naukę bywa tak frustrujący, że się poddajemy. 

Z tego artykułu dowiesz się: 

Już teraz jestem w stanie Cię zapewnić, że korzystając tylko z darmowych źródeł informacji możesz przejść dziesiątki kursów i zdobyć kilka certyfikatów od renomowanych firm takich jak Google czy Meta. Nie wierzysz? Czytaj dalej i sprawdź, jak możesz je uzyskać!

Google Internetowe Rewolucje

Jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w digital marketingu, internetowe rewolucje jest to świetne miejsce, by poznać podstawy i dobrze je uporządkować. Kurs posiada 26 modułów o różnych tematach takich jak: e-commerce, e-mail marketing, SEM, SEO itd. Moduły są zakończone testem sprawdzającym wiedzę. Jeśli ukończysz wszystkie i pozytywnie zaliczysz testy, otrzymasz certyfikat od Google’a! 

To świetne poświadczenie znajomości wiedzy z digital marketingu i na pewno pozwoli Ci zabłysnąć w rekrutacji, nie tylko na stanowisko Junior Digital Marketing Specialist, ale także gdy chcesz specjalizować się w konkretnym kanale.

Google Internetowe Rewolucje
Kurs „Podstawy marketingu internetowego” oferuje około 40 godzin nauki. Jeśli uważasz, że nie potrzebujesz wykonywać całego kursu, możesz stworzyć indywidualny plan nauczania i wybrać moduły, które Cię interesują.

Udemy

Strona Udemy posiada setki tysięcy kursów z różnych dziedzin, nie tylko o marketingu. Możesz tam znaleźć takie kursy jak: programowanie, rozwój osobisty, projektowanie i wiele więcej. Kursy są prowadzone przez specjalistów z całego świata. Są  tam nagrania zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Strona oferuje też wiele kursów płatnych, jednak jeśli dopiero zaczynasz przygodę z marketingiem, to darmowe lekcje w zupełności Ci wystarczą. 

Ogromną zaletą jest to, że możesz wybrać dziedzinę marketingu, w której chcesz zgłębić wiedzę. Co więcej, jest możliwość wybrania odpowiedniego poziomu: od początkującego do zaawansowanego.

Jak zacząć pracę w marketingu - Udemy
Udemy posiada rozbudowaną sekcję kategorii, dzięki czemu w łatwy sposób znajdziesz materiały, których szukasz.

HubSpot Academy 

Platforma oferuje imponującą liczbę kursów i wszystkie są darmowe. Niektóre kursy po zakończeniu oferują możliwość otrzymania certyfikatu. Na platformie znajdziesz dużo angażujących wideo, ale również merytoryczne materiały do pobrania w formie m.in.: transkrypcji czy też prezentacji. Z ich pomocą możesz tworzyć notatki, które pozwolą Ci szybko wrócić do wybranego zagadnienia. Istotne z punktu widzenia początkującego: wszystkie szkolenia i materiały są po angielsku.

HubSpot Academy
Kursy na HubSpot Academy oferujące certyfikaty są specjalnie oznaczone, aby w łatwy sposób można było je znaleźć. Jest również przybliżony czas wykonywania kursu i ilość lekcji.

Meta Blueprint

Planujesz zostać specjalistą od Facebooka? Nie ma lepszego miejsca, aby zacząć naukę, niż strona firmy Meta. Platforma Meta Blueprint oferuje Ci szereg szkoleń, kursów czy nawet możliwość zdobycia oficjalnego certyfikatu firmy Meta. Znajdziesz tu listę lekcji o różnych stopniach trudności, zawierających materiały wideo oraz możliwość sprawdzenia wiedzy po zakończonym module. 

Moduł kończy się podejściem do certyfikatu, który może Ci się przydać, jeśli np. aplikujesz na stanowisko Junior Paid Social Specialist.

Jak zacząć pracę w marketingu - Meta Blueprint
Meta Blueprint doskonale potrafi zidentyfikować, kto potrzebuje informacji na temat ich narzędzi. Przygotowane wcześniej dedykowane sekcje dla małych firm, agencji, nauczycieli itd., pozwalają w szybki sposób dostarczyć wiedzę, niezbędną dla danej grupy.

Google Skillshop

Jeśli już wiesz, że chcesz pracować w ekosystemie od Google i zostać Junior SEM Specialist, na pewno przydają Ci się odpowiednie certyfikaty, które potwierdzą Twoje umiejętności. Google oferuje wiele zaawansowanych narzędzi (np. nowy Google Analytics 4), dzięki dobrej znajomości i umiejętności wykorzystania odpowiednich funkcji możesz zwiększyć swoje szanse podczas rekrutacji.

Na platformie Google Skillshop znajdziesz kursy dla początkujących i zaawansowanych. W zakładce związanej tylko z Google Ads możesz zdobyć aż 6 oficjalnych certyfikatów. Czekają na Ciebie takie certyfikaty jak: reklama w sieci reklamowej, reklama w sieci wyszukiwania czy certyfikat Google Ads z kreacji itd.

Jak zacząć pracę w marketingu - Skillshop
Skillshop od Google, pozwala świetnie rozwijać umiejętności we wybranym przez Ciebie obszarze. Poświęcając tylko kilka godzin, jesteś w stanie zdobyć certyfikat, który może Ci otworzyć drzwi do wymarzonego zawodu.

Znajdź i obserwuj mentora

Poza standardowymi metodami nauki na platformach oferujących darmowe kursy online możesz skorzystać z innej formy. Wiele znanych osób z branży marketingowej uwielbia dzielić się wiedzą z innymi. Udostępniają ją w różnych formatach np. wpisy na blogach, podcasty czy też prowadzą darmowe webinary. Poszukaj specjalistów w dziedzinie, w której chcesz się rozwijać, a na pewno znajdziesz na ich profilach ciekawe materiały edukacyjne.

Oto moje rekomendacje, które pomogą Ci zacząć porządkować wiedzę z zakresu digital marketingu:

Blog i podcast Artura Jabłońskiego — szczególnie jeśli szukasz wiedzy z zakresu social mediów czy copywritingu. Prowadzi on obszernego bloga, na którym znajdziesz wiele artykułów, które pomogą Ci postawić pierwsze kroki w świecie digitalu. Jeśli ciągle to dla Ciebie za mało, zajrzyj też do zakładki podcast — ciekawi goście i merytoryczne odcinki pozwolą Ci jeszcze lepiej przyswoić wiedzę. Poza tym to podcast, więc możesz go słuchać gdzie chcesz i kiedy chcesz.

Blog Natalii Charzyńskiej — jej blog to prawdziwe kompendium wiedzy dla ludzi zainteresowanych reklamą Facebook Ads. Sekcja blogowa jest podzielona na materiały podstawowe i zaawansowane, co pozwala w łatwy sposób zidentyfikować, co musisz wiedzieć na początku, a co możesz jeszcze odpuścić. Dodatkowo możesz też rozwiązać test z podstawowej wiedzy o Facebook Ads i sprawdzić co już wiesz, a nad czym musisz jeszcze popracować.

Rynek marketingu internetowego ciągle prężnie się rozwija na całym świecie, dlatego warto śledzić zagranicznych mentorów, którzy swoimi osiągnięciami zyskali sławę międzynarodową.

Gary Vaynerchuk — autor bestsellerów New York Timesa, mówca i przedsiębiorca. Na jego socialach znajdziesz dużo cennych informacji z zakresu marketingu internetowego. Jeśli chcesz być na bieżąco ze zmieniającym się ciągle światem digital marketingu, śledzenie Gary’ego jest dobrym wyborem. 

Russell  Brunson — jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o lejkach sprzedażowych, to Russell jest odpowiednim człowiekiem.

Ezra Firestone — dzieli się szeroko swoją wiedzą na temat e-commerce, którym zajmuje się od wielu lat. Poza praktycznymi wskazówkami na temat marketingu cyfrowego znajdziesz też informację na temat odpowiedniego mindsetu w biznesie. 

Neil Patel — człowiek niemalże od wszystkiego. Pośród jego publikacji znajdziesz informacje na temat SEO, PPC aż po e-mail marketing i strategię. 

Seth Godin — jego aktywność na social mediach jest mniejsza niż u pozostałych, ale prowadzi on bardzo aktywnie swojego bloga. Warto również przyjrzeć się jego książkom: „To jest marketing!” czy „Marketing za przyzwoleniem. Jak zmienić obcych ludzi w znajomych, a znajomych w klientów”.

Jak zacząć pracę w marketingu bez doświadczenia? Czy to jest możliwe?

Zdecydowanie tak! Jak widzisz nawet bez studiów wyższych czy płatnych kursów, jesteś w stanie zdobyć ogromną wiedzę. Wiele z nich oferuje też certyfikaty, które pozwolą uzupełnić Twoje CV. Sprawdź również, czy obecnie nie są realizowane żadne bezpłatne programy szkoleniowe takie jak np. „Umiejętności Jutra” stworzone przez Google i Główną Szkołę Handlową w Warszawie. Wiele firm i organizacji cyklicznie organizuje programy edukacyjne, sprawdzaj na bieżąco informacje o kursach, żeby nie ominąć terminu zapisów.

Pamiętaj, że testy sprawdzające wiedzę podczas rozmowy kwalifikacyjnej to norma. Jeśli dobrze przyswoisz materiały, w większości przypadków nie powinny one stanowić dla Ciebie problemu. Zrobisz też wrażenie na rekruterach podczas rozmowy o pracę, odpowiadając na nie prawidłowo. 

Internet jest przepełniony wiedzą i informacjami. Jeśli wiesz, gdzie szukać nie musisz wydawać pieniędzy na płatne kursy, które w większości oferują to samo lub nawet mniej. 

Praca w marketingu wiąże się z ciągłą aktualizacją wiedzy, ale również z umiejętnością obserwowania świata dookoła. Rozpoczynając pracę w digital marketingu nie licz na nudę, ciągłe szkolenia i wymiana wiedzy to norma w naszym świecie 🙂 

Czytaj również: Kariera w digitalu. Jak wygląda praca w obszarze reklamy w social mediach opowiada Elizabet Araj, Paid Social Leader

Cube Group

Cube Group

Agencja digital

Tekst został przygotowany przez ekspertów z zespołu Cube Group, agencji digital, w której łączymy strategie digital marketingowe, SEM, SEO, social, content, performance, analitykę, kreację i technologię. Zespół Cube Group na co dzień pracuje dla takich marek jak m.in. mBank, Vectra, Credit Agricole, Innogy i więcej. Zgarniamy przy tym najważniejsze wyróżnienia branżowe (Effie, MIXX Awards, Golden Arrow, European Performance Marketing Awards, Performance Marketing Diamonds, Efekton Awards, Ekomersy i Aulery).

MOGĄ CI SIĘ SPODOBAĆ