Home > Słownik > Kanibalizacja

Kanibalizacja

Na czym polega kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych (ang. keyword cannibalisation) to negatywne zjawisko w pozycjonowaniu witryny. Mówimy o nim wtedy, gdy więcej niż jedna podstrona domeny jest zoptymalizowana pod to samo słowo kluczowe bądź ma podobną treść.

Dlaczego należy unikać kanibalizacji słów kluczowych?

Kanibalizacja treści prowadzi do rywalizacji między podstronami w wynikach wyszukiwania. Jest to niekorzystne zjawisko, ponieważ roboty Google podczas analizowania treści zamieszczanych w internecie wybierają te, które są najbardziej oryginalne i wartościowe. W przypadku kiedy dwie podstrony zawierają te same słowa kluczowe, roboty wyszukiwarki nie są w stanie określić, który adres URL powinien mieć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W konsekwencji tracimy potencjalny ruch, a nasze pozycje „skaczą”.

Kanibalizacja a CTR i sprzedaż

Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych może negatywnie wpłynąć również na współczynnik klikalności (CTR) – nawet jeżeli różne adresy będą zajmować podobną pozycję, to może się okazać, że jeden z wyników wyszukiwania bardziej zachęca do kliknięcia. Niekorzystna sytuacja występuje także wtedy, gdy na jedno słowo kluczowe w SERP pojawia się podstrona produktowa i wpis blogowy – wówczas, jeśli użytkownik wybierze artykuł, wydłuża się jego droga w procesie zakupowym.