Rodzaje kampanii Google Ads
Home > Blog > SEM > 8 rodzajów kampanii Google Ads, które musisz znać!

8 rodzajów kampanii Google Ads, które musisz znać!

Różne rodzaje kampanii Google Ads pozwalają docierać do użytkowników nie tylko w wynikach wyszukiwania i mapach, ale także w YouTube, aplikacjach mobilnych czy witrynach partnerskich. Możesz ustawić dowolny budżet w kampanii, a płacisz tylko za wyniki. Istnieje wiele możliwości kierowania reklam w systemie Google Ads, np. na słowa kluczowe, własne lub gotowe segmenty odbiorców. W zależności od tego, co chcemy reklamować, czy jakich formatów reklam użyć mamy do wyboru różne typy kampanii. Zapoznaj się z poniższymi przykładami, poznaj ich mocne strony!

Typy kampanii Google Ads

1. Kampanie w sieci wyszukiwania

Jest to reklama tekstowa w wynikach wyszukiwania Google. Może wyświetlać się nad oraz pod bezpłatnymi wynikami wyszukiwania.

Wykorzystujemy w niej kierowanie na słowa kluczowe, dzięki czemu trafiasz na klientów zainteresowanych Twoim produktem lub usługą. Zasięg tej reklamy możesz powiększyć o partnerów w sieci reklamowej. Jest to jedna z najczęściej wybieranych przez użytkowników rodzajów kampanii.

Potocznie nazywana: kampania Search, kampania w wyszukiwarce.

Kiedy wykorzystać kampanię w sieci wyszukiwania: 

Najczęściej wybierany rodzaj reklamy w sieci wyszukiwania.

Elastyczna reklama tekstowa w wyszukiwarce (Responsive Search Ads – RSA) – składa się z 3 do 15 nagłówków (30 znaków), 2 do 4 tekstów reklam (90 znaków) oraz adresu URL, do którego kieruje. 

Docelowa reklama składa się z 3 wybranych nagłówków oraz 2 tekstów reklamowych. Dzięki większej ilości danych system może wybrać najlepiej dopasowane do zapytania użytkownika. W ten sposób potencjalny klient otrzymuje trafniejszą wersję reklamy. A Ty oszczędzasz czas na tworzenie dużej ilości różnych reklam.

Wygląd kampanii w Google Ads

Struktura kampanii Search

Istotnym elementem tworzenia kampanii w sieci wyszukiwania jest stworzenie odpowiedniej struktury kampanii. 

Podziel swoje produkty/usługi na odpowiednie kampanie, które mają najszerszy kontekst. Wewnątrz kampanii dokonaj podziału na grupy reklam, w których zastosujesz dopasowane reklamy. W późniejszym etapie bardzo pomoże Ci to w szybkiej i precyzyjnej optymalizacji pracy na koncie oraz przekazanie precyzyjnie dopasowanego komunikatu do użytkownika. 

Wybierz najtrafniejsze słowa kluczowe dotyczące Twoich działań. Są one podstawą całej kampanii. W doborze słów kieruj się również ich potencjałem, czyli liczbą wyszukiwań. W takiej analizie pomoże Ci Planer słów kluczowych.

Mocne strony kampanii w wyszukiwarce

2. Kampanie w sieci reklamowej

Jest to reklama graficzna w sieci reklamowej Google, inaczej w sieci Google Display Network (GDN). Wyświetla się w formie banerów lub grafik łącznie z tekstem na milionach witryn, w aplikacjach, czy usługach Google. 

Sieć reklamowa daje nam wiele możliwości kierowania reklam. Możemy wyświetlać nasze reklamy konkretnym typom odbiorców, np. osobom, które odwiedziły naszą stronę (remarketing) lub osobom w konkretnym wieku (demografia), jak również w konkretnym kontekście, który możemy określić, np. poprzez słowa kluczowe, tematy czy konkretne witryny lub kanały YouTube. 

Możliwość kierowania kampanii Google Ads na konkretne grupy odbiorców

Potocznie nazywana: kampania GDN, kampania Display, kampania banerowa. 

Kiedy wykorzystać kampanię w sieci reklamowej: 

Najczęściej wybierany rodzaj reklamy w sieci reklamowej

Elastyczna reklama displayowa zawiera grafikę oraz tekst. W jej skład wchodzi od 1 do 5 krótkich nagłówków (30 znaków), jeden długi nagłówek (90 znaków), 1-5 tekstów reklamy (90 znaków), nazwa firmy, końcowy adres URL, logo firmy oraz minimum 2 obrazki (poziomy i kwadratowy). 

Dodatkowo możemy dodać format wideo oraz wybrać tekst wezwania do działania (CTA). Reklamy elastyczne mogę przybrać natywne formatowanie, dzięki czemu dostosowuje się do prawie każdej powierzchni reklamowej w sieci reklamowej.

W kampaniach w sieci reklamowej możemy wykorzystać również reklamy graficzne. Są to banery w różnych formatach, które przekierowują na stronę docelową. Mogą mieć formę statyczną, animowaną lub GIF.

Struktura kampanii w sieci reklamowej

W strukturze kampanii w sieci reklamowej, również warto skupić się na odpowiednim podziale naszych produktów/usług na kampanie oraz grupy reklam. Tu możemy skupić się także na tym, gdzie chcemy kierować nasze reklamy i to również wziąć pod uwagę w tworzeniu struktury. 

Przykładem mogą być kampanie remarketingowe, w których wykorzystamy listy odbiorców, którzy byli na naszej witrynie.

Mocne strony kampanii GDN

3. Kampanie wideo

Jest to reklama w formie wideo wyświetlana na platformie YouTube, na innych witrynach oraz w aplikacjach. Ten typ kampanii reklamowej pozwala nam na bardzo urozmaicone kierowanie zarówno na dane demograficzne, zainteresowania, jak i segmenty odbiorców, treści, lokalizacje, języki czy urządzenia.

Pamiętać należy jednak, że każdy dodany rodzaj kierowania do jednej kampanii zawęża nam grupę odbiorców. Chcąc świadomie ograniczyć grupę odbiorców, możemy zastosować wykluczenia treści w identycznym układzie jak kierowanie. Kampanie wideo dobrze komponują się łącznie z reklamami displayowymi w kampaniach, w których głównym celem jest rozszerzenie zasięgu.

Potocznie nazywana: kampania YouTube.

Kiedy wykorzystać kampanię w wideo:

Najczęściej wybierane rodzaje reklamy wideo

1. Reklamy True View In-Stream możliwe do pominięcia

Reklamy wyświetlają się przed w trakcie lub po filmach. Użytkownik ma możliwość pominięcia reklamy po 5 sekundach lub obejrzenia jej dalej. 

Reklama składa się z filmu, który jest umieszczony w serwisie YouTube, końcowego URL, wyświetlanego URL (w reklamie) oraz opcjonalnie: banneru towarzyszącego, nagłówka (15 znaków) i wezwania do działania.

2. Reklamy True View In-Stream niemożliwe do pominięcia

Reklamy niemożliwe do pominięcia wyświetlają się tak samo, jak możliwe do pominięcia. Odróżniają się tym, iż nie można ich pominąć. Maksymalny czas trwania takiej reklamy do 15 s. 

Ciekawym połączeniem reklam In-Stream jest możliwość tworzenia sekwencji. Sekwencjonowanie pozwala nam na pokazanie różnych filmików użytkownikowi w wybranej przez nas kolejności. Dzięki temu możemy opowiedzieć historię, wzmocnić przekaz czy wzbudzić większe zainteresowanie odbiorców.

Sekwencjonowanie różnych filmów, aby wzbudzić większe zainteresowanie odbiorców.

3. Bumpery reklamowe

Są to krótkie 6-sekundowe filmiki, których użytkownik nie może pominąć. Wyświetlają się identycznie jak dwie powyższe propozycje reklamowe. Pod względem przekazu jest to potencjalnie najtrudniejszy materiał do wykonania, ponieważ jest najkrótszy.

Struktura kampanii wideo

Kampanie wideo tak samo, jak powyższe przykłady posiadają podział na kampanie, grupy reklam oraz reklamy. Mamy dowolność podziału materiału, którym dysponujemy. 

Podczas podziału na kampanie warto wziąć pod uwagę oprócz podziału na własny produkt/usługę również rodzaj reklam, które będą znajdowały się w środku. W znacznym stopniu ułatwi nam to późniejsze raportowanie i zarządzanie kampaniami.

Mocne strony kampanii wideo

4. Kampanie Performace Max 

Kampania daje dostęp do wszystkich zasobów reklamowych Google Ads w ramach jednej kampanii. Ma na celu wsparcie działań kampanii Search. W skład tej kampanii wchodzą zarówno reklamy tekstowe, graficzne, jak i wideo. 

Cechą tej kampanii jest duża automatyzacja działań, system sam komponuje i wyświetla wybrane reklamy. Ma to na celu zwiększenie skuteczności wyznaczonych celów oraz zapewnienie wzrostu liczby i wartości konwersji. Wszystko to dzięki optymalizacji skuteczności w czasie rzeczywistym w różnych kanałach oraz zastosowanie inteligentnego określania stawek. 

Potocznie nazywana: kampania PMax.

Kiedy wykorzystać kampanię Performance Max:

Struktura kampanii Performance Max

Kampania Performance Max ma odmienną strukturę od pozostałych kampanii. W jej zasobach mamy kampanię, pod którą mamy grupy zasobów. Do nich dodajemy wszystkie zasoby, które system może wykorzystać podczas tworzenia reklam do wszystkich sieci Google.

Mocne strony kampanii Performance Max

5. Kampanie produktowe PLA

Rodzaj kampanii najczęściej wybierany przez sklepy internetowe. Pozwala on na wyświetlenie zdjęcia, nazwy i ceny produktu oraz nazwę sklepu lub firmy. 

Reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce Google obok wyników wyszukiwania i Grafika Google, jak również na witrynach partnerów w sieci wyszukiwania Google oraz w wybranych krajach w karcie Zakupy w wyszukiwarce Google.

Głównym atutem tej kampanii jest wizualne i widoczne pokazanie produktów.

6. Kampanie promujące aplikację

Pozwala na dotarcie do dużej ilości użytkowników z promocją aplikacji. Kampania posiada 3 podtypy, z których każdy posiada inny cel działania: Instalacja aplikacji, Zaangażowanie w aplikację i Rejestracja wstępna na aplikację (Android).

Reklamy wyświetlają się w różnych usługach Google, np. Google Play, YouTube, karty Discover w wyszukiwarce Google.

7. Kampanie Discovery

Reklama graficzna, która wykorzystuje zarówno tekst, jak i obraz. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość wykorzystania reklamy karuzelowej. Kampania może wyświetlać się m.in. na głównej stronie YouTube, w karcie Oferty na Gmailu, na kartach Google Discover. 

8. Kampanie Lokalne

Kampania wykorzystywana do zachęcania użytkowników do odwiedzenia stacjonarnie lokali reklamodawcy. Reklamy mogą wyświetlać się w sieci wyszukiwania i reklamowej, w Mapach, na Gmailu oraz YouTube. Kierowane są w określonym promieniu od podanej lokalizacji oraz w rozszerzeniu lokalizacji.

Karolina Karwowska

Karolina Karwowska

SEM Specialist

Pracuje w Cube Group i digital marketingu od 2022 roku. Wcześniej pracowała m.in. w marketingu od strony klienta. Obecnie prowadzi kampanie z branży telekomunikacji oraz organizacji non-profit. Posiada również doświadczenie w prowadzeniu kampanii z branży farmaceutycznej. Prywatnie pasjonuje się jeździectwem i jest paraolimpijką z Rio de Janeiro.