dmp vs. cdp
Home > Blog > Analityka > DMP vs. CDP – jakie są różnice?

DMP vs. CDP – jakie są różnice?

Współczesny marketing opiera się na danych. Czy to w świetle data driven, czy też data inspired i data informed, dane odgrywają kluczową rolę w procesach decyzyjnych. Dane są wykorzystywane przez narzędzia takie jak DMP, CDP czy CRM. Wybór odpowiedniej platformy to klucz do sukcesu w komunikacji marketingowej. Jakie są różnice między CDP a DMP? Czy warto wybrać jedno z tych rozwiązań, czy może połączyć je z CRM?

Co to jest i co oznacza skrót CDP?

CDP, czyli Customer Data Platform, to technologia, której głównym celem jest zbieranie, integrowanie i centralizowanie danych o użytkownikach. Centralnym punktem są dane typu 1st party, czyli dane własne np. z systemów sprzedaży.

Platformy CDP pomagają ujednolicić rozproszone dane o kliencie, w tym informacje historyczne, kontekstowe, demograficzne i behawioralne łącząc je w jedno źródło prawdy o kliencie. Pozyskane w ten sposób informacje stanowią podstawę segmentacji i predykcji — które pozwalają na tworzenie inteligentnych, spersonalizowanych rozwiązań wykorzystywanych przez np. marketing automation. 

Różne zespoły — w tym marketing, sprzedaż i obsługa klienta — mogą na podstawie wielu cennych informacji ukrytych w takich danych przełożyć na podniesienie swojej efektywności operacyjnej.

Przeczytaj także

Adrian Andrzejczyk Adrian Andrzejczyk

Czym jest Plaforma DMP?

DMP (Data Management Platform) to system, który pozwala na zbieranie, przechowywanie i analizę dużych ilości danych. DMP skupia się głównie na danych third-party, które pochodzą z różnych źródeł, takich jak reklamy displayowe, social media czy dane od partnerów. 

Platformy DMP konsolidują rozproszone dane w jedno źródło prawdy o kampanii. W efekcie reklamodawcy uzyskują możliwość, łatwego przeglądania danych z wielu różnych narzędzi w jednym miejscu. Managerowie i dyrektorzy marketingu mogą w łatwy sposób monitorować takie metryki jak: koszt, przychód, zwrot z inwestycji i realizacja KPI w odniesieniu do całości działań marketingowych. 

Kluczowym celem DMP w marketingu jest ulepszanie skuteczności kampanii reklamowych poprzez precyzyjne targetowanie oparte o zbierane dane. Platformy DMP gromadzą głównie dane anonimowe na potrzeby profilowania i analizowania klientów online oraz określania ich docelowej grupy. Pomagają w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji dotyczących inwestycji w określone media.

Przeczytaj także: Consent mode – co to jest i jak działa?  

CDP vs DMP

Choć CDP i DMP mogą wydawać się podobne, mają kilka kluczowych różnic. Główną jest granularność zbierania danych. CDP jest bardziej szczegółowe, posiada osobiste dane, które można wykorzystać w spersonalizowanych kampaniach. Natomiast DMP koncentruje się na danych ogólnych, które są anonimowe.

CDPDMP
Platformy CDP służą do tworzenia spersonalizowanych środowisk bazodanowych poprzez gromadzenie i łączenie danych o kliencie za pośrednictwem identyfikowalnych danych osobowych, takich jak adresy e-mail i numery telefonów, w celu utworzenia kompleksowego obrazu klienta. Platformy DMP służą do tworzenia spersonalizowanych środowisk bazodanowych poprzez gromadzenie i łączenie danych o zachowaniach użytkowników, wynikach kampanii czy preferencjach zakupowych. Głównymi źródłami danych dla DMP są dane typu 2nd i 3rd party. 
1st party data2nd & 3rd party data
Pewne identyfikatory użytkowników jak dane osobowe.Niepewne i niestandaryzowane identyfikatory użytkowników jak cookies. Dane są anonimowe.

CDP czy DMP – co wybrać?

Podczas wyboru pomiędzy CDP a DMP, zastanów się nad poniższymi przykładami, aby lepiej zrozumieć potrzeby Twojej firmy:

Zastosowanie w narzędziach martechowych

CDP współpracuje z dowolnym narzędziem martech i umożliwia wymianę danych między systemami. Może np. przekazywać dane pierwotne do Facebook Ad Manager w celu tworzenia podobnych grup odbiorców. 

Natomiast DMP ma ograniczenia w porównaniu z CDP z powodu braku trwałych identyfikatorów użytkowników. DMP skupiają się głównie na wyświetlaniu reklam, podczas gdy CDP oferuje wiele korzyści związanych z personalizacją.

Tworzenie kompletnego zapisu danych klienta

CDP zbiera różnorodne informacje o użytkowniku, tworząc jednolity i kompletny obraz klienta. Dzięki temu można realizować precyzyjnie kampanie marketingowe. 

W przeciwieństwie do tego DMP przechowują tylko anonimowe dane o ostatniej aktywności użytkownika.


 CDP vs DMP WHICH ONE IS RIGHT FOR YOU?, ZEOTAP, https://www.ingage.media/data/data-8.pdf, Dostęp 09.10.2023.

Gromadzenie, analiza i przechowywanie danych

CDP zbiera surowe dane z dużą dokładnością i przechowuje je w jednym, skalowalnym miejscu, wspierając różne formaty danych. DMP przechowują informacje o użytkownikach przez krótszy czas i mają ograniczone opcje formatowania danych.

Dostarczanie doświadczeń omnichannel opartych o zgody klienta

Klienci mogą wyrazić zgodę na różne działania w różnych kanałach i na różnych urządzeniach. Właściwe CDP umożliwi nie tylko tworzenie kompletnej bazy danych klienta, ale również zapewni zgodność z surowymi standardami prywatności danych.

CDP czy DMP – które narzędzie jest dla Ciebie odpowiednie?

Choć platformy danych klienta (CDP) i platformy zarządzania danymi (DMP) są powszechnie używane jako synonim database marketingu, to służą różnym celom. 

CDP skupiają się na konkretnych danych o użytkownikach, co pozwala na wykorzystanie ich w bardziej spersonalizowanych kampaniach marketingowych. Natomiast DMP przetwarza anonimowe dane, które można wykorzystać głównie do masowych kampanii. 

Obie platformy różnią się także, w zakresie wykorzystania danych w analizie i nauce. Oba systemy dostarczają innych danych i służą innym celom.


  1. Porównanie platform CDP i DMP: która platforma spełni Twoje oczekiwania?, https://dynamics.microsoft.com/pl-pl/ai/customer-insights/cdp-vs-dmp/, Dostęp 09.10.2023.
  2. Platformy wykorzystywane w marketingu: CDP vs CRM vs DMP – wady, zalety i korzyści, https://www.persooa.com/blog/platformy-wykorzystywane-w-marketingu-cdp-vs-crm-vs-dmp-wady-zalety-i-korzysci/, Dostęp 09.10.2023.
  3. CDP vs DMP Which One Is Right For You?, ZEOTAP, https://www.ingage.media/data/data-8.pdf, Dostęp 09.10.2023.
Adrian Andrzejczyk

Adrian Andrzejczyk

Head of Analytics

Koordynuje pracę zespołów z zakresu web analityki, data science, traffic i development. Zajmuje się kompleksowym wdrożeniem oraz szkoleniem z usługi Google Analytics 4. W Cube Group realizuje działania analityczne m.in. dla takich Klientów jak Eurocash, mBank czy Vectra. Prowadzi szkolenia na krakowskich uczelniach WSZiB, WSEI czy Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Występował na konferencjach semKRK, In_DM czy Online Marketing Day oraz podcastach np. Wyższy Poziom Marketingu. Prowadzi dedykowane szkolenia z zakresu web analityki dla klientów Cube Group.