Google Ads (wcześniej znane jako Google Adwords) to system reklamowy, który służy tworzeniu i zarządzaniu kampaniami reklamowymi. Aby zwiększyć efektywność kampanii, konieczna jest jej ciągła optymalizacja. W niniejszym artykule przyjrzymy się 10 krokom skutecznej optymalizacji.
Skuteczna optymalizacja kampanii Google Ads może przynieść ogromne korzyści dla biznesu, może pozwolić uzyskać nie tylko lepsze efekty pod względem pozyskiwania nowych klientów, ale także obniżyć koszty prowadzenia kampanii Google Ads. Proces optymalizacji kampanii można podzielić na kilka elementów:
Przed zabraniem się za optymalizację kampanii, należy najpierw ją utworzyć. Kluczową kwestią jest tutaj wybór odpowiedniego typu reklamy. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym typom reklam.
Reklamy te wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google. Dostosowują treść reklam, żeby wyświetlać użytkownikom trafniejsze komunikaty. 30 czerwca 2022 r. zastąpiły rozszerzone reklamy w sieci wyszukiwania.
Reklamy DSA wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, ale w przeciwieństwie do elastycznych reklam w wyszukiwarce nie korzystają z listy słów kluczowych a ich nagłówki generowane są dynamicznie na podstawie treści reklamowanej strony.
Wyświetlają się w sieci reklamowej, w której znajduje się ponad 2 mln. witryn. Reklama graficzna jest banerem z końcowym URL.
Tak jak reklamy graficzne wyświetlają się w sieci reklamowej Google. W odróżnieniu od reklam graficznych, elastyczne reklamy displayowe składają się z: grafik, logo, filmów, nagłówków i tekstów reklam. Google automatycznie dostosowuje rozmiar, format i wygląd do danej przestrzeni reklamowej.
Google umożliwia wyświetlanie reklam wideo w serwisie YouTube w następujących formatach:
Reklamy te wyświetlają się na stronie głównej YouTube, sekcji warte obejrzenia, kartach Discovery, Oferty, Społeczności i w Gmail. Obecnie w kampaniach discovery jest możliwość dodania pliku produktowego.
Reklamy PLA skierowane są do sklepów internetowych. Wyświetlają się w wyszukiwarce Google obok wyników wyszukiwania, witrynach partnerów sieci wyszukiwania i w karcie Zakupy w wyszukiwarce Google.
Kolejnym ważnym etapem optymalizacji kampanii Google Ads jest optymalizacja strony docelowej. Strona docelowa jest stroną, na którą użytkownik trafia po kliknięciu w reklamę. Użytkownik klikając w reklamę spodziewa się, że na stronie docelowej znajdzie treści odpowiadające treścią reklamy. Jeśli użytkownik nie znajdzie na niej tego, czego szuka, to wysoce prawdopodobne jest, że szybko ją opuści. Ważnym aspektem w przypadku stron docelowych jest ich szybkość wczytywania, a także dostępność na urządzeniach mobilnych. Nikt przecież nie lubi długo czekać na załadowanie się strony. Nie można także pominąć samych treści strony pod kątem dopasowania do słów kluczowych, na które wyświetlamy reklamy. Jakość strony docelowej ma istotny wpływ na wynik jakości a co za tym idzie na wysokość stawek, jakie płacimy za kliknięcia.
Odpowiednio zoptymalizowane struktury kampanii Google Ads pozwalają na lepsze zarządzanie kampaniami, a także na monitorowanie ich wyników. Google Ads składa się z: konta, kampanii, na poziomie których ustalane są budżety i grup reklam, w których znajdują się reklamy i słowa kluczowe.
Kampanie możemy podzielić np. według produktów, usług, czy też problemów, a także według typów dopasowania słów kluczowych.
Podział na produkty, czy też usługi możemy też zastosować na poziomie grup reklam, jednak ten podział uniemożliwi nam m.in. wydzielenie budżetu dla poszczególnych kategorii produktów lub usług i może też skomplikować proces zarządzania kontem Google Ads.
Jest to wskaźnik, który określającym dopasowanie słowa kluczowego, jakości strony docelowej i jakości reklamy. Wysoki wynik jakości może zapewnić wyższe pozycje i niższe stawki na kliknięcie w reklamy, dlatego tak ważna jest optymalizacja tego wskaźnika. Na wynik jakości składają się następujące elementy:
Kolejnym bardzo ważnym elementem optymalizacji kampanii Google Ads jest zwracanie uwagi na wskaźniki CTR i CPC.
CTR jest współczynnikiem klikalności reklamy, rozszerzeń reklam i słów kluczowych, który może służyć do oceny skuteczności tych elementów. CTR oblicza się poprzez podzielenie liczby kliknięć przez liczbę wyświetleń. Wskaźnik CTR pozwala nam na określenie, które z tych elementów są skuteczne, a które należałoby poprawić.
CPC jest określeniem stawki, jaką musimy zapłacić za każde kliknięcie w daną reklamę. W kampaniach, w których określane są stawki CPC, ustawiane są maksymalne kwoty, które jesteśmy w stanie zapłacić za każde kliknięcie w reklamę.
Dobrze zoptymalizowana kampania cechuje się m.in. odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi. Nawet najlepiej napisany tekst reklamy nie będzie skuteczny, jeśli będziemy go wyświetlać na nieodpowiednie słowa kluczowe.
Najpopularniejszym narzędziem, dzięki któremu możemy dobrać odpowiednie słowa kluczowe jest Planer słów kluczowych, które dostępny jest w panelu Google Ads. Planer pozwoli nam nie tylko na wyszukanie słów kluczowych, ale także na poznanie ich statystyk dot. Średniej liczby wyszukiwań, konkurencji i stawek na kliknięcie zależnych od pozycji.
Jeśli nie chcesz wyświetlać się na niepożądane słowa kluczowe, to nie możesz pominąć wykluczających słów kluczowych w optymalizacji kampanii Google Ads. Wykluczające słowa kluczowe można dodawać zarówno na poziomie kampanii, grup reklam jak i dodając do konta listy słów wykluczających.
Istotnym elementem skutecznej kampanii Google Ads jest okresowa analiza wyników kampanii. W analizie warto przyjrzeć się m.in. konwersjom, rentowności, stawkom za kliknięcia, współczynnikom kliknięć. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, co ile należy przeprowadzać okresowe analizy, wiele zależy od biznesu, produktu, czy akcji promocyjnej. Warto jednak przeprowadzać większe analizy co najmniej raz w tygodniu
Analizowanie działań konkurencji to jeden z podstawowych elementów optymalizacji kampanii Google Ads. Aby analizować działania konkurencji należy przede wszystkich trzeba wiedzieć, kim są Twoi konkurenci i jaki jest ich profil. Skutecznym sposobem na sprawdzenie kim jest nasza konkurencja jest sprawdzenie analizy aukcji, w której znajdziemy nie tylko informacje o poszczególnych konkurentach, ale także informacje o udziale w wyświetleniach, pozycjach reklam, udziale pokrywających się aukcji.
Duża część użytkowników musi mieć kilkukrotny kontakt z reklamą, żeby zdecydować się na daną usługę lub dokonać zakupu, dlatego warto jest ponownie dotrzeć do tych użytkowników poprzez remarketing.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jak często należy optymalizować kampanie Google Ads. Pewne czynności wykonujemy codziennie, inne w dłuższych odstępach czasu. Na pewno nie należy przesadzać ze zbyt częstą optymalizacją kampanii Google Ads, ponieważ może to przynieść odwrotny efekt od zamierzonego. Zwłaszcza w przypadku używania w kampaniach automatycznych strategii określania stawek, które po każdej większej zmianie wchodzą w okres nauki.