Co to jest CPC?
CPC (Cost Per Click) to po polsku koszt za kliknięcie. Oznacza kwotę, którą reklamodawca płaci za kliknięcie reklamy przez użytkownika. Jest to jeden z modeli rozliczeniowych reklamy digital oraz jednocześnie jeden ze wskaźników efektywności kosztowej, który może też służyć do optymalizacji. W przypadku aukcyjnych modeli emisyjnych, nie jest to stała kwota, gdyż zmienia się za każdym, kiedy reklama bierze udział w aukcji reklamowej, natomiast istnieją również kampanię za stałe z góry określone CPC.
Zastosowanie CPC w marketingu
Szczególnie często mówi się o Google CPC, ponieważ faktycznie system reklamowy Google Ads często proponuje tę formę rozliczania. Warto jednak wiedzieć, że CPC to wskaźnik, który ma zastosowanie do wszystkich typów kreacji promocyjnych, niezależnie w jakiej formie są one przedstawiane (tekst, obraz, wideo, itd.). Poza tym dotyczy też wszystkich reklam, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania, reklam displayowych oraz tych, które pojawiają się w mediach społecznościowych. Wielu marketerów planując działania marketingowe, decyduje się właśnie na kampanie CPC.
Jak obliczyć CPC Google Ads?
Niestety nie da się obliczyć wartości CPC w Google Ads czy w innym systemie za pomocą ogólnego wzoru. Dobrze jest jednak znać pewną zależność. Różni reklamodawcy mogą proponować odmienne stawki za miejsce reklamowe w witrynach internetowych oraz za popularne słowa kluczowe, co będzie miało wpływ na wartość wskaźnika CPC. Zatem im bardziej popularna fraza i bardziej konkurencyjna branża, tym CPC będzie wyższe.
Co to jest maksymalny koszt kliknięcia?
Maksymalny koszt kliknięcia (maksymalny CPC) to zdefiniowana w panelu Google AdWords (Ads) maksymalna kwota, jaką zgadza się zapłacić reklamodawca za kliknięcie w reklamę. Uzyskiwany realny koszt kliknięcia jest często kwotą znacznie mniejszą od maks. CPC. Istnieje możliwość ustawiania ich indywidualnie na poziomie fraz kluczowych oraz grup reklam w zależności od skuteczności.