Co to jest cross selling?
Według definicji cross selling to technika sprzedaży opierająca się na sprzedaży powiązanej. Polega na tym, że klientowi, który już zakupił produkt w danym miejscu, oferuje się kupno towaru lub usługi, które uzupełniają pierwszy zakup. Są to tzw. dobra komplementarne. Czyli mówiąc prościej, jeśli np. ktoś kupuje marynarkę, to otrzymuje propozycję idealnie skrojonej do niej koszuli.
Cross selling – jak działa?
W technice cross sellingu ważne jest, aby oferować klientowi dobra komplementarne tuż po pierwszym zakupie, ponieważ wtedy jest on znacznie bardziej skłonny kupić dodatkowe produkty, które mogą mu się przydać. Takie zachowania można zauważyć nie tylko online, kiedy zaraz po dokonaniu zakupu dostajemy maila z propozycjami kolejnych produktów, ale także podczas zakupów stacjonarnych. Np. w sklepach obuwniczych ekspedientki przy finalizowaniu transakcji oferują środki czyszczące lub wkładki.
Cross selling, up selling – czym się różnią?
Warto też znać pojęcie up selling, gdyż up selling i cross selling to techniki bardzo podobne. Metoda ta opiera się na podwyższaniu wartości sprzedawanego produktu. Stosując ją, namawia się klienta do kupna produktu wyższej klasy, a co za tym idzie, droższego.