Co to jest Influencer Marketing?
Według definicji influencer marketing to forma strategii marketingowej, które polega na współpracy marki z influencerem, czyli popularną osobą, aktywnie działającą w sieci oraz posiadającą szerokie grono stałych odbiorców.
W prowadzonych działaniach reklamowym osoba ta pełni funkcję pośrednika pomiędzy promowaną firmą, czyli zleceniodawcą, a odbiorcą – potencjalnym konsumentem reklamowanego produktu lub usługi.
Influencer marketing – jakie kanały komunikacji wykorzystuje?
Kontakt z odbiorcami w influencer marketingu odbywa się zazwyczaj za pośrednictwem kanałów w popularnych mediach społecznościowych (Instagram, Tik-Tok, Facebook, YouTube itp.).
Podział na influencerów
Mikroinfluencerzy – to stosunkowo młody termin i ma niewiele wspólnego z szumem medialnym, sławą i bogactwem, które generują topowi influencerzy. Mikroinfluencerzy są to internauci ze znacznie mniejszym gronem odbiorców. To, co wyróżnia ich fanów, to o wiele większe zaangażowanie, w porównaniu do fanów makroinfluencerów.
Często łatwiej utożsamić się z mikroinfluencerem, bo jest on bliżej naszego realnego życia lub w podobnej sytuacji życiowej do naszej. Co przekształca się w budowanie pewnej relacji z nim.
Makro-influencerzy – Osoby o wpływie makro mogą mieć dużo szacunku w swojej niszy, zazwyczaj jednak istnieje zbyt duża konkurencja, aby większość marek mogła z nimi współpracować. Makroinfluencerzy mogą przebierać w markach, z którymi chcą współpracować jako partnerzy biznesowi.
Mega-influencerzy – wartościowi tylko dla kilku dużych marek. Gwiazdy są sławne, ale tak naprawdę nie wpływają na zachowanie ludzi. To, że rozpoznajesz imię celebryty, nie oznacza, że szanujesz go na tyle, by kupować polecane produkty.
- Mega-influencerzy – społecznościowe supergwiazdy z ponad milionem obserwujących. Często są to celebryci ze względu na sławę, którą zdobyli w „prawdziwym” świecie
- Makro-influencerzy – od 100 000 do 1 miliona obserwujących
- Mikro-influencerzy – osoby, które mają od 1000 do 100 000 obserwujących.
Reklamy z udziałem influencerów cieszą się powodzeniem także dlatego, że nie są tak nachalne i bezpośrednie, jak tradycyjne działania marketingowe. Influencerzy wcielają się w role zaufanych osób, które zachwalają i polecają dany produkt znajomym (w tym przypadku odbiorcom ich treści). Działania prowadzone w ramach influencer marketingu są często odbierane jako niezależna opinia i recenzja.
Influencer marketing – jakie korzyści oferuje?
Influencer marketing to zjawisko niezwykle korzystne w kontekście promowania marki. Takie działania przynoszą niekiedy ogromne zyski, zwłaszcza w grupie wiekowej 15-25 lat. Jednocześnie taka forma reklamy bywa znacznie korzystniejsza finansowo niż marketing tradycyjny. Skorzystanie z wizerunku osoby znanej dodatkowo wpływa pozytywnie na wizerunek firmy oraz wzrost jej wiarygodności.