Co to jest KPI?
KPI (z ang. Key Performance Indicator) to główny wskaźnik efektywności, działania czy wydajności. Wskaźnik KPI informuje nas o postępach w drodze do wyznaczonego celu – czy został on wykonany, czy może osiągnęliśmy spadek wyników.
Gdzie wykorzystuje się mierniki KPI?
Wskaźniki KPI są używane między innymi jako narzędzia do kontroli czynności w obrębie firmy oraz jej poszczególnych działów. Ponadto służą do porównywania naszej pracy z konkurencją, dlatego są tak pomocnym narzędziem do zarządzania dla przedsiębiorców. Monitoring KPI stosuje się także w bieżących działaniach marketingowych firmy – dzięki nim można zidentyfikować najbardziej efektywne działania lub zlokalizować źródło problemów.
Jak dobrać kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)? Przykłady
Nie istnieją uniwersalne wskaźniki KPI dla każdej z firm – ich dobór musi być dobrze przemyślany i zgodny z założonymi celami. Przede wszystkim muszą być praktyczne oraz kompatybilne z istniejącymi już procesami w firmie. Każde przedsiębiorstwo na podstawie indywidualnych strategii i podjętych działań musi opracować własne kluczowe wskaźniki efektywności. Wyróżniamy wiele rodzajów KPI w zależności od obszarów działalności, m.in.: przychód, liczba leadów, CTR, ruch, konwersje, liczba kliknięć, zasięg treści itp. Bardzo ważne jest, aby pamiętać o niezbędnych narzędziach analitycznych, których zadaniem będzie gromadzenie najważniejszych danych i efektywna realizacja KPI.