Home > Słownik > Navboost

Navboost

Co to jest Navboost?

Navboost to system używany przez Google, który koncentruje się na wynikach wyszukiwania. Jest to kluczowy system skupiający się na wynikach internetowych, który zapamiętuje kliknięcia użytkowników na zapytania w określonym czasie. Jego typowa definicja nie znajduje się w przewodniku Google po systemach rankingowych. Nazywany jest również systemem zapamiętywania. Istnieje od co najmniej 2005 roku lub nawet wcześniej, natomiast przez lata był aktualizowany, więc nie jest już taki sam, jak w momencie jego wprowadzenia.

Jak działa system Navboost?

System Navboost bazuje na danych użytkownika w procesie rankingu wyszukiwania. Zapamiętuje wszystkie kliknięcia i zapytania z ostatnich 13 miesięcy (przed 2017 rokiem zapamiętywał historię kliknięć przez nawet 18 miesięcy). ​​Navboost przegląda wiele dokumentów i zastanawia się nad różnymi ich kwestiami. Pomaga to w redukcji liczby dokumentów do mniejszego zestawu, który następnie jest przetwarzany przez systemy uczenia maszynowego Google. Chociaż Navboost nie może pomóc w rankingu dokumentów, które nie mają kliknięć, odgrywa znaczącą rolę w złożonym algorytmie rankingu Google, przyczyniając się do sposobu porządkowania i wyświetlania wyników wyszukiwania. Navboost to tylko jeden z systemów, z których korzysta Google i nie jest to jedyny podstawowy algorytm używany przez Google do pobierania wyników. Należy jednak pamiętać że może on zaistnieć dopiero po kliknięciu przez użytkownika w dokument lub stronę.

Navboost a lokalizacja

Navboost może podzielić informacje o ustawieniach dotyczących lokalizacji pochodzenia zapytania oraz zawarte w nich dane według ustawień regionalnych. Polega to na pokazaniu w wynikach wyszukiwania firm znajdujących się blisko określonej lokalizacji osoby wyszukującej (np. Mokotów w Warszawie). Google prezentuje je użytkownikowi, aby mógł z nimi wchodzić w interakcję i tworzyć dalej Navboost.

Navboost w wyszukiwaniu mobilnym

Navboost może także tworzyć różne zbiory danych (wycinki) dla wyszukiwań na urządzeniach mobilnych i komputerach stacjonarnych. Dla każdego zapytania Google sprawdza, na jakim urządzeniu zostało ono wykonane. Lokalizacja ma znaczenie niezależnie od tego, czy wyszukiwanie odbywa się za pomocą komputera, czy telefonu komórkowego – a Google dzięki tej funkcji rozróżnia je.

Navboost i Glue to dwa systemy, które pomagają Google znaleźć i uszeregować to, co ostatecznie pojawi się w SERP.