Słowa kluczowe to zwroty, które wpisują użytkownicy wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć informacje na interesujące ich tematy. W SEO frazy kluczowe wykorzystywane są, aby wypozycjonować naszą witrynę na najlepsze pozycje w Google i przyciągnąć użytkownika za darmo do naszej strony internetowej.
Jednak keywordsy są czymś więcej niż tylko losowymi słowami, które wystarczy wpleść w dowolne miejsce podstrony czy artykułu. Ich prawidłowa analiza pozwala nam skutecznie zrozumieć kim jest, czego szuka i jakich treści oczekuje nasz potencjalny klient.
Chcesz efektywnie wybierać słowa kluczowe, aby zwiększyć swoją szansę na topowe pozycje w Google i optymalizować swoje treści pod zapytania, które przyniosą Twojej witrynie ruch organiczny? To do dzieła!
Słowa kluczowe (frazy kluczowe) to ciąg znaków wpisywany przez użytkowników w wyszukiwarce internetowej, który umożliwia odnalezienie poszukiwanych informacji, usług czy produktów. W SEO są to nie tylko pojedyncze słowa, ale i złożone zapytania jak “piłka do nogi”. To właśnie analiza słów kluczowych i ich odpowiedni wybór są jednym z krytycznych elementów, które umożliwiają ludziom znalezienie Twojej witryny za pomocą wyszukiwarek internetowych.
Słowa kluczowe są niezwykle ważnym elementem każdej strategii treści. Pomagają one zrozumieć, czego szukają nasi potencjalni użytkownicy oraz wskazują, jak i jakie treści powinniśmy stworzyć, aby spełnić ich potrzeby.
Odpowiednia optymalizacja pod kątem fraz kluczowych zwiększa więc szansę na pojawienie się naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Co jest już tylko krokiem do sprowadzenia odwiedzających i potencjalnych klientów do naszego serwisu.
Jeżeli chcesz przejść z teorii do praktycznych narzędzi, kliknij tutaj i od razu przeskocz do sekcji narzędzi i sposobów na wyszukiwanie słów kluczowych. |
Nim ochoczo skierujemy się do narzędzi, które pomogą nam dobrać odpowiednie frazy, musimy poznać różne typy słów kluczowych oraz specyfikacji, które ze sobą niosą.
Możemy wyróżnić kilka rodzajów słów kluczowych, które wykorzystujemy przy planowaniu strategii SEO, aby przeprowadzić lepszą, świadomą segmentację:
Frazy generyczne są to zapytania składające się zazwyczaj z od 1 do 3 słów. Są one często używane przez użytkowników w początkowej fazie procesu wyszukiwania informacji, gdy jeszcze nie posiadają szczegółowej wiedzy na temat tego, czego dokładnie potrzebują.
Ze względu na niską precyzję zapytania, charakteryzują się one zazwyczaj dużym wolumenem wyszukiwań oraz największą konkurencyjnością w procesie pozycjonowania.
Przykładowe zapytania generyczne:
Zazwyczaj ruch ze słów generycznych kumuluje się na stronie głównej witryny, kategoriach produktowych lub rozbudowanych pillar postach.
Mimo tego, że topowe pozycje na short-taile to nadrzędny cel większości kampanii SEO, frazy te posiadają stosunkowo niski poziom konwersji. Często pełnią natomiast częściową funkcję reklamy natywnej przez budowanie skojarzenia marki z generycznymi zapytaniami. |
Frazy kluczowe długiego ogona to zapytania zawierające zazwyczaj więcej niż 3 słowa, które stosowane są zazwyczaj przez użytkowników posiadających bardziej szczegółowe pojęcie wyszukiwanym temacie. Mogą to być zarówno powiązane wyrazy, jak i całe zdanie.
Longtaile charakteryzują się zdecydowanie niższym wolumenem wyszukiwań w porównaniu do fraz generycznych. Jednocześnie wyższa precyzja zapytania pozwala z wyższą skutecznością dotrzeć do właściwego odbiorcy, co z reguły przekłada się na lepszy poziom konwersji.
Przykładowe zapytania long tail:
W praktyce frazy tego typu zawierają wyraźną intencję zapytania, dzięki czemu optymalizacja oraz pozycjonowanie szerokie na długi ogon pozwala na lepsze dopasowanie treści do potrzeb użytkowników. Włączenie longtaila do strategii treści, pozwala nam więc zagospodarować węższe i mniej konkurencyjne obszary potrzeb, gwarantując dotarcie do bardziej zaangażowanych i zdecydowanych klientów.
Frazy brandowe to zapytania, które odwołują się do konkretnych marek lub nazw firmowych. Zazwyczaj są to wyrażenia, które bezpośrednio kojarzą się z daną marką i służą do identyfikacji jej produktów lub usług.
Brandowe słowa kluczowe są wykorzystywane najczęściej, gdy użytkownicy poszukują więcej konkretnych informacji na temat danej marki lub chcą dokonać zakupu produktu czy usługi.
Przykładowe słowa brandowe:
Brandowe frazy kluczowe często są mocną siłą napędową sklepów e-commerce, porównywarek internetowych, ponieważ ściągają ruch użytkowników, którzy mają wiedzę o istnieniu marki lub jej produktu i często stanowią dół lejka zakupowego.
Lokalne (regionalne) słowa kluczowe to zapytania, które odwołują się bezpośrednio do miast, regionów lub krajów. Służą one użytkownikom do wyszukiwania informacji, usług lub produktów bezpośrednio powiązanych z danym obszarem geograficznym.
Frazy regionalne ze względu na “geograficzny wycinek” zapytania, charakteryzują się stosunkowo mniejszym wolumenem wyszukiwań. Zazwyczaj gwarantują jednak wyższy poziom konwersji, ponieważ użytkownicy poszukujący informacji na temat usług lub produktów na określonym terenie, są najczęściej bardziej zdecydowani na zakup.
Przykładowe frazy lokalne:
Regionalne słowa kluczowe są niezwykle ważnym elementem pozycjonowania lokalnego. Ich skuteczna optymalizacja pozwala dotrzeć do zdecydowanych konsumentów lub drastycznie zwiększyć świadomość naszego brandu w konkretnym regionie.
Intencja wyszukiwania użytkownika to najprościej mówiąc przyczyna, dla której użytkownik wpisał w wyszukiwarce konkretne zapytanie. Aby skutecznie zaplanować i wykorzystać słowa kluczowe do optymalizacji treści, nasza strategia SEO powinna w pełni zaspokoić potrzeby naszych potencjalnych klientów. Jednak w tym celu musimy zrozumieć, czego realnie poszukuje użytkownik.
Search intent jest krytycznym elementem, który bezpośrednio wpływa na to, czy Google nagrodzi i wyświetli naszą witrynę jako jeden z wyników wyszukiwania. Nawet oficjalne wytyczne zawierają całą sekcję poświęconą temu zagadnieniu! |
Na podstawowym poziomie wyróżniamy 4 typy intencji fraz kluczowych, które zupełnie wystarczą do zaplanowania fundamentalnej strategii treści dla SEO.
Wyszukiwania nawigacyjne używane są przez użytkowników, aby zlokalizować konkretną stronę. Zapytania tego typu różnią się od pozostałych rodzajów intencji, ponieważ użytkownicy wiedzą, jaką witrynę starają się znaleźć.
Przykładowe słowa nawigacyjne to:
Wyszukiwania informacyjne to najszerszy rodzaj zapytań, który stosują użytkownicy, aby się czegoś dowiedzieć lub nauczyć. Bardzo często ten typ fraz składa się z zaimków pytających lub ogólnie opisuje dane zagadnienie.
Przykładowe słowa informacyjne to:
Komercyjne słowa kluczowe to zapytania, podczas których użytkownicy są gotowi dokonać zakupu konkretnej usługi lub produktu, ale jeszcze nie podjęli ostatecznej decyzji, które rozwiązanie jest dla nich odpowiednie.
Przykłady komercyjnych zapytań:
Wyszukiwania transakcyjne to zapytania, w których użytkownicy szukają konkretnych produktów czy usług z zamiarem dokonania transakcji. Transakcyjne słowa kluczowe to crème de la crème dla każdego biznesu, których używają nasi przyszli klienci gotowi dokonać zakupu.
Przykłady zapytań transakcyjnych:
Teraz kiedy już wiemy, jak spojrzeć na słowa kluczowe z perspektywy potrzeb użytkownika, możemy przejść do narzędzi, które ułatwią nam analizę i pomogą znaleźć odpowiednie frazy do optymalizacji.
Na rynku istnieje wiele komercyjnych narzędzi takich jak Ahrefs, Semstorm, SurferSEO, Semrush, Senuto i wiele, wiele więcej. Oprócz aplikacji płatnych możemy również skorzystać z narzędzi, które udostępnia nam bezpośrednio Google, mowa tutaj o Planerze Słów Kluczowych, Google Search Console czy po prostu autouzupełnianiu w wyszukiwarce.
Google Keyword Planner to narzędzie dostarczone bezpośrednio od Google, które pierwotnie miało wspomóc pracę przy planowaniu kampanii płatnych. W praktyce jest to jedno z najlepszych źródeł danych dotyczących słów kluczowych dostępnych na rynku.
Korzystając z Planera Słów Kluczowych, uzyskujemy dostęp do ogromnej bazy danych słów kluczowych oraz ich trendów, co pozwala na wnikliwą analizę i optymalizację swojej strategii SEO. Ponadto narzędzie to oferuje również informacje na temat konkurencyjności oraz okresowej zmiany popularności poszczególnych fraz, co ułatwi wybór odpowiedniego zapytania.
Keyword Explorer od Ahrefsa to jedno z czołowych rozwiązań w dziedzinie narzędzi do analizy słów kluczowych na rynku. Charakteryzuje się szeroką ilością funkcji, które pozwolą nam zgłębić szczegóły takie jak wolumen, trudność słowa kluczowego, trend, CPC w płatnej kampanii, a także pytania, powiązane frazy i wiele innych.
Narzędzie umożliwia bardzo szeroką analizę wybranych słów kluczowych. Odkrywania nowych zapytań przez precyzyjne wskazywanie powiązanych słów kluczowych, które mogą poszerzyć zakres naszej optymalizacji i przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów.
Jedną z najbardziej unikalnych wartości Ahrefs Keywords Explorera jest możliwość analizowania wyników dla konkretnej wyszukiwarki oraz dostosowywania ustawień lokalizacji i języka. Taka funkcjonalność pozwala na bardziej precyzyjne dopasowanie strategii SEO do specyfiki rynku i oczekiwań odbiorców.
Autouzupełnianie, czyli podpowiedzi w wyszukiwarce Google, to funkcja, która ułatwia użytkownikom wpisywanie zapytań, podpowiadając frazy w czasie rzeczywistym. Chociaż nie jest to typowe narzędzie w rozumieniu tego słowa, to podpowiedzi te są absolutną skarbnicą pomysłów na zbudowanie bazy słów kluczowych bezpośrednio ze źródła.
Wykorzystując podpowiedzi, możemy poznać najbardziej popularne i aktualne zapytania związane z wprowadzaną frazą kluczową. Analiza podpowiedzi Google jest rewelacyjnym miejscem do analizy słów długiego ogona, a także zbudowania semantycznego słownictwa, bezpośrednio powiązanego z naszym tematem.
W Cube Group korzystamy z szeregu autorskich narzędzi, które pozwalają nam połączyć analizę keywordsów bezpośrednio z najpopularniejszych narzędzi oraz samej wyszukiwarki Google. Taka kompleksowa analiza pozwala nam na zbudowanie maksymalnie szerokiej bazy słów kluczowych, które następnie wykorzystujemy do kompleksowej optymalizacji witryn naszych klientów. |
Semstorm to narzędzie, które wywodzi się z naszego polskiego rynku. Oferuje szeroki wachlarz funkcji i możliwości, które pozwolą Ci zgłębić się w szczegóły, takie jak analiza wyników wyszukiwania (np. wyróżnione fragmenty, opinie, linki do witryny, pakiet obrazów) oraz szczegółowa analiza aktualnych wyników.
Semstorm dostarcza różnorodne narzędzia badania słów kluczowych, od standardowych danych o ruchu i wolumenie wyszukiwania po badanie fraz oparte na treści i analizę content gap między witryną konkurencji a naszą stroną.
Kolejną pozycją z naszego rodzimego rynku jest SurferSEO, który w bardzo krótkim czasie podbił serce osób, tworzących i optymalizujących treści na witrynach internetowych. Nie jest to typowe narzędzie stworzone do researchu, a do optymalizacji treści na podstawie topowych wyników. Wciąż jednak umożliwia niezwykle precyzyjną analizę.
Surfer oferuje szereg funkcji umożliwiających dogłębną analizę słów kluczowych, takich jak wolumen wyszukiwań, konkurencja, pytania i powiązane frazy. Ponadto narzędzie to analizuje strony internetowe rankujące na wybranych słowach kluczowych i dostarcza konkretnych wskazówek dotyczących długości tekstu, częstotliwości użycia fraz kluczowych, struktury nagłówków oraz innych elementów mających wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania.
ChatGPT-4 to zaawansowany model językowy, który możemy również skutecznie wykorzystać do analizy słów kluczowych. Choć nie jest to typowe narzędzie do tego typu prac, przy odpowiednim podejściu stanowi wartościowe wsparcie dla twórców, skutecznie pomagając nam spojrzeć na treść i frazy z innej perspektywy.
Oczywiście jakość danych oraz wyniki, które otrzymamy od AI, zależą bardzo mocno od szczegółowości naszej komendy. Z tego powodu model GPT powinniśmy przede wszystkim traktować jako uzupełnienie naszej pracy i sposób na zintensyfikowanie poziomów konkretnej analizy, nie jako podstawowe narzędzie do researchu fraz kluczowych.
Google Search Console to nie tylko narzędzie do monitorowania kondycji strony w wynikach wyszukiwania Google, ale także źródło cennych informacji dotyczących słów kluczowych, na które aktualnie wyświetla się nasza witryna. Pomimo że nie jest to typowe narzędzie do analizy nowych słów, dostarcza wartościowych danych pozwalających na optymalizację witryny pod kątem realnych fraz kluczowych.
Jedną z głównych zalet Google Search Console jest możliwość uzyskania dokładnych danych na temat wyświetleń, kliknięć, pozycji i CTR dla poszczególnych słów kluczowych. Dzięki temu możemy łatwo zidentyfikować frazy, które generują najwięcej ruchu na naszej stronie, a także te, które wymagają dalszej optymalizacji.
Jednak zdecydowanie najważniejszą funkcją jest to, że GSC dostarcza nam danych na temat realnych zapytań potencjalnych użytkowników, dzięki czemu możemy w szybki prosty sposób nasycić naszą treść odpowiednim słownictwem lub znaleźć unikalne pomysły na tematy, których nie podpowie nam żadne inne narzędzie.
Na aktualnym etapie wiemy już, jak podejść do badania fraz kluczowych oraz, które narzędzia pomogą nam przy ich analizie. Kolejnym krokiem jest znalezienie i wybranie odpowiednich słów.
Poszukiwania fraz możemy przeprowadzić na wiele różnych sposobów. Dwie najpopularniejsze techniki researchu zakładają podejście z poziomu wybranego tematu (od tematu do frazy) lub analizę na podstawie samych fraz (od frazy do tematu).
Obie metodologie mają swoje wyraźne korzyści, my skupimy się jednak na klasycznym podejściu skupionym bezpośrednio na frazach i ich parametrach.
Wskaźnik search volume odnosi się do potencjału liczby wyszukiwań danej frazy kluczowej w Google w ciągu miesiąca, czyli tego, jak często użytkownicy szukają danego zapytania.
Poza konkretnymi przypadkami optymalizacja pod frazy kluczowe, których nikt nie szuka, po prostu nie przyniesie nam ruchu. Dlatego analiza tego wskaźnika pozwala nam na szacowanie potencjalnej ilości odwiedzin, gdy osiągniemy wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego? W tym celu możemy posłużyć się naszym ulubionym Keyword Plannerem i wrzucić naszą frazę do narzędzia:
Wolumen i zainteresowanie danym zapytaniem jest bardzo ważnym wskaźnikiem, który pozwoli nam celować w słowa i tematy interesujące naszych użytkowników.
W poprzedniej części artykułu przedstawiliśmy cztery podstawowe typy intencji wyszukiwania: nawigacyjne, informacyjne, komercyjne i transakcyjne.
Aby dobrać odpowiednie słowa kluczowe do naszej strategii, należy przede wszystkim zrozumieć, jakiego rodzaju informacji poszukuje użytkownik.
Jak sprawdzić intencję wyszukiwania? Wystarczy wkleić dane słowo kluczowe bezpośrednio do wyszukiwarki Google i zwrócić uwagę na typ podstron, które zajmują główne pozycje:
Przy przejrzeniu wyników wyszukiwania bardzo szybko zauważymy typ podstron, który wyświetla się jako odpowiedź na nasze zapytanie. Przy analizie powyższego przykładu z całkowitą pewnością możemy założyć, że aby wypozycjonować naszą podstronę na wybraną frazę, będziemy musieli zaplanować analogiczną treść.
Jeżeli chcemy zwiększyć nasze szanse na topowe pozycje, pozycjonujmy nasze podstrony na słowa, które spełnią intencję wyszukiwania.
Trudność słowa kluczowego to proces oceny potencjalnej szansy na wypozycjonowanie witryny na wybrane słowo kluczowe. Wskaźnik ten bazuje na wielu różnych elementach takich jak moc domeny, topical authority czy ogólna jakość treści.
Komercyjne narzędzia takie jak Ahrefs czy Semrush posiadają swoje własne wskaźniki, które oceniają keyword difficulty w skali od 1 do 100. Im wyższy wynik, tym potencjalnie trudniejszy i bardziej zasobochłonny będzie proces pozycjonowania danego słowa kluczowego. Oczywiście jest to tylko poglądowa estymacja.
Aby ocenić szansę naszej witryny na osiągnięcie topowych pozycji, zawsze powinniśmy sprawdzić jakie parametry posiadają witryny na pierwszej stronie Google.
Jednak nawet bez znajomości SEO możemy łatwo ocenić, że jeżeli wszystkie wyniki zajmują największe rozpoznawalne brandy, to nasze szanse na choćby top10 drastycznie spadają.
Wybraliśmy idealne słowo kluczowe o wysokiej ilości wyszukiwań. Search intent i trudność słowa wskazują, że szybko możemy zdobyć topowe pozycje. Czy powinniśmy od razu celować w takie frazy? Jeżeli nie przełoży się to na żadną, choćby pośrednią korzyść biznesową – nie zawsze jest to dobrym pomysłem.
Kiedy koncentrujemy się na frazach o potencjale biznesowym, zyskujemy kilka istotnych korzyści. Po pierwsze, poprawiamy współczynnik konwersji na naszej stronie targetując zapytania użytkowników, którzy są realnie powiązani z naszą ofertą.
Po drugie, wybierając słowa kluczowe realnie powiązane z naszym biznesem i klientem, ułatwiamy sobie budowanie wartościowej treści na stronie. Tworząc artykuły, poradniki czy analizy związane z naszymi produktami lub usługami, wzmocnimy pozycję naszej marki jako eksperta w danej dziedzinie.
Jednak przede wszystkim koncentrując się na korzyściach biznesowych, unikamy ryzyka poświęcania zasobów na frazy, które generują ruch, ale nie przekładają się na konkretne rezultaty finansowe.
W końcu nie wykonujemy researchu i optymalizacji dla zabawy samym procesem (zazwyczaj). Nadrzędnym celem zawsze powinno być spojrzenie biznesowe i szczere określenie, czy wybrane słowa kluczowe mają szansę osiągnąć zadowalające ROI.
Podczas pisania treści warto skupić się na kilku (zazwyczaj 2-3) najważniejszych słowach kluczowych, które będą stanowić fundament naszej treści oraz na kilku-kilkunastu pobocznych frazach, które pozwolą w całości pokryć merytoryczną treść artykułu.
Najważniejsze słowa kluczowe definiują nasz główny temat, podczas gdy frazy poboczne pomogą nam nasycić treść odpowiednim słownictwem docelowego użytkownika oraz poruszyć zagadnienia ważne dla osoby wyszukującej.
Dwupoziomowe podejście pozwoli nam zachować spójność i kompleksowo podejść do omówienia tematu, rozszerzając ekspozycję artykułu nierzadko na dziesiątki lub nawet setki dodatkowych słów kluczowych.
Słowa kluczowe powinniśmy naturalnie umieszczać wewnątrz naszej treści, ale koniecznie musimy też pamiętać o nasyceniu frazami nagłówków (szczególnie H1 i H2), tagów title i meta description czy adresach URL. Zazwyczaj zależy nam również na odpowiedniej optymalizacji atrybutów alt grafik. Więc tak – jest tego sporo.
Oczywiście taka mnogość miejsc nie znaczy, że mamy we wszystkich tych miejscach umieszczać losowe słowa kluczowe lub powtarzać w nich kilkanaście razy główny keyword. Taka praktyka może łatwo doprowadzić do przeoptymalizowania naszej podstrony, co przełoży się na obniżenie czynników rankingowych.
Jak więc wybrać odpowiednie ratio przy optymalizacji treści? Warto rozbić zaplanowanie nasycenia słowami kluczowymi na dwa elementy – roboty wyszukiwarki i użytkownika.
Wykorzystanie keywordsów w wyżej wymienionych obszarach to dobry punkt startowy do tworzenia treści, które będą przyjazne dla użytkowników i zostaną nagrodzone przez Google.
Aby sprawdzić pozycję naszej witryny po procesie optymalizacji na wybrane słowa kluczowe, możemy posłużyć się kilkoma wspomnianymi wcześniej narzędziami takimi jak:
Wszystkie komercyjne rozwiązania wymagają dodatkowo płatnej subskrypcji lub zakupu licencji na soft i proxy. Dlatego do samego procesu sprawdzenia pozycji możemy wykorzystać nasze ulubione narzędzie Google Search Console.
1. Po zalogowaniu do narzędzia, w bocznym menu klikamy w pole “Wyniki wyszukiwania” lub “Skuteczność” (zależnie od wersji GSC zobaczymy jedną z dwóch opcji).
2. Po przeładowaniu zakładki zobaczymy zgrupowane statystyki. Upewnijmy się, że zaznaczone są opcje “Średni CTR” oraz “Średnia pozycja”, które przefiltrujemy dla naszego słowa kluczowego przez kliknięcie przycisku “+ Nowa” oraz wybranie opcji “Zapytanie”. Jeżeli chcemy, możemy również zmienić monitorowany zakres, aby zobaczyć jak fraza zachowywała się przez określony okres.
3. Następnie po wybraniu opcji “dokładne zapytanie” wpisujemy słowo kluczowe, dla którego chcemy sprawdzić pozycje (i również inne statystyki), klikamy zastosuj, aby otrzymać pełny raport zawierający.
Oprócz dokładnego zapytania, które zwróci nam pozycje dokładnie dla wskazanej frazy, mamy możliwość filtrowania słów również przez różne parametry takie jak:
4. Po przefiltrowaniu zapytania otrzymujemy wykres i tabelę efektów, która wskaże nam wiele szczegółowych informacji nt. słowa kluczowego, w tym średnią pozycję w wybranym przez nas okresie.
Oprócz wymienionych metod, pozycje możemy również sprawdzić ręcznie, przez wpisanie frazy w wyszukiwarce Google i manualne wyliczenie pozycji. Trzeba mieć jednak na uwadze, że dla wielu zapytań – wyniki te są personalizowane i zależą od naszej lokalizacji, dlatego nie rekomenduję tej metody jako optymalnego rozwiązania. |
Optymalizowanie czy pisanie nowych artykułów z pominięciem analizy słów kluczowych jest uznawane za jeden z najczęściej popełnianych błędów przy planowaniu długoterminowej strategii SEO.
Faktem jest, że tak naprawdę żaden artykuł nie wymaga research słów kluczowych. Przecież każdy z nas wie, o czym chcemy pisać i czego oczekuje użytkownik. I jest to częściowo prawda. Z doświadczenia wiemy, że przy bardzo mocnych witrynach i napisaniu setek artykułów, siłą rzeczy naturalnie wpleciemy potencjalne słowa kluczowe do naszych treści i finalnie Google może wyeksponować nasz artykuł na różne zapytania. Niekoniecznie na te, które byśmy chcieli, ale hej – przecież działa bez researchu, prawda?
Nie do końca. Bez prawidłowej i szczegółowej analizy słów kluczowych działamy po omacku, komunikując się w sposób, który wydaje nam się prawidłowy. Z drugiej strony nie używając semantycznie powiązanego słownictwa, utrudniamy wyszukiwarce prawidłowe przetworzenie i zrozumienie naszej treści. W końcu algorytm wyszukiwarki to wciąż “tylko” program, który potrzebuje przetworzyć kilkaset elementów, tworząc swój ranking wyników wyszukiwania.
Customer journey to kluczowy aspekt marketingu, który opisuje ścieżkę użytkownika od momentu zetknięcia się z marką aż do skonwertowania (np. zakupu).
Słowa kluczowe pozwalają nam lepiej zrozumieć zachowania klientów na poszczególnych stanów świadomości i dobrać odpowiednie frazy oraz powiązany typ treści dla poszczególnych jej etapów. W rezultacie treści pozwalają nam na budowanie relacji z odbiorcami, na długo nim zostaną naszymi klientami oraz subtelnego eksponowania naszego produktu jako logiczne rozwiązanie ich problemu.
Świadome połączenie search intent i customer journey przy wyborze słów kluczowych, to sekretny czarny pas wśród wszystkich osób, które łączą content marketing z SEO. |
Osoby w fazie „nieświadomości” nie zdają sobie sprawy z obecności problemu, a co dopiero, że istnieją możliwe rozwiązania. W skrócie, konsumenci znajdujący się w tej grupie – nie znają nas, nie chcą szukać niczego o problemie, a przede wszystkim nie chcą nic od nas kupić.
Słowa kluczowe związane z tym etapem są zazwyczaj ogólnikowe i szeroko pojęte, dotyczące typowych potrzeb czy zainteresowań. Ze względu na liczebność frazy powiązane z tym etapem bardzo często odpowiadają generycznym słowom kluczowym, przez co analogicznie stanowią najtrudniejszą grupę odbiorców.
Przykładowe frazy:
Pierwszym krokiem w dotarciu do nieświadomej grupy odbiorców jest subtelne powiązanie problemu lub potencjalnej potrzeby z wyszukiwanym przez nich tematem i przedstawienie go w naturalny, nienachalny sposób (tak, wszyscy szukaliśmy w Google informacji o bólu zęba, po czym dowiedzieliśmy się, że mamy nowotwór szesnastego stopnia).
W fazie świadomości użytkownicy zdają sobie sprawę z obecności problemu lub potrzeby, lecz nie są jeszcze zaznajomieni z konkretnymi rozwiązaniami czy opcjami dostępnymi na rynku. W przeciwieństwie do grupy nieświadomej, konsumenci w tej fazie już poszukują informacji na temat problemu, ale niekoniecznie myślą o zakupie.
Słowa kluczowe związane z tym etapem mają zazwyczaj na intencję informacyjną, wskazując potrzebę użytkownika, aby zrozumieć i zgłębić problem, z którym się zmagają. Chociaż te frazy są bardziej sprecyzowane niż w przypadku etapu nieświadomości, nadal mają na celu przyciągnięcie szerokiej grupy odbiorców zainteresowanych dalszym poszukiwaniem wiedzy.
Przykładowe frazy:
Kluczem do sukcesu w fazie świadomości jest dostarczanie wartościowych i angażujących treści, które językiem użytkownika pomogą zidentyfikować istotę problemu.
W fazie namysłu użytkownicy zdają sobie sprawę z istnienia różnych rozwiązań problemu i zaczynają rozważać dostępne opcje. W przeciwieństwie do osób w fazie nieświadomości czy świadomości, konsumenci w tej grupie rozpoznają i wyszukują różne marki, produkty lub usługi, które mogą pomóc im rozwiązać problem. Użytkownicy w tym etapie nie zdecydowali się jeszcze na konkretną ofertę, lecz poszukują porównań, opinii i informacji, które pomogą im w podjęciu decyzji.
Frazy kluczowe związane z tym etapem są bardziej szczegółowe i precyzyjne (często jest to long-tail), obejmujące porównania, recenzje oraz opinie dotyczące różnych opcji. W tym przypadku optymalizacja pod odpowiednie słowa pozwala dotrzeć do grupy odbiorców, która jest bliżej dokonania zakupu, dzięki czemu można skoncentrować się na pokazaniu, dlaczego własna propozycja jest lepsza od konkurencji.
Przykładowe frazy:
Aby skutecznie dotrzeć do grupy odbiorców w fazie namysłu, warto wybierać słowa kluczowe, które posiadają nasycenie intencją komercyjną. Taki wybór pozwoli naturalnie tworzyć i wspierać treści, które porównują i analizują różne produkty lub usługi, podkreślając atuty własnej oferty.
W fazie zakupu użytkownicy dokonali już wstępnej selekcji i zdecydowali, jakiego rodzaju produkt czy usługę chcą nabyć. Na tym etapie konsumenci są gotowi do finalizacji transakcji, jednak nadal mogą szukać dodatkowych informacji lub promocji, które przekonają ich do wyboru konkretnej oferty.
Frazy kluczowe związane z tym etapem są bardzo precyzyjne i często zawierają terminy związane z zakupem, takie jak „sklep”, „rabat” czy „cena”. Optymalizacja pod te słowa kluczowe pozwala dotrzeć do odbiorców, którzy są na skraju podjęcia decyzji o zakupie, co daje możliwość skoncentrowania się na przekonaniu ich do wyboru konkretnej propozycji.
Przykładowe frazy:
W celu skutecznego dotarcia do odbiorców w fazie zakupu warto wykorzystać słowa kluczowe o nasyceniu komercyjnym i transakcyjnym, które podkreślają korzyści oferty oraz ewentualne promocje czy rabaty. Wsparcie strategii poprzez tworzenie treści promocyjnych, udzielanie informacji o gwarancji, dostawie i opcjach płatności może również przyczynić się do zwiększenia konwersji.
W fazie największej świadomości użytkownicy, którzy już dokonali zakupu, poszukują wsparcia i informacji na temat wykorzystania zakupionych produktów. Na tym etapie konsumenci oczekują szybkiego i efektywnego rozwiązania ewentualnych problemów, dodatkowych wskazówek oraz jasności w kontekście wykorzystaniu zakupionego towaru lub usługi.
Przykładowe frazy:
Frazy kluczowe związane z tym etapem są precyzyjne, często zawierają nazwy produktów, usług, bądź konkretne pytania dotyczące obsługi i wsparcia. Keywordy z tej puli stanowią absolutną skarbnicę inspiracji do materiałów, które wykraczają poza standardowe SEO, generując pomysły na instrukcje, poradniki, materiały video czy webinaria, co pozwala zbudować pozytywny wizerunek marki, jednocześnie budować lojalność potencjalnego klienta.
Najczęstsze błędy przy pracy ze słowami kluczowymi, które mogą krytycznie utrudniać skuteczne efekty SEO, dotyczą przede wszystkim braku odpowiedniej analizy i prawidłowego doboru słów kluczowych. Pomijanie takich elementów jak research, dopasowanie intencji czy longtail bardzo często uniemożliwiają witrynom osiąganie zadowalających efektów i zwrotu z poniesionych inwestycji.
Poniższe 5 błędów to najczęstsze problemy, z którymi do czynienia mają nasi klienci:
Najczęstszym błędem, który spotykany jest w branży SEO to pisanie artykułów bez wcześniejszej analizy słów kluczowych.
Spróbujmy opisać historię Roberta Lewandowskiego bez używania następujących słów:
Nawet jeżeli zdołamy w końcu nakierować naszego czytelnika na to, o kim piszemy – treść ta nie będzie kompletna i w pełni zrozumiała dla algorytmów wyszukiwarki. Dlatego bez odpowiedniego doboru keywordsów i dopasowaniu ich do naszej grupy odbiorczej, treści nie osiągną zadowalających wyników w wybranych przez nas obszarach.
Wybór i targetowanie słów kluczowych bez analizy intencji to kolejny częsty błąd popełniany przez osoby piszące treści, które mają przynosić oczekiwany ruch organiczny.
Wyobraźmy sobie, że opisujemy proces wymiany koła w rowerze, lecz nie uwzględniamy intencji użytkowników. Wykorzystując takie słowa kluczowe jak „mąka”, „woda” czy „drożdże”, ale nie zastanawiając się, czy czytelnik poszukuje przepisu, porad jak piec chleb czy informacji o rodzajach mąki, nasze treści mogą nie spełnić oczekiwań odbiorców.
Bez faktycznego zrozumienia, jaki typ treści i rodzaj informacji oczekuje otrzymać docelowy użytkownik, bardzo ciężko będzie stworzyć kompletny artykuł, który spełni oczekiwania użytkowników.
Jednym z najczęściej występujących (i najczęściej ignorowanych) problemów jest kanibalizacja treści i słów kluczowych. Jest to sytuacja, w której zbyt wiele identycznych lub targetujących ten sam temat fraz występuje w zbyt dużej ilości różnych tekstów na różnych podstronach.
Taka sytuacja sprawia, że wiele podstron na tej samej witrynie konkuruje ze sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania na te same słowa kluczowe.
W praktyce kanibalizacja w SEO oznacza, że Google nie do końca wie, która podstrona powinna zostać wyświetlona jako wynik zapytania użytkownika, często wyświetlając różne podstrony podczas tego samego zapytania, a w rezultacie mogąc osłabić obie podstrony i obniżając nasze czynniki rankingowe.
Aby uniknąć kanibalizacji słów kluczowych, warto od czasu do czasu przeprowadzić analizę treści na swojej stronie i sprawdzić unikalność słów kluczowych oraz ich bezpośredniej intencji. W tym celu możesz wykorzystać opisane wcześniej narzędzie Google Search Console, aby zobaczyć czy na dokładną frazę kluczową wyświetlają się różne podstrony w obrębie witryny.
Kolejnym częstym błędem jest pokłosie “zamierzchłych czasów” SEO jest nadmierne nasycanie treści słowami kluczowymi i upychanie ich (keyword stuffing) nawet w każdym kolejnym zdaniu.
Przykładem może być próba opisania procesu wymiany opon w rowerze, a następnie umieszczanie fraz takich jak „wymiana opon”, „serwis opon” czy „montaż opon” w każdym możliwym zdaniu. Takie działanie sprawi, że treść staje się nienaturalna, słabo czytelna i mało wartościowa dla czytelnika (na pewno szukaliście kiedyś popularnej informacji o tym, czy dzisiaj jest niedziela handlowa).
Upychanie słów kluczowych może prowadzić do obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania, gdyż wyszukiwarki kierują się jakością treści, a nadmierne powtarzanie tych samych fraz jest traktowane jako próba manipulacji wynikami.
Ostatnim błędem z naszej topowej piątki jest ignorowanie fraz długiego ogona ze względu na ich mniejszy wolumen wyszukiwań, a zamiast tego skupianie się jedynie na zapytaniach generycznych.
Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z ubraniami. Skupiając się jedynie na generycznych słowach kluczowych (bo mają dużo wyszukiwań), takich jak „buty” czy „adidasy”, możemy przegapić szansę na dotarcie do osób poszukujących konkretnych modeli lub stylów. Takie osoby wpisują frazy długiego ogona, takie jak np. „białe buty sportowe do garnituru” czy „adidasy do kostki dla dziewczynki”, będąc jednocześnie na dalszym etapie customer journey, są bardziej skłonne do skonwertowania.
W praktyce ignorowanie słów długiego ogona może prowadzić do niepełnego wykorzystania potencjału SEO, a tym samym ograniczyć zasięg naszej witryny. Zresztą wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wolimy wygenerować 1000 wejść z frazy generycznej, która przynosi nam oczekiwaną konwersję na poziomie 1% czy osiągnąć próg 100 odwiedzin z longtaila, który konwertuje w przypadku 15% użytkowników.
Oczywiście długofalowo zależy nam w SEO na pokryciu obu rodzajów zapytań. Dlatego oprócz pokrycia short-taila warto poświęcić czas na analizę tych bardziej szczegółowych zapytań i włączyć je do swojej strategii pozycjonowania. Pozwoli to nam skuteczniej docierać do właściwych użytkowników, którzy poszukują konkretnych informacji lub produktów, a jednocześnie generować zadowalający ruch z ogólnych zapytań. |