Zainteresowanie piłkarskimi mistrzostwami świata rośnie coraz bardziej i widać to wyraźnie w wyszukiwarce Google. W maju hasła związane z mundialem wpisywane były przez kibiców na całym świecie ponad 28 mln razy, ale na czerwiec prognozowany jest wzrost do poziomu niemal 1,2 mld. Sprawdziliśmy którzy piłkarze i które reprezentacje cieszyły się największą popularnością w Google i jakie kraje najbardziej ogarnęła mundialowa gorączka.
Co ciekawe najwięcej zapytań związanych z piłkarskimi mistrzostwami świata w Rosji zanotowano w maju w Stanach Zjednoczonych (4,7 mln), gdzie piłka nożna (nazywana tam „soccer”) cieszy się znacznie mniejszym powodzeniem niż takie dyscypliny jak koszykówka czy baseball. Na drugim miejscu pod względem liczby wyszukiwań w Google dotyczących mundialu 2018 znalazła się Wielka Brytania, a na trzecim – Niemcy. Duże zainteresowanie towarzyszy turniejowi także w Polsce, która zajęła w globalnym zestawieniu wysokie 9 miejsce.
Metodologia: Zbadany został krajowy wolumen wyszukiwań grup fraz kluczowych zawierających „Mundial” i „World Cup” w pisowni oryginalnej i lokalnej w poszczególnych państwach (np. „WM 2018” w Niemczech). Dane dotyczą maja 2018 roku. Należy pamiętać, iż w niektórych regionach, Google nie jest monopolistą wśród wyszukiwarek jak na rynku polskim (np. w Rosji).
W rankingu reprezentacji występujących w Rosji najwyższą pozycję zajęła Argentyna. Wszyscy piłkarze tego zespołu, którzy zgłoszeni zostali na mistrzostwa zanotowali w maju łącznie 16,4 mln wyszukiwań. Tym samym minimalnie wyprzedzili drużynę Portugalii (16,2 mln) oraz Brazylię (14,4 mln). Polska uplasowała się tutaj na 12 miejscu – tak samo jak na Euro 2016, ale ze wzrostem od tamtego czasu z poziomu 2,5 do 2,8 mln zapytań. Zaskakiwać może wysoka – szósta pozycja Egiptu (9,8 mln), jednak na jej wynik zapracował niemal w całości tylko jeden piłkarz – czołowy napastnik ligi angielskiej, Mohamed Salah (9,2 mln).
Wspomniany Egipcjanin w klasyfikacji najpopularniejszych piłkarzy mistrzostw świata 2018 ustąpił jedynie dwóm mega gwiazdom światowego futbolu – Cristiano Ronaldo z Portugalii (12,8 mln) i Lionelowi Messiemu z Argentyny (10,6 mln). Najpopularniejszym z Polaków okazał się oczywiście Robert Lewandowski, który w maju uzyskał w Google 1,6 mln wyszukiwań. Wyprzedził on m.in. takich zawodników jak Argentyńczyk Paulo Dybala z Juventusu, czy jeden z najdroższych piłkarzy świata Paul Pogba z Manchesteru United. Największą niespodzianką w rankingu jest 5. miejsce Peruwiańczyka Paulo Guerrero (5 mln).
Spośród graczy zespołów rywalizujących w grupie z Polakami największym idolem okazał się Sadio Mane z Senegalu grający na co dzień w FC Liverpool (1,6 mln).
Metodologia: Zbadany został światowy wolumen wyszukiwań w Google piłkarzy zgłoszonych na turniej w Rosji. Analizie poddano grupy zapytań: zawierające „imię nazwisko”, „nazwisko imię” oraz „nazwisko”, przy czym usunięte zostały nazwiska niejednoznacznie kojarzone z piłkarzem, np. „age”. Uwzględniono pisownię anglo- i polskojęzyczne odpowiedniki. Dane dotyczą maja 2018 roku. Należy pamiętać, iż w niektórych regionach, Google nie jest monopolistą wśród wyszukiwarek jak na rynku polskim (np. w Rosji).
W naszym badaniu opracowaliśmy także zestawienie 10-ciu najpopularniejszych piłkarzy w każdej z formacji na boisku i na jego podstawie ułożyliśmy najlepszą jedenastkę mistrzostw, którą znajdziecie w infografice na dole strony.
Wśród biało-czerwonych najczęściej wyszukiwanym przed turniejem piłkarzem poza Robertem Lewandowskim był Wojciech Szczęsny. Polski bramkarz z pewnością zyskał na popularności w związku z jego transferem do Juventusu Turyn, gdzie zastąpić ma legendarnego Gianluigi Buffon’a. Najniższy stopień podium zajął wracający do formy po kontuzji napastnik Arkadiusz Milik grający w innym włoskim klubie – Napoli. Z graczy występujących w lidze polskiej jako jedyny w top 10 rankingu popularności znalazł się Rafał Kurzawa z Górnika Zabrze. Czy zrobi on taką furorę jak Michał Pazdan na Euro 2016? Przekonamy się już niedługo.
Wszystkie przedstawione powyżej dane w graficznej formie wraz z dodatkowymi zestawieniami na temat stadionów i trenerów reprezentacji oraz „prognozą” przebiegu turnieju, a także porównaniem popularności Mundialu 2018 i Euro 2016 znajdziecie w naszej infografice poniżej. Pamiętajmy, że w związku z opóźnionym udostępnianiem przez Google statystyk o liczbie operacji wyszukiwania, najnowsze dane na dzień dzisiejszy dotyczą maja i mogą znacznie różnić się od czerwcowych, które obejmować będą okres tuż przed i po rozpoczęciu mistrzostw.