Home > Blog > Inne > Jak stworzyć przyjazny Klientowi sklep internetowy? Praktyczne wskazówki UX na Black Friday

Jak stworzyć przyjazny Klientowi sklep internetowy? Praktyczne wskazówki UX na Black Friday

Zapewnienie skutecznej wyszukiwarki, intuicyjnej nawigacji, pozytywnych recenzji klientów oraz sprawnego procesu zakupowego to tylko część kluczowych aspektów, które poprawią doświadczenie użytkownika podczas Black Friday. Przeczytaj pełen artykuł, aby poznać sprawdzone wskazówki UX, które pomogą Ci osiągnąć sukces w tym intensywnym okresie zakupowym!

1. Zapewnij skuteczną wyszukiwarkę w sklepie

Dobrze działająca wyszukiwarka w sklepie internetowym to kluczowy element usprawniający doświadczenie klienta.

Wysoka wydajność i trafność wyników wyszukiwania pomagają klientom łatwo znaleźć poszukiwane produkty. Rekomendacje produktów pozwalają zwiększyć sprzedaż poprzez sugerowanie podobnych lub bestsellerowych towarów.

Wyszukiwarka powinna również korygować literówki i proponować alternatywne zapytania, aby ułatwić klientom znalezienie produktów, nawet w przypadku błędów we wpisywanych frazach.

2. Zadbaj o intuicyjną nawigację i przejrzystą architekturę informacji

Menu powinno być zorganizowane w klarowne kategorie i podkategorie oraz stosować logiczną hierarchię. Kluczowe zakładki, takie jak „Oferty specjalne” czy promocje na Black Friday, powinny być łatwo dostępne z poziomu menu w dniach obowiązywania promocji.

Ważne jest minimalizowanie liczby kliknięć, aby klienci mogli szybko osiągnąć swoje cele, co poprawi doświadczenia użytkownika.

3. Pokaż pozytywne recenzje Klientów

Na stronach produktowych należy zawrzeć treści, które wpłyną pozytywnie na decyzję klienta o zakupie. Pozytywne recenzje od innych klientów, rekomendacje i wysoka średnia ocen produktu budują zaufanie i potwierdzają jakość oferowanych produktów.

Dzięki takim treściom klienci czują się bardziej pewnie i szybciej skłonni są dokonać zakupu. Włączenie tych elementów na stronach produktowych może zwiększyć konwersje i poprawić doświadczenia zakupowe.

4. Zapewnij krótki i sprawny proces zakupowy

Proces składania zamówienia powinien być jak najbardziej uproszczony i efektywny. Minimalna ilość kroków jest kluczowa dla budowania komfortu i pozytywnego doświadczenia użytkownika.

Jeśli mamy możliwość wdrożenia nowych rozwiązań w sklepie internetowym, warto zastanowić się nad wprowadzeniem tzw. „one step checkout”, aby klienci mogli dostarczyć niezbędnych informacji i dokonać płatności w jednym kroku minimalizując ryzyko porzucenia koszyka. Skrócony proces składania zamówienia pozwala na zwiększenie konwersji, ale także zadowolenia klientów.

5. Wyeksponuj promocje

W trakcie okresu Black Friday istotne jest wyeksponowanie ofert specjalnych i promocji na głównej stronie sklepu internetowego. To pierwsze, co potencjalni klienci zobaczą, dlatego ważne jest, aby od razu przyciągnąć ich uwagę.

Dodając zachęcające do działania przyciski CTA, możemy stworzyć prostą ścieżkę do zakupów, co zwiększy prawdopodobieństwo konwersji. Warto również zaznaczyć, że odpowiednio zaprojektowane CTA zwiększają ogólną użyteczność strony i ułatwiają nawigację klientom.

6. Obsługuj klientów w czasie rzeczywistym

W kontekście UX z okazji Black Friday wtyczki do obsługi klienta na żywo odgrywają istotną rolę. Dają użytkownikom możliwość natychmiastowego kontaktu z obsługą klienta, co wpływa na podjęcie decyzji zakupowych szczególnie przy promocjach ograniczonych czasowo.

Dostępność live chatu lub innych narzędzi w czasie rzeczywistym umożliwia rozwiązywanie problemów czy udzielanie odpowiedzi na pytania w trakcie sesji zakupowej, co zwiększa szanse na dokonanie transakcji.

7. Zadbaj o responsywność strony

Udział klientów korzystających z urządzeń mobilnych w zakupach online stale rośnie, dlatego ważne jest, aby strona była responsywna i dostosowana do różnych rozmiarów ekranów. Przetestuj sprawność i płynność działania swojego sklepu internetowego na różnych urządzeniach.

Dopracowanie responsywności sklepu pomoże przyciągnąć użytkowników i wpłynąć na ich komfort, niezależnie od tego, czy korzystają z komputera stacjonarnego, czy smartphona.

Niedbałość w tej kwestii i błędne wyświetlanie elementów akcji na różnych ekranach może prowadzić do frustracji i utraty klientów, dlatego to kluczowy aspekt działania sklepu internetowego, nie tylko w okresie promocji Black Friday.

8. Popraw wydajność sklepu internetowego

Optymalizacja szybkości ładowania sklepu internetowego ma kluczowe znaczenie, szczególnie podczas intensywnych dni zakupów, takich jak Black Friday.

Dłużej ładujące się strony mogą zniechęcać klientów i prowadzić do utraty potencjalnych transakcji. Dlatego warto upewnić się, że Twoja strona działa płynnie i szybko, aby zapewnić użytkownikom pozytywne doświadczenia.

Testowanie wydajności strony przed Black Friday i dostosowywanie jej do przewidywanych obciążeń jest kluczowe, aby uniknąć ewentualnych problemów z utratą klientów.

Przygotowanie sklepu internetowego na Black Friday wymaga starannych przygotowań. Dbałość o wyżej wymienione aspekty doświadczeń użytkownika zapewni, że sklep internetowy będzie gotowy na okres intensywnych zakupów i przyczyni się do sukcesu podczas Black Friday.

Kamila Fabisiak

Kamila Fabisiak

Senior Graphic Designer

Z wykształcenia architektka, ukończyła kurs zawodowego full stack UX UI Designera oraz kurs UX w praktyce. Projektuje na potrzeby www – strony internetowe, landing page, makiety oraz interaktywne prototypy stron, zajmuje się przygotowaniem kreacji reklamowych statycznych oraz kreacji html5, kreacji na social media i do mailingów. Ma doświadczenie w przygotowywaniu identyfikacji wizualnej marek, logotypów, key visuali kampanii reklamowych czy wzorców prezentacji firmowych.