Od kilku miesięcy możliwe jest testowanie nowych Map Google mających zmienioną szatę graficzną i interfejs oraz dodatkowe widoki i funkcjonalności. Nowy wygląd zyskały m.in. widoczne na mapach wizytówki miejsc i firm.
W przypadku gdy są dostępne, wyświetlane są teraz: podgląd widoku danego miejsca w usłudze G. Street View, zdęcia okolic, a także firmowe zdjęcia wnętrz. Ponadto przedstawionych jest więcej, niż w starych mapach informacji nt. firmy. Pokazane są nowe dane, takie jak godziny otwarcia czy kategoria działalności danego przedsiębiorstwa. Dla niektórych rodzajów firm (np. restauracje) wyświetlane są także dodatkowo statystyki opinii, a dla hoteli również okno reklamowe z możliwością rezerwacji pokoi.
Panel nawigacyjny zmienionych map przeniesiony został do prawego dolnego rogu ekranu. Umieszczona została tam teraz funkcja podglądu związanych z danym miejscem zdjęć, widoków ze Street View, fotowycieczek oraz panoramicznych zdjęć sferycznych (photo spheres).
W nowym sposobie przedstawiania multimediów po wskazaniu kursorem na wybrany widok pojawia się wskaźnik pokazujący lokalizację danego miejsca na mapie. Funkcja ta, jak na razie nie działa jeszcze doskonale, co widać na poniższym zrzucie ekranu (gdański ratusz umieszczony został nie na Starym Mieście, tylko tuż obok drogi prowadzącej do portu).
Unowocześnione mapy Google oferują dodatkowe funkcjonalności związane z ustawieniami aktualnej lokalizacji użytkownika.
Dodany został nowy przycisk „Pokaż moją lokalizację” pracujący w czterech trybach:
Szczegółowe informacje na temat ustawień lokalizacji w nowych mapach znaleźć można na stronie:
https://support.google.com/maps/answer/3093609?ctx=c2n_location5
Zmieniony został również wygląd mapy z rezultatami wyszukiwania.
Wyniki nie są oznaczone tak jak w starszej wersji kolejnymi literami alfabetu, lecz właściwą nazwą danej lokalizacji. W nowym oknie rezultatów wyświetlane są trzy pierwsze wyniki wraz z informacjami o ich liczbie opinii i średniej ocenie (o ile są dostępne). Po kliknięciu wyniku na mapce, jego szczegółowy opis pojawia się właśnie w tym nowy oknie, dzięki czemu nie zasłania on mapy, tak jak aktualne dymki z opisem. Aby zobaczyć wszystkie 10 rezultatów wyszukiwania należy kliknąć przycisk „Pokaż wszystkie wyniki” (na poniższym obrazku przedstawione zostały tylko pierwsze 3 wyniki).
Ulepszone zostało ponadto wyszukiwanie trasy – dwoma kliknięciami w dowolne punkty na mapie możemy wyznaczyć początek i cel podróży. Tak jak obecnie, wyszukiwać można połączenia samochodem, transportem publicznym, pieszo, rowerem i samolotem. Dla każdego rodzaju połączenia dostępne są już od pewnego czasu przydatne opcje zawężania wyszukiwania. Przykładowo dla transportu publicznego wybrać możemy czy preferujemy autobus, metro czy tramwaj, a dla trasy samochodowej zaznaczyć można np. opcję „unikaj tras płatnych”.
Kolejną nowością jest zintegrowana z mapą funkcja Google Earth, zmieniająca tryb widoku na trójwymiarowe zdjęcia danego obszaru. W testowej wersji map korzystać można z widoku Google Earth bez konieczności instalowania wtyczki.
Prezentację nowych Map Google znaleźć można na stronie:
http://www.google.pl/intl/pl/maps/about/
Zgodnie z zapowiedziami, Google wciąż wprowadza kolejne ulepszenia także w swojej usłudze Miejsca dla Firm. Po niedawnym dodaniu narzędzia do monitorowania opinii, o którym pisaliśmy w osobnym artykule, tym razem wdrożonych zostało kilka nieco mniejszych udogodnień i poprawek.
Pierwszą z nich jest dodanie 1000 nowych ujednoliconych kategorii działalności biznesowych. Są one dostępne dla wszystkich użytkowników na całym świecie i przetłumaczone na wszystkie dostępne w Google języki. Dzięki temu łatwiejsze będzie wyszukiwanie firm poza granicami własnego kraju.
W panelu Miejsc dla Firm pojawiła się także nowa funkcjonalność pozwalająca jednym kliknięciem zobaczyć podgląd wizytówki firmy w Mapach Google oraz w usłudze Google+.
Wiąże się to z ogłoszoną niedawno wiadomością o zmianach w weryfikacji kodem PIN nowych wpisów w Miejscach dla Firm. Dla większości działalności biznesowych nie będzie teraz wymagane przeprowadzenie kompletnej weryfikacji aby zobaczyć nowy wpis w Google+ i zacząć używać niektórych jego funkcji społecznościowych. Wciąż trzeba jednak będzie dokończyć weryfikację, by firmowy wpis zaczął się wyświetlać na mapach Google (w tym także w wynikach wyszukiwania na mapach).