Współczesny marketing opiera się na danych. Czy to w świetle data driven, czy też data inspired i data informed, dane odgrywają kluczową rolę w procesach decyzyjnych. Dane są wykorzystywane przez narzędzia takie jak DMP, CDP czy CRM. Wybór odpowiedniej platformy to klucz do sukcesu w komunikacji marketingowej. Jakie są różnice między CDP a DMP? Czy warto wybrać jedno z tych rozwiązań, czy może połączyć je z CRM?
CDP, czyli Customer Data Platform, to technologia, której głównym celem jest zbieranie, integrowanie i centralizowanie danych o użytkownikach. Centralnym punktem są dane typu 1st party, czyli dane własne np. z systemów sprzedaży.
Platformy CDP pomagają ujednolicić rozproszone dane o kliencie, w tym informacje historyczne, kontekstowe, demograficzne i behawioralne łącząc je w jedno źródło prawdy o kliencie. Pozyskane w ten sposób informacje stanowią podstawę segmentacji i predykcji — które pozwalają na tworzenie inteligentnych, spersonalizowanych rozwiązań wykorzystywanych przez np. marketing automation.
Różne zespoły — w tym marketing, sprzedaż i obsługa klienta — mogą na podstawie wielu cennych informacji ukrytych w takich danych przełożyć na podniesienie swojej efektywności operacyjnej.
DMP (Data Management Platform) to system, który pozwala na zbieranie, przechowywanie i analizę dużych ilości danych. DMP skupia się głównie na danych third-party, które pochodzą z różnych źródeł, takich jak reklamy displayowe, social media czy dane od partnerów.
Platformy DMP konsolidują rozproszone dane w jedno źródło prawdy o kampanii. W efekcie reklamodawcy uzyskują możliwość, łatwego przeglądania danych z wielu różnych narzędzi w jednym miejscu. Managerowie i dyrektorzy marketingu mogą w łatwy sposób monitorować takie metryki jak: koszt, przychód, zwrot z inwestycji i realizacja KPI w odniesieniu do całości działań marketingowych.
Kluczowym celem DMP w marketingu jest ulepszanie skuteczności kampanii reklamowych poprzez precyzyjne targetowanie oparte o zbierane dane. Platformy DMP gromadzą głównie dane anonimowe na potrzeby profilowania i analizowania klientów online oraz określania ich docelowej grupy. Pomagają w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji dotyczących inwestycji w określone media.
Choć CDP i DMP mogą wydawać się podobne, mają kilka kluczowych różnic. Główną jest granularność zbierania danych. CDP jest bardziej szczegółowe, posiada osobiste dane, które można wykorzystać w spersonalizowanych kampaniach. Natomiast DMP koncentruje się na danych ogólnych, które są anonimowe.
CDP | DMP |
---|---|
Platformy CDP służą do tworzenia spersonalizowanych środowisk bazodanowych poprzez gromadzenie i łączenie danych o kliencie za pośrednictwem identyfikowalnych danych osobowych, takich jak adresy e-mail i numery telefonów, w celu utworzenia kompleksowego obrazu klienta. | Platformy DMP służą do tworzenia spersonalizowanych środowisk bazodanowych poprzez gromadzenie i łączenie danych o zachowaniach użytkowników, wynikach kampanii czy preferencjach zakupowych. Głównymi źródłami danych dla DMP są dane typu 2nd i 3rd party. |
1st party data | 2nd & 3rd party data |
Pewne identyfikatory użytkowników jak dane osobowe. | Niepewne i niestandaryzowane identyfikatory użytkowników jak cookies. Dane są anonimowe. |
Podczas wyboru pomiędzy CDP a DMP, zastanów się nad poniższymi przykładami, aby lepiej zrozumieć potrzeby Twojej firmy:
CDP współpracuje z dowolnym narzędziem martech i umożliwia wymianę danych między systemami. Może np. przekazywać dane pierwotne do Facebook Ad Manager w celu tworzenia podobnych grup odbiorców.
Natomiast DMP ma ograniczenia w porównaniu z CDP z powodu braku trwałych identyfikatorów użytkowników. DMP skupiają się głównie na wyświetlaniu reklam, podczas gdy CDP oferuje wiele korzyści związanych z personalizacją.
CDP zbiera różnorodne informacje o użytkowniku, tworząc jednolity i kompletny obraz klienta. Dzięki temu można realizować precyzyjnie kampanie marketingowe.
W przeciwieństwie do tego DMP przechowują tylko anonimowe dane o ostatniej aktywności użytkownika.
CDP vs DMP WHICH ONE IS RIGHT FOR YOU?, ZEOTAP, https://www.ingage.media/data/data-8.pdf, Dostęp 09.10.2023.
CDP zbiera surowe dane z dużą dokładnością i przechowuje je w jednym, skalowalnym miejscu, wspierając różne formaty danych. DMP przechowują informacje o użytkownikach przez krótszy czas i mają ograniczone opcje formatowania danych.
Klienci mogą wyrazić zgodę na różne działania w różnych kanałach i na różnych urządzeniach. Właściwe CDP umożliwi nie tylko tworzenie kompletnej bazy danych klienta, ale również zapewni zgodność z surowymi standardami prywatności danych.
Choć platformy danych klienta (CDP) i platformy zarządzania danymi (DMP) są powszechnie używane jako synonim database marketingu, to służą różnym celom.
CDP skupiają się na konkretnych danych o użytkownikach, co pozwala na wykorzystanie ich w bardziej spersonalizowanych kampaniach marketingowych. Natomiast DMP przetwarza anonimowe dane, które można wykorzystać głównie do masowych kampanii.
Obie platformy różnią się także, w zakresie wykorzystania danych w analizie i nauce. Oba systemy dostarczają innych danych i służą innym celom.