Płatne działania w social mediach to jeden z kierunków specjalistycznych dla osób myślących o karierze w digital marketingu. Co jest w nim ciekawego? Jakich wymaga kompetencji? Jak można rozwinąć się w tym obszarze w Cube Group? O odpowiedzi na kilka pytań poprosiliśmy naszą Paid Social Leader, Elizabet Araj.
Elizabet, w opinii wielu Cubowiczów jesteś naszym „social mediowym freakiem” 🙂 Powiedz, co najbardziej fascynuje Cię w tym obszarze digitalu?
Elizabet Araj*: Z social mediami związana jestem od prawie 7 lat, prowadziłam działania dla różnych branż: od spożywczej, przez wnętrzarską, kosmetyczną, medyczną, gastronomiczną, budowlaną, po suplementy diety, wydawnictwa czy ubranka dla niemowląt.
Na początku prowadziłam działania paid social równocześnie z contentowymi, postanowiłam jednak skupić się na działaniach płatnych (Paid Social) – ten obszar rozwija się w mega szybkim tempie! Algorytmy z dnia na dzień funkcjonują lepiej, wiedzą o nas coraz więcej, czasem wystarczy krótka rozmowa na dany temat, by reklamy konkretnych produktów zaczęły nas śledzić.
Co więcej to obszar, który wymaga od nas – specjalistów – analizowania danych i wyciągania wniosków, ale też daje możliwość testowania różnych podejść, jest wiele możliwości optymalizacji kampanii, dostosowania komunikatów etc.
Digital marketing oferuje pełno możliwości: strategia, specjalizacja w poszczególnych kanałach, analityka, technologia marketingowa. Powiedz, dla kogo najlepszym wyborem byłaby kariera w Facebook Ads? Kto się tu najlepiej odnajdzie?
Na pewno osoba kreatywna, która nie boi się proponować własnych rozwiązań, lubi testować i analizowanie cyferek nie sprawia jej problemu. Działając w obszarze Facebook Ads, musimy myśleć strategicznie, wiedząc przy tym, jak wyróżnić naszą reklamę wśród tych setek innych komunikatów, które każdego dnia docierają do użytkowników.
Jakie są wyzwania w pracy specjalisty z obszaru Paid Social?
Jak w każdej branży – wyzwań jest cała masa. Osoba na tym stanowisku powinna być elastyczna – ze względu na ciągłe zmiany nie tylko w funkcjonowaniu platform, ale także w trendach i zachowaniach użytkowników w sieci. Przykład? Myślę, że jeszcze 2 lata temu nikt nie spodziewał się takiego wzrostu popularności TikToka.
Elastyczność dotyczy również planowania codziennych zadań. Może zdarzyć się tak, że osoba na tym stanowisku będzie musiała szybko zmienić priorytet prowadzonych projektów.
W naszej branży zdarzają się również rozbieżności w raportowanych wynikach czy nagły wzrost kosztów. W takich sytuacjach wyzwaniem jest znalezienie źródła problemu i zaproponowanie odpowiednich rozwiązań.
OK, to mamy elastyczność i rozwiązywanie problemów jako ważne kompetencje miękkie Paid Socialowca – co jeszcze byłoby istotne?
Co ciekawe, wiedza teoretyczna i sama znajomość panelu reklamowego nie są aż tak kluczowe. 🙂 Bo w pierwszej kolejności liczą się nietuzinkowe podejście i pomysłowość, umiejętność pisania chwytliwych tekstów reklamowych i oczywiście myślenie analityczne. Do wielu rozwiązań trzeba także dochodzić drogą testów, dlatego Paid Socialowiec musi uważnie monitorować wyniki i sprawnie wyciągać wnioski.
Osoba na tym stanowisku musi oczywiście dobrze znać specyfikę portali społecznościowych – zupełnie inaczej komunikujemy się na Facebooku czy Linkedinie, a jeszcze inaczej na TikToku.
Pracujesz w Cube Group już półtora roku – jak oceniasz ten czas?
Obsługujemy większych i mniejszych Klientów z bardzo różnych branż, codzienna praca jest więc mocno zróżnicowana, ale to daje właśnie możliwość rozwoju i proponowania własnych rozwiązań. W tym czasie w Cube Group z pewnością mocno rozwinęłam swoje umiejętności, niejednokrotnie miałam styczność z trudniejszymi produktami czy niecodziennymi sytuacjami, do których należy podejść w kreatywny sposób.
Cenię sobie też cotygodniowe spotkania zespołów: Paid Social oraz SEM (zespół SEM prowadzi działania w ramach Google Ads, YouTube czy Gmail). Wymieniamy się doświadczeniami z różnych platform biddable media, omawiamy ciekawe case’y, nowości. Taka interdyscyplinarna wymiana wiedzy jest wartościowa, daje nam szerszą perspektywę na temat aktywności i skuteczności działań w różnych kanałach, a niekiedy może również zainspirować do przeprowadzenia dodatkowych testów.
Czego może się spodziewać Junior Paid Social Specialist w pierwszych 3 miesiącach? Jakie zadania dostanie?
W pierwszych miesiącach pracy Junior Paid Social Specialist będzie współopiekować się 2-3 projektami Klienckimi – oczywiście pod okiem Leadera. Początkowo wszystkie zmiany i proponowane rozwiązania konsultujemy i ustalmy wspólnie – krok po kroku stopniując trudność tematów. Z czasem, w zależności od tempa rozwoju, osoba na tym stanowisku będzie miała coraz większą samodzielność i odpowiedzialność za powierzone zadania.
Jak wyglądają możliwości rozwoju?
Jest ich bardzo dużo i tak naprawdę zależą one od indywidualnego tempa rozwoju, chęci oraz preferowanych obszarów specjalisty. W codziennej pracy przygotowujemy kompleksowe strategie i mediaplany dla nowych Klientów (z różnych branż), stale optymalizujemy już prowadzone przez nas kampanie, przeprowadzamy audyty kont reklamowych, prowadzimy konsultacje z Klientami, prowadzimy szkolenia z różnych platform.
W Cube Group wierzymy też, że marketer powinien mieć ogólną wiedzę o pozostałych dostępnych działkach – nie tylko w swojej. Pracujemy więc w interdyscyplinarnych zespołach Klienckich, co daje możliwość poszerzania perspektywy.
Jeśli chodzi o ścieżkę kariery – to wraz z rozwojem, przejmowaniem nowych odpowiedzialności i nabywaniem nowych, coraz bardziej zaawansowanych umiejętności oraz osiąganiem coraz lepszych rezultatów można przejść od Trainee, przez Juniora, Specjalistę, Seniora, Experta, aż po Leadera – w Cube Group jesteśmy jednak również otwarci na transfery międzydziałowe lub na przejmowanie lub tworzenie nowych ról. Możliwości jest wiele, więc zachęcam do dołączenia.
Dzięki za rozmowę! 🙂
Jeśli praca w Paid Social w Cube Group, brzmi dla Ciebie ciekawie, to sprawdź nasze aktualne oferty pracy: