Home > Blog > SEO > Last minute SEO: Jak przygotować e-sklep na Black Friday, gdy do startu zostały dni, nie miesiące?

Last minute SEO: Jak przygotować e-sklep na Black Friday, gdy do startu zostały dni, nie miesiące?

Black Week to okres intensywnych wyprzedaży, wysokich rabatów i rekordowych wyników sprzedaży. Nic dziwnego, że październik i listopad zyskują na znaczeniu w kalendarzu wielu marketerów. Ale czy jest to kluczowy czas dla każdego? A co z SEO? Czy w ostatnim tygodniu przed Black Friday można jeszcze zwiększyć ruch organiczny? Oto sześć wskazówek, które pomogą ci wzmocnić SEO tuż przed szczytowym okresem ruchu i sprzedaży w e-commerce.  

Wyciągnij maksimum z fraz, na które sklep jest widoczny –  strategia 'low hanging fruits’”

Widoczność SEO zależy od wielu czynników, z których kluczowa jest optymalizacja treści pod odpowiednie słowa kluczowe. Z tego względu poprawa tej sfery może najszybciej przynieść efekty. Co jednak zrobić, gdy czasu jest niewiele?

Rozwiązaniem jest skupienie się na frazach, które już mają niezłą widoczność, ale jeszcze nie przekładają się na ruch. W takich przypadkach niewielkie zmiany mogą poprawić pozycje strony i zacząć generować ruch. Może to obejmować dodanie kilku linków wewnętrznych, ulepszenie treści, jej struktury lub wzmocnienie nasycenia kluczowymi frazami.

Wskazówka 
Wykorzystaj dostępne narzędzia (takie jak GSC, Ahrefs, Semstorm i inne) do wygenerowania listy fraz, które plasują się na pozycjach od 5 do 20, a następnie posortuj je według liczby wyszukiwań.
Ustal priorytety w oparciu o swoje cele SEO i strategię produktową.
Przystąp do optymalizacji podstron widocznych na te frazy lub je podlinkuj, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał.

Skieruj użytkownika do zakupu – ulepsz nawigację i linkowanie wewnętrzne

Poprawa linkowania wewnętrznego to kluczowy element optymalizacji SEO, zwłaszcza w przygotowaniach do Black Friday. Aktualizacja nawigacji strony i dodanie linków do specjalnej sekcji z promocjami:

Poprawa linkowania wewnętrznego pozwala osiągnąć dwa kluczowe efekty:

  1. Wzmocnienie pozycjonowania ważnych podstron – skoncentruj się na stronach, które:
  1. Ułatwienie użytkownikom dostępu do priorytetowych ofert i produktów – wewnętrzne linkowanie do istotnych podstron pomoże skierować ruch do kluczowych promocji, maksymalizując korzyści z dodatkowego wzrostu odwiedzin podczas Black Friday.
Wskazówka 
Wykorzystaj wyniki analizy „low hanging fruits”, aby w pełni odblokować potencjał swojej strony. Skupienie się na frazach, które są blisko czołowych pozycji, pozwoli szybciej poprawić widoczność i przyciągnąć większy ruch.

Udoskonal wyszukiwarkę wewnętrzną

W trakcie Black Week użytkownicy intensywnie poszukują konkretnych produktów w atrakcyjnych cenach. Dużym plusem jest możliwość skompletowania całego zamówienia u jednego dostawcy, co eliminuje dodatkowe koszty przesyłki. W takich warunkach łatwość znalezienia produktu na twojej stronie może przesądzić o decyzji zakupowej.

Wskazówka 
Gromadź i analizuj dane dotyczące wyszukiwanych fraz w wewnętrznej wyszukiwarce — to cenne źródło wiedzy o produktach, które interesują twoich klientów. Dzięki tym informacjom możesz:
lepiej eksponować produkty dostępne w ofercie,
rozszerzać asortyment o najczęściej poszukiwane pozycje, których aktualnie nie masz w sprzedaży.

Zaprojektuj strategię monetyzacji swoich treści na blogu

W okresie największych promocji roku wzrasta zainteresowanie nie tylko frazami produktowymi, ale również treściami poradnikowymi. Użytkownicy często przygotowują się do zakupów na kilka dni przed lub w trakcie Black Friday, poszukując analiz i wskazówek na różnych blogach, by podjąć świadomą decyzję.

Ten zwiększony ruch najprawdopodobniej dotrze również do bloga twojego sklepu. W 2024 roku prowadzenie bloga przy sklepie internetowym stało się standardem. Jeśli jeszcze go nie masz – czas to zmienić!

Zwiększ szanse, że użytkownicy odwiedzający bloga zdecydują się na zakupy w twoim sklepie, stosując następujące działania:

Wskazówka 
Monetyzacja bloga wykracza poza sam Black Friday. Dobrze zoptymalizowane strony blogowe mogą generować sprzedaż nie tylko jako pierwszy punkt styku (first click), ale także przez inicjowanie lejków sprzedażowych i wzmocnienie rozpoznawalności marki.

W pełni wykorzystaj wzmożone zainteresowanie – zwiększ CTR w wynikach wyszukiwania (SERP)

Malejący CTR stał się wyzwaniem dla e-commerce w ostatnich latach. Google wprowadza coraz więcej funkcji bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, co oznacza, że użytkownik:

To trendy, na które trudno wpłynąć, ale można spróbować przekuć je na swoją korzyść.

Nie zapomnij zoptymalizować elementów, które mogą poprawić widoczność twojej strony w wynikach wyszukiwania:

  1. Dodaj dane strukturalne – przekaż Google szczegółowe informacje o sklepie i produktach, co zwiększy szanse na wyświetlanie ich w wynikach wyszukiwania. Warto uwzględnić m.in. oceny (gwiazdki), ceny, dostępność i stan produktów.
  2. Skonfiguruj Google Merchant Center – Google oferuje różne formy prezentacji produktów, takie jak zakładka Zakupy, produktowe kafelki w wynikach wyszukiwania oraz slider na górze strony. Im lepiej dopracowane produkty, tym większe prawdopodobieństwo ich wyeksponowania.
  3. Twórz przyciągające meta opisy – użyj każdej dostępnej linii, aby zachęcić użytkowników do wyboru twojej strony spośród wyników wyszukiwania.
  4. Dostosuj grafiki – upewnij się, że wymiary i formaty grafik sprzyjają ich wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania. Nawet drobne zmiany mogą wpłynąć na ich obecność w SERP.
Wskazówka
Aktualnie wyniki wyszukiwania są personalizowane, więc mogą różnić się w zależności od użytkownika. Aby trafnie wybrać podstrony do optymalizacji, regularnie analizuj dane o CTR w Google Search Console. Monitoruj spadki na bieżąco, nie tylko podczas okresów takich jak Black Week czy Black Friday.

Zlikwiduj niedociągnięcia w obszarze UX

Upewnij się, że twoje karty produktowe są odpowiednio zoptymalizowane, by zachęcać użytkowników do zakupu. W trakcie Black Friday i Black Week każdy procent konwersji ma znaczenie i może przełożyć się na większe zyski lub straty. Sprawdź, czy:

Choć wiele zmian UX wymaga długoterminowej analizy zachowań użytkowników, te szybkie poprawki mogą pomóc w pełniejszym wykorzystaniu zwiększonego ruchu na stronie.

Wskazówka 
Wiele firm postrzega audyt UX jako zbędny wydatek, jednak warto podejść do niego z perspektywy długoterminowych korzyści. Nawet niewielki wzrost współczynnika konwersji, z 2% do 2,5%, może przełożyć się na 25% wzrost przychodów.

Wykorzystaj moc AI!

Możliwości sztucznej inteligencji stale rosną. Z każdym miesiącem zwiększa się ilość narzędzi i jakość wyników jakie otrzymujemy od AI. Wykorzystaj to na swoją korzyść optymalizując swoją pracę dla maksymalnych efektów. 

Dzięki sztucznej inteligencji możesz:

Wskazówka 
AI rozwija się dzisiaj błyskawicznie, nie znaczy to jednak, że jest nieomylne. Nieodpowiednie prompty, brak wsadu w postaci danych, bezrefleksyjne wykorzystanie wyników – to wszystko błędy, których musimy się wystrzegać. Dostaniemy wiele rzeczy szybko i sprawnie, ale zawsze musimy zweryfikować poprawność danych, merytorykę oraz inne elementy, które mają dla nas znaczenie w finalnym rezultacie.

Czy optymalizacja SEO na ostatnią chwilę może przynieść efekty?

SEO to proces nastawiony na długoterminowe rezultaty, który najlepiej planować z wyprzedzeniem, by osiągnąć optymalne efekty. Może jednak zdarzyło się, że w tym roku nie zdążyłeś z przygotowaniami lub dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce. Jeśli teraz gorączkowo szukasz sposobów na poprawę wyników – bez obaw. Poniższe metody mogą pomóc ci osiągnąć lepsze rezultaty nawet na ostatnią chwilę.

Michał Pustuł

Michał Pustuł

Chief Product Officer

Z branżą zawiązany od 2015 roku. Pierwsze krok stawiał jako Sales Specialist zajmując się sprzedażą SEO i PPC. W 2017 roku dołączył do Semtec, jednej z marek w portfolio Cube Group, i od tamtej pory jestem związany z agencją. W Cube Group zaczynał od sprzedaży SEO oraz zajmował stanowisko Business Development Specialist. Zarządzał działem SEO i koordynował prace dla takich marek jak Provident, Wonga, Ergo Hestia. Wraz z zespołem zdobył w 2022 roku nagrodę Global Search Award za kampanię Provident. Czuwa nad zespołem R&D SEO, który odpowiada za opracowanie autorskich narzędzi i procesów poprawiających widoczność Klientów w portfolio Cube.