Home > Blog > Content Marketing > Misja i wizja firmy – co to jest? Najlepsze przykłady

Misja i wizja firmy – co to jest? Najlepsze przykłady

Już na początku prowadzenia własnej działalności gospodarczej warto z góry opracować odpowiednią strategię działania. Chodzi nie tylko o promocję w ramach kampanii marketingowych, ale także o ustalenie misji i wizji firmy. To kluczowe dla przedsiębiorców, którzy planują stale się rozwijać i eksponować markę oraz produkty na nowe rynki zbytu. Przejrzyj poniższy artykuł, a dowiesz się, jak napisać misję firmy i poznasz przykłady wizji przedsiębiorstwa.

Co to jest misja firmy?

Misja przedsiębiorstwa to wartość, która jest istotna w odniesieniu do rozwoju danej marki oraz działalności. Dokładne oszacowanie misji firmy pozwala na skuteczne budowanie pozytywnego wizerunku marki oraz dobrostanu klientów. W trakcie ustalania misji marki trzeba odpowiedzieć sobie na pytania:

  1. W jakim celu powstała firma?
  2. W jaki sposób przedsiębiorstwo zamierza zaspokajać potrzeby klientów?
  3. Jaką filozofią i podejściem do klienta będzie kierować się firma?

To podstawowe zagadnienia, które trzeba ustalić na etapie planowania misji marki. Ogólnie rzecz biorąc, misja przedsiębiorstwa to kierunek rozwoju, do którego firma będzie dążyć przez lata swojego funkcjonowania. W misji określamy cele prowadzenia działalności i powody istnienia przedsiębiorstwa.

ustalenie misji firmy

Misja a wizja firmy – różnice

Misja i wizja firmy to dwa zagadnienia, które wzajemnie się uzupełniają. Wizja firmy to projekcja tego, gdzie przedsiębiorstwo powinno znaleźć się w przyszłości. Można powiedzieć, że to wizualizacja tego, jak firma będzie wyglądać po kilku lub nawet kilkunastu latach rozwoju.

Wizja przedsiębiorstwa to inaczej cele do zrealizowania, do których będą dążyć wszystkie komórki przedsiębiorstwa. W opisie wizji firmy należy dokładnie opisać procedury, które umożliwią realizację założeń, a także osiąganie zamierzonych celów, np. w konkretnych etapach. Zarówno misja, jak i wizja firmy to długofalowe strategie.

Podstawową różnicą pomiędzy misją a wizją przedsiębiorstwa jest zmienność strategii. Otóż misja nie zmienia się nigdy i jest ustalana jednorazowo. Natomiast wizja firmy może się zmieniać, zależnie od tego, jak kształtują się też trendy rynkowe i potrzeby konsumentów.

Po co określa się misję i wizję firmy?

Ustalenie misji i wizji firmy jest niezbędne w odniesieniu do rozwoju przedsiębiorstwa. Rzetelnie przygotowana misja i wizja marki pozwala obrać konkretny kierunek i prowadzić działania tak, aby, jak najszybciej realizować założone cele.

Tak naprawdę sukces każdego przedsiębiorstwa jest uzależniony od tego, jak szybko i rzetelnie zostanie ustalona misja oraz wizja firmy. Dzięki ich przygotowaniu:

Warto dodać, że im większe przedsiębiorstwo, tym łatwiej zgubić cele i główne założenia przekładające się na sukces firmy. Głównie z tego względu tak ważne jest ustalenie przejrzystej wizji przedsiębiorstwa oraz misji firmy, która pozostanie niezmienna przez cały czas jej istnienia.

praca nad misją i wizją firmy

Jakie korzyści płyną ze stworzenia misji i wizji firmy?

Wizja organizacji wraz z ustaloną misją firmy niesie ze sobą szereg korzyści, które realnie wpływają na rozwój biznesu na przestrzeni lat prowadzenia działalności. Kilka czynników, które determinują opłacalność ustalenia misji i wizji przedsiębiorstwa to:

Reasumując, misja i wizja firmy przekłada się głównie na wiarygodny wizerunek marki, wzrost zaufania wśród klientów oraz poprawę zaangażowania pracowników w życie przedsiębiorstwa. To oznacza, że wszelkie działania firmy powinny być ukierunkowane na jasno określone cele, a działania prowadzone zgodnie z wizją i misją marki.

Misja i wizja firmy – 4 przykłady

Misja firmy oraz wizja przedsiębiorstwa ma ogromne znaczenie, szczególnie jeśli chodzi o planowanie działań na przyszłość i budowanie skutecznej strategii marketingowej. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów doskonale opracowanej misji i wizji marki.

  1. Coca-Cola:
    • Misja firmy: Dawanie konsumentom i światu orzeźwienia, uśmiechu oraz budowanie wartości rodzinnych.
    • Wizja: Budowanie rozwojowego miejsca pracy, wysoka jakość sprzedawanych produktów, rozwój sieci partnerskiej oraz wsparcie lokalnych społeczności.
  2. IKEA:
    • Misja firmy: Proponowanie dobrze zaprojektowanych i praktycznych produktów do wyposażenia domu w rozsądnych cenach. Produkty mają być przystępne dla konsumentów.
    • Wizja firmy: Dążenie do zaprojektowania lepszego życia codziennego dla zwykłych konsumentów – zarówno klientów, jak i pracowników. Wspieranie zrównoważonego rozwoju świata.
  3. DHL:
    • Misja firmy: Na pierwszym miejscu sukces klientów oraz inwestorów. Ogólne ułatwianie życia odbiorcom usług kurierskich.
    • Wizja firmy: Pozostawanie głównym operatorem logistycznym Niemiec oraz ogólnoświatową firmą przewozową. Firma chce być pierwszym wyborem jako pracodawca, inwestor i dostawca usług kurierskich.
  4. PEPCO:
    • Misja firmy: Ułatwienie klientom dostępu do produktów pierwszej potrzeby w rozsądnych cenach.
    • Wizja firmy: Stworzenie pozytywnego wizerunku marki i zbudowanie najtańszej, najlepszej i najbardziej rozpoznawalnej marki sklepów odzieżowo-przemysłowych w całej Europie.

Przykładów poprawnie stworzonych misji i wizji przedsiębiorstwa można wymienić znacznie więcej. Praktycznie każda światowa marka ma jasno określone cele i założenia biznesowe, które przyczyniają się do osiąganych sukcesów i rozwoju marki.

Proces pisania wizji i misji firmy

Jak napisać misję i wizję firmy?

Aby napisać misję i wizję firmy, trzeba przede wszystkim dobrze się przygotować. Kluczowa w tym przypadku będzie dyskusja z pracownikami, analiza rynku oraz ustalenie historii marki i jej głównych założeń. Kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć perfekcyjną wizję i misję przedsiębiorstwa to:

  1. Zacznij tworzyć wizję i misję marki już na początku prowadzenia firmy.
  2. Zawsze notuj wszystkie pomysły, nawet ogólnikowe. Dzięki temu lepiej dostosujesz wizję i misję marki do potrzeb odbiorców.
  3. Odpowiedz sobie na pytania: dlaczego prowadzisz firmę, dla kogo i po co.
  4. Przeanalizuj cechy unikatowe, które wyróżniają Twoją firmę.

Po zabraniu niezbędnych informacji opisz ogólny zarys misji i wizji przedsiębiorstwa. Następnie wypisz najważniejsze informacje i skróć je do maksimum. Dobrze przygotowana wizja i misja marki powinna być zwięzła, spójna i dopieszczona pod względem stylistycznym.

Cube Group

Cube Group

Agencja digital

Tekst został przygotowany przez ekspertów z zespołu Cube Group, agencji digital, w której łączymy strategie digital marketingowe, SEM, SEO, social, content, performance, analitykę, kreację i technologię. Zespół Cube Group na co dzień pracuje dla takich marek jak m.in. mBank, Vectra, Credit Agricole, Innogy i więcej. Zgarniamy przy tym najważniejsze wyróżnienia branżowe (Effie, MIXX Awards, Golden Arrow, European Performance Marketing Awards, Performance Marketing Diamonds, Efekton Awards, Ekomersy i Aulery).