Serwis YouTube cieszy się ogromną popularnością wśród użytkowników – w każdej minucie dodają oni średnio 300 godzin nowych filmów. Ten ciągle rozbudowywany content sprawia, że coraz częściej dla danego zapytania w wynikach wyszukiwarki Google na pierwszej stronie prezentowane są również filmy.
Wyszukiwarka wewnętrzna Youtube to druga największa, obok Google, wyszukiwarka na świecie. Serwis odwiedza w Polsce ponad 16 milionów realnych użytkowników (wg. badania Megapanel PBI/Gemius za kwiecień 2015 r.). Wielu reklamodawców pomija jednak optymalizację i pozycjonowanie filmów, tracąc potencjalny ruch. Pytanie brzmi jak skutecznie wpływać na pozycję filmu w YouTube? Odpowiedź nie jest prosta. Działanie algorytmu wyszukiwarki YouTube, podobnie jak w przypadku Google, jest mocno strzeżoną tajemnicą. W konsekwencji sprawia to dużą trudność w jednoznacznym określeniu czynników, które wpływają na kolejność, w jakiej pojawiają się filmy na listach wyników YouTube. Po licznych testach specjaliści SEO zdołali określić najważniejsze elementy, które decydują o pozycjach filmu w wynikach wyszukiwarki. Na skuteczność pozycjonowania takich materiałów wpływają przede wszystkim:
Należy pamiętać, że nie trzeba na siłę optymalizować filmu pod kątem każdego z powyższych elementów. Podobnie, jak w przypadku pozycjonowania stron w wyszukiwarce Google, to dobra treść jest kluczem do sukcesu. Jeżeli materiał jest nieciekawy, nie zachęca użytkowników do oglądania w całości, do publikowania komentarzy, są to jasne komunikaty dla Google, że wideo ma znikomą wartość merytoryczną. Gdy już udało nam się stworzyć dobry materiał, warto przystąpić do efektywnego promowania go w Internecie stosując kolejno elementy poniższej strategii.
Materiały wideo zamieszczone na YouTube mają bardzo często formę poradników, recenzji, instruktażu lub filmów z zabawnymi treściami. Ten aspekt jest na tyle ważny, że należy wziąć go pod uwagę przy doborze fraz kluczowych do pozycjonowania. W tym procesie można posiłkować się Planerem słów kluczowych Google AdWords. Oprócz selekcji odpowiednich słów kluczowych narzędzie wskaże średnią miesięczną liczbę wyszukiwanych fraz w Google. Ta informacja także znajduje swoje zastosowanie przy pozycjonowaniu filmów. Jeśli bowiem dla często wyszukiwanej frazy w wynikach Google wyświetlane są oprócz tradycyjnych wyników także filmy z YouTube, to osiągnięcie wysokiej pozycji na takie zapytania pozwoli uzyskać filmowi wiele nowych odsłon. Należy pamiętać, że użytkownicy poszukujący materiałów wideo z reguły używają mniej rozbudowanych zapytań niż w przypadku wyszukiwania „zwykłych” informacji.
Z punktu widzenia wyszukiwarki YouTube, ważniejszym narzędziem doboru fraz kluczowych jest Display Planner systemu AdWords. Zawężenie filtrowania reklam tylko do filmów poskutkuje tam uzyskaniem podpowiedzi słów kluczowych wraz z poziomem trafności. Inne przydatne narzędzie propozycji fraz dostępne jest na stronie: https://keywordtool.io/youtube.
Po odpowiednim dobraniu słów kluczowych dla filmu kolejnym krokiem jest jego optymalizacja z uwzględnieniem wybranych fraz. W tym celu należy przystosować elementy takie jak:
Kluczowym na tym etapie jest wybór tytułu filmu, którego zalecana łączna liczba słów powinna wynosić co najmniej 5. Istotne jest również umieszczenie pozycjonowanych fraz kluczowych w nazwie materiału, co wpływa pozytywnie na CTR (z ang. Click Through Rate – współczynnik klikalności) i pomaga zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania YouTube. Pozycjonowanie można wzmocnić ustawiając najsilniejsze frazy na początku tytułu filmu.
Z kolei opis powinien stanowić streszczenie materiału wideo i dokładnie określać jego zawartość. Również w nim należy umieścić słowa kluczowe i pamiętać, że w wynikach wyszukiwania pojawia się około 150 pierwszych znaków opisu umieszczonego na podstronie danego filmu, który maksymalnie może zawierać około 5000 znaków. W związku z tym na jego początku należy zamieścić najważniejszą frazę oraz w odpowiedni sposób zachęcić do odtworzenia materiału w celu zwiększenia CTR.
Tagi pomagają wyszukiwarce wyświetlić precyzyjniejsze wyniki dla wpisanych zapytań. W związku z tym powinny zawierać główne słowa kluczowe, jak i inne frazy powiązane tematycznie z filmem. Ich zadaniem jest również opisywać zawartość materiału, a także wiązać się z kategorią, w której umieszczony jest film. Miejsce dostępne dla tagów warto wykorzystać w pełnym stopniu oraz dodać tagi w kombinacji z różnymi przymiotnikami – takimi jak: „przydatne”, „ciekawe”, „śmieszne” itp., ponieważ widzowie często używają ich przy wyszukiwaniu filmów.
Ze względu na pozycjonowanie warto umieścić słowo kluczowe w nazwie samego pliku wideo. Dla przykładu plik z filmem zamieszczonym na YouTube można nazwać: jak-zrobic-nalesniki-video.mp4.
Czynniki związane z zaangażowaniem użytkowników to istotny element algorytmu wyszukiwarki YouTube. Rzetelnie i przystępnie opracowany materiał na pewno przyciągnie odbiorców, a im więcej subskrybentów i widzów ma kanał, tym większym zaufaniem cieszy się w obrębie społeczności YouTube danej kategorii. W skrócie – osoby, które są fanami kanału, będą do niego powracać, regularnie odtwarzać nowododane filmiki. Wpływa to tym samym na algorytm, który uplasuje film na wysokich pozycjach na listach wyników. Ważne są w takim wypadku: liczba wyświetleń, komentarze, oceny, wspomniana liczba subskrybentów czy współczynnik retencji użytkowników (ang. Audience Retention). Aby film uzyskał dobre wyniki we wszystkich wspomnianych aspektach, potrzebna jest angażująca, ciekawa, przydatna treść. Istotna jest także jakość realizacji, czyli:
Filmy HD cieszą się największą popularnością. Materiały wyprodukowane w tej jakości posiadają wyróżnienie na liście rezultatów wyszukiwania i najwyższą oglądalność wśród użytkowników.
Ten aspekt w dużym stopniu wpływa na oceny uzyskiwane przez film. Treści przekazywane na nagraniu muszą być słyszalne przez odbiorców. Ścieżka dźwiękowa powinna być oczyszczona ze wszystkich zakłóceń.
Ze względu na wrażenia widzów, w filmie należy w razie potrzeby używać zbliżeń i zadbać o prawidłowe oświetlenie i intensywność kolorów. Zdjęcia powinny być poprawnie wykadrowane, a czas trwania filmu z reguły im jest dłuższy, tym lepszy.
Dla większego zaangażowania i aktywności widzów można przeprowadzić różnego rodzaju działania promocyjne w następujących obszarach:
Na wyniki wyszukiwania w YouTube w dużym stopniu wpływa liczba subskrybentów i widzów kanału. Udostępnianie filmów w najważniejszych serwisach społecznościowych, jak Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn czy Pinterest, może przyczynić się do pozyskania nowych użytkowników. Warto pochwalić się swoim filmem na własnej stronie internetowej czy blogu. Wysłanie mailingu informującego o nowym wideo też jest dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza gdy poprosimy w nim subskrybentów o podzielenie się materiałem ze znajomymi.
Wyświetlenia odgrywają znaczącą rolę przy pozycjonowaniu filmu w wynikach wyszukiwania. Im jest ich więcej, tym większe prawdopodobieństwo, że pozycja nagrania będzie wysoka. Liczbę wyświetleń można zwiększyć poprzez różne reklamy np. Promowane filmy w YouTube dostępne w ramach systemu Google AdWords. Dodawanie filmu do tematycznej playlisty także powinno ułatwić znalezienie filmu większej liczbie widzów.
Linki prowadzące do filmu
Linki zewnętrzne stanowią ważny sygnał rankingowy w YouTube. Im więcej pozyskanych wartościowych linków do filmu z silnych, tematycznych stron internetowych, tym większe są szanse, że wideo odnotuje czołowe pozycje w wyszukiwarce YouTube.
Osadzenia filmu na innych stronach
Warto pozwolić na wykorzystywanie i osadzanie filmu na zewnętrznych serwisach internetowych, do czego służy specjalny kod osadzenia (Rys. 3). Jest to forma darmowej reklamy, a ponadto zaangażowanie widzów filmu na takich stronach jest także sygnałem rankingowym dla algorytmu YouTube.
Wskazówki przedstawione w niniejszym artykule odnoszą się do elementów algorytmu YouTube, które mają znaczący wpływ na ranking w wynikach wyszukiwania. Zastosowanie się do tych wytycznych powinno w znacznym stopniu przyczynić się do uzyskania przez film wideo wysokiej pozycji również dla konkurencyjnych, często wyszukiwanych fraz kluczowych w wyszukiwarce YouTube i zwiększyć szansę pojawienia się w tradycyjnych, tekstowych rezultatach wyszukiwania Google… Niemniej jednak wspomniane metody poprawy widoczności filmu na listach bezpłatnych wyników YouTube umożliwiają znaczące zwiększenie liczby wyświetleń filmu i subskrypcji kanałów oraz pozyskanie wielu nowych widzów.