- Co to jest pozycjonowanie lokalne?
- Jakie czynniki wpływają na lokalne wyniki wyszukiwania?
- Profil firmy w Google (Moja Firma)
-
Jak pozycjonować stronę internetową lokalnie? 10 porad
- 1. Dobierz odpowiednie frazy kluczowe
- 2. Zoptymalizuj adresy URL, meta dane, nagłówki i treść na stronie
- 3. Dodaj podstrony dla oddziałów
- 4. Dodaj dane strukturalne do swojej strony
- 5. Upewnij się, że Twoja strona jest przyjazna użytkownikom mobilnym
- 6. Popraw linkowanie wewnętrzne
- 7. Pozyskaj wartościowe, lokalne linki przychodzące
- 8. Zdobądź pozytywne opinie o swojej firmie
- 9. Zadbaj o zgodność danych teleadresowych w internecie
- 10. Bądź aktywny w mediach społecznościowych
- Zalety pozycjonowania lokalnego
Pozycjonowanie lokalne, to działania SEO umożliwiające lokalnym firmom poprawę pozycji na zapytania zawierające lokalizację. W rezultacie pozwala to na dotarcie do klientów z okolicy. Jakie czynniki wpływają na lokalne wyniki wyszukiwania? Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma? Sprawdź, jak lokalne SEO może pomóc Twojej firmie!
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to szereg działań SEO mających na celu pomóc regionalnym firmom odnosić lepsze pozycje na zapytania związane z lokalizacją (najczęściej zawierające nazwę miejscowości). Pozycjonować może zarówno samą stronę internetową, jak i profil firmy w Google.
Jakie czynniki wpływają na lokalne wyniki wyszukiwania?
Jakie podaje Google na zapytania lokalne, wpływ mają 3 główne kategorie czynników. Są to trafność, odległość i rozpoznawalność.
Trafność
Pierwsza z kategorii nazwana jako trafność określa, jak dobrze profil firmy jest dopasowany do zapytania. Dzięki dokładnym danym o firmie Google jest w stanie lepiej dopasować wybrany profil do hasła wyszukiwanego przez użytkownika.
Odległość
Z kolei, druga z kategorii, czyli odległość bierze pod uwagę dystans, jaki dzieli potencjalny wynik wyszukiwania od lokalizacji użytej w zapytaniu.
Co istotne, jeżeli wyszukujący nie określi w swoim zapytaniu lokalizacji, to Google postara się określić odległość od aktualnego położenia użytkownika do potencjalnych firm na podstawie danych lokalizacyjnych użytkownika.
Rozpoznawalność
Trzecia i zarazem ostatnia kategoria czynników to rozpoznawalność. Za pomocą czynników wchodzących w skład tej grupy, Google stara się odzwierciedlić popularność firm ze świata rzeczywistego w internecie.
Rozpoznawalność firmy w internecie jest określana na podstawie wielu czynników. Są to min.
- ilość opinii i jakość ocen
- informacje z artykułów i katalogów
- linki przychodzące (ich ilość i jakość)
Profil firmy w Google (Moja Firma)
Profil firmy w Google[1], znany do niedawna jako Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie od giganta z Mountain View, które pozwala wyróżnić się zarówno w klasycznych wynikach wyszukiwania, jak i Mapach Google.
Należy pamiętać, że nie wszystkie biznesy kwalifikują się do założenia profilu. Listę firm, dla których nie można założyć wizytówki, znajduje się na stronie pomocy Google.
Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma?
Żeby założyć wizytówkę Google Moja Firma, należy:
1. Otworzyć stronę usługi Profil Firmy w Google i zalogować się na konto Google
Wizytówkę można założyć pod tym adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/
2. W kolejnym kroku wpisać nazwę firmy
Pamiętać trzeba, aby tytuł firmy na wizytówce odzwierciedlał nazwę przedsiębiorstwa w rzeczywistości.

Ponadto nie należy umieszczać w tym polu dodatkowych opisów, znaków towarowych i specjalnych, czy informacji o godzinach otwarcia. Zgodnie z wytycznymi Google nie są akceptowane również nazwy pisane wyłącznie dużą literą.
3. Następnie wskazać rodzaj swojej firmy
Do wyboru są rodzaje takie jak:
- sklep online (klienci mogą kupić produkty na Twojej stronie)
- sklep lokalny (klienci mogą osobiście odwiedzić Twój biznes)
- usługi (pracownicy dojeżdżają do klientów)
Przykładowo jeżeli Twoja firma posiada sklep stacjonarny, a jednocześnie oferuje sprzedaż online, to możesz zaznaczyć dwa rodzaje (sklep online i sklep lokalny).

Co istotne, koleje kroki w procesie zakładania profilu będą zależne od wybranego rodzaju (lub rodzajów) firmy. Przedstawione poniżej działania opisują sklep lokalny.
4. Potem wpisać kategorię działalności (np. restauracja, sklep obuwniczy, stacja paliw)
Czasami jednak wybór odpowiedniej kategorii może nie być taki łatwy. Dlatego według wytycznych Google kategorie powinny, jak najlepiej opisywać rodzaj świadczonej przez firmę usługi. Co więcej, do opisania powinna zostać użyta jak najmniejsza liczba kategorii.

Przykładowo, jeżeli prowadzisz pizzerię z dostawą, ale nie umożliwiasz klientom spożycia w lokalu, wybierz pizza na wynos lub pizza na telefon, a nie jedzenie z dostawą do domu lub restauracja czy pizzeria.
5. W kolejnym kroku podać adres firmy (kraj, ulicę i numer, kod pocztowy oraz miejscowość)
Pamiętaj, aby podać prawidłowy i pełen adres. Tak, aby potencjalni klienci nie mieli problemów ze znalezieniem Twojej firmy.

Co ważne, nie należy tworzyć więcej niż jednego profilu dla jednego fizycznego adresu.
6. Następnie zaznaczyć odpowiedź tak lub nie na pytanie: Czy oferujesz dostawy, lub świadczysz usługi w domu albo firmie klienta?
Jeżeli Twoja firma nie świadczy usług dostawy, lub dojazdu do klienta, to należy wybrać nie.
Natomiast, jeżeli oferujesz takie usługi, to zaznacz tak. Wówczas pojawi się możliwość wskazania obszaru, na którym świadczysz te usługi.
7. Potem dodać dane kontaktowe i numer telefonu
Należy zadbać, aby podane dane kontaktowe, jak adres strony internetowej, czy numer telefonu były prawdziwe i aktualne.

Dodatkowo przy dodawaniu adresu strony, trzeba pamiętać, aby nie zawierał on przekierowań.
8. Na końcu zweryfikować profil
W zależności od lokalizacji, czasu czy rodzaju biznesu dostępne mogą być różne metody weryfikacji.
Może to być np. wysłanie kartki z kodem na adres firmy, wysłanie kodu SMS-em lub automatyczne połączenie na podany numer telefonu.
Coraz częściej pojawiającym się sposobem weryfikacji jest nagranie filmu. Metoda ta polega na nakręceniu wideo, które pokazywać będzie:
- lokalizację (ulicę oraz okoliczne biznesy),
- wnętrze oraz jego wyposażenie (np. lokal, półki sklepowe, materiały z logo firmy)
- dowód zarządzania (może to być otwarcie lokalu za pomocą kluczy, czy też wejście do strefy dostępnej tylko dla pracowników)
Czasami powyższa forma weryfikacji może być dostępna również w wersji rozmowy na żywo. Wówczas należy przedstawić te same punkty, co powyżej.
Jak zoptymalizować profil firmy w Google?
Profil firmy w Google warto nie tylko dodać, ale także zadbać o umieszczone w nim dane. Aby, zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma, trzeba zalogować się do panelu, a następnie podać:
- prawidłowe dane firmy (nazwę, adres, numer telefonu, stronę internetową)
- właściwą kategorię firmy
- godziny otwarcia (należy pamiętać o ich aktualizacji, gdy się zmienią)
- zdjęcia i filmy prezentujące Twoją firmę (pamiętaj, aby spełniały wymogi Google, listę wytycznych znajduje się na stronie pomocy: https://support.google.com/business/answer/6103862?hl=pl)
- opis swojej firmy
- menu (opcja dostępna tylko dla gastronomii)
Jak pozycjonować stronę internetową lokalnie? 10 porad
Aby pozycjonować stronę internetową lokalnie, warto zadbać o optymalizację meta tagów, nagłówków na stronie oraz adresów URL. Ponadto dobrą praktyką jest dodanie danych strukturalnych, a także zadbanie o zgodność danych teleadresowych firmy w internecie.
Oto 10 porad, które pomogą Ci pozycjonować Twoją stronę internetową lokalnie!

1. Dobierz odpowiednie frazy kluczowe
Pozycjonowanie lokalnie warto zacząć od dobrania odpowiednich fraz. Słowa kluczowe, przydadzą się w kolejnych krokach pozycjonowania.
Przy wyborze optymalnych fraz pamiętaj nie tylko o ilości wyszukiwań, ale także o intencji czy potencjalnej kanibalizacji.
2. Zoptymalizuj adresy URL, meta dane, nagłówki i treść na stronie
Jeżeli dobrane zostały już frazy kluczowe to można rozpocząć następny punkt, czyli optymalizację adresów URL, meta danych oraz nagłówków i samej treści na stronie.
Przykładowo, jeżeli prowadzisz zakład fryzjerski we Wrocławiu, to zadbaj, aby na stronie znalazły się frazy takie jak: fryzjer wrocław, salon fryzjerski wrocław, czy dobry fryzjer wrocław.
Pamiętajmy jednak, aby słów kluczowych nie upychać, ani nie wymieniać ich po przecinku. Możesz natomiast użyć również fraz odmienionych przez przypadki.
Ponadto warto wziąć pod uwagę, aby meta title i meta description nie były zbyt długie. Powinny one nie być dłuższe niż ok. 580-600 px w przypadku tytułu i ok. 920-960 px w przypadku opisu. Do określenia długości tekstu można użyć np. tego narzędzia.
3. Dodaj podstrony dla oddziałów
Jeśli posiadasz więcej niż jeden oddział (np. restaurację, czy kawiarnię w ramach sieci), to na stronie firmowej warto dodać osobną podstronę dla każdej lokalizacji. Powinny się tam znaleźć dane teleadresowe, godziny otwarcia, opis miejsca, a także wskazówki dojazdu, czy opinie zadowolonych klientów.
Dobrą praktyką jest również dodanie na takiej podstronie mapy, która będzie wskazywać użytkownikom lokalizację Twojej firmy.
Jeżeli jednak posiadasz tylko jeden oddział (lokalizację), to zadbaj o podstronę o nas. Opisz nie tylko swoją firmę, ale także wskaż dane teleadresowe oraz godziny otwarcia.
4. Dodaj dane strukturalne do swojej strony
Podczas optymalizacji onsite nie zapominaj o danych strukturalnych.
Dane strukturalne, zwane też jako uporządkowane to fragment kodu umieszczany na stronie, który pomaga wyszukiwarce na lepsze zrozumienie strony i jej treści. Ponadto dzięki ich obecności możliwe jest wyświetlanie dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania.
W przypadku firmy lokalnej przede wszystkim warto dodać dane strukturalne localBusinness. O tym, jak wdrożyć te dane uporządkowane możesz przeczytać tutaj: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/local-business?hl=pl
5. Upewnij się, że Twoja strona jest przyjazna użytkownikom mobilnym
Według badania Hitwise[2] prawie 60% wszystkich wyszukiwań dokonywanych jest na urządzeniach mobilnych. Co więcej, w niektórych branżach wskaźnik ten przekracza nawet 70%.
Dane te pokazują, że optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych jest kluczowa.
Należy zadbać, aby strona odpowiednio skalowała się na ekranach o różnych szerokościach, aby szybko się wczytywała (warto pamiętać o wskaźnikach Core Web Vitals), ale także, aby elementy klikalne były odpowiednio duże, a odległości między nimi dostatecznie odległe.
6. Popraw linkowanie wewnętrzne
Właściwa struktura linków wewnętrznych, czyli takich prowadzących z jednej podstrony w Twojej domenie do innej podstrony w Twojej domenie, również ma wpływ na pozycje.
Linki wewnętrzne nie tylko pomagają ustalić zależność pomiędzy podstronami, ale także ułatwiają Googlebotowi odnajdywanie treści. Ponadto wspierają również nawigację na stronie.
7. Pozyskaj wartościowe, lokalne linki przychodzące
Wartościowe linki przychodzące to kolejna okazja na zwiększenie widoczności Twojej strony w lokalnych wynikach wyszukiwania.
W przypadku biznesów działających regionalnie ważne jest, aby linki również były lokalne.
Odnośniki prowadzące do Twojej strony możesz pozyskać z:
- lokalnych katalogów firm
- regionalnych stron informacyjnych
- od partnerów biznesowych
8. Zdobądź pozytywne opinie o swojej firmie
Opinie pod wizytówką Google, a będąc dokładnym ich liczba i oceny wpływają na rozpoznawalność firmy. Co za tym idzie, im większa liczba pozytywnych opinii, tym bardziej prawdopodobne są wyższe pozycje profilu w wynikach wyszukiwania.
Co istotne, warto zadbać nie tylko o pozytywne opinie pod samym profilem Google, ale także warto pozyskać opinie pod profilem na Facebooku, w serwisie Yelp czy w lokalnych i branżowych katalogach.
9. Zadbaj o zgodność danych teleadresowych w internecie
Dane teleadresowe ułatwiają użytkowników znalezienie Twoje firmy.
Najpierw jednak musisz zadbać o wprowadzenie odpowiednich danych. Co istotne, dane występujące w różnych miejscach w internecie (na stronie firmowej, w profilu firmy w Google, czy w katalogach) powinny być ze sobą zgodne.
Często w tym kontekście można spotkać się ze skrótowcem NAP. Jest to akronim od angielskich słów (Name, Address, Phone Number).
Jeśli Google nie będzie w stanie zweryfikować, które informacje o Twoim przedsiębiorstwie będą prawidłowe, może nie wyświetlić profilu Twojej firmy wcale lub pokazywać go rzadziej.
Ponadto warto nie tylko zadbać o samą poprawność danych, ale dobrze jest także usunąć zduplikowane profile (jeżeli występują w internecie).
10. Bądź aktywny w mediach społecznościowych
Dzięki aktywności w mediach społecznościowych możesz nie tylko dowiedzieć się, co użytkownicy sądzą o Twojej firmie, ale także czego oczekują i na co zwracają uwagę. Pozwala to również zbudować relację z klientami i sprawić, że częściej będą odwiedzać Twój biznes.
Ponadto w przypadku niektórych mediów społecznościowych jak np. Facebook możliwe jest wystawianie opinii przez użytkowników. Co może wpływać na rozpoznawalność firmy, a w konsekwencji także na wyższe pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Zalety pozycjonowania lokalnego
Pozycjonowanie lokalne niesie za sobą wiele zalet dla firm działających regionalnie. Możliwość dotarcia do konkretnych klientów z wybranego rejonu, niższe koszty reklamy czy lepszy współczynnik konwersji to główne korzyści.
Wartościowy ruch pochodzący z organicznych wyników wyszukiwania
Dzięki lokalnemu SEO możliwe jest dotarcie do użytkowników z Twojej okolicy, czyli takich, którzy mają rzeczywistą szansę odwiedzić Twój biznes lub skorzystać z Twoich usług.
Lepszy współczynnik konwersji
Według danych Xpand Digital[3] aż 28% zapytań lokalnych kończy się sprzedażą.
Oznacza to, że wyniki lokalne cechuje wysoki współczynnik konwersji i tym samym działania te są bardzo efektywne.
Niższe koszty poniesione na reklamę
Koszty poniesione na reklamę w zależności od wielu czynników takich jak np. kraj, branża czy oczekiwane efekty, mogą być bardzo wysokie.
Dzięki lokalnemu SEO docierasz tylko do klientów z Twojej okolicy, co za tym idzie, nie rywalizujesz z firmami z innych części kraju, regionu, czy nawet miasta.
Z kolei dzięki dobrze zoptymalizowanej stronie i profilowi firmy w Google Twój biznes znajdzie się wysoko na zapytania lokalne i w konsekwencji, nie będzie konieczności, aby dodatkowo płacić za reklamę Google Ads, czy wydawać środki na ulotki, banery czy inną tradycyjną formę reklamy.
Efekty działań pozostają na dłużej
W przeciwieństwie do reklam Google Ads, efekty pozycjonowania lokalnego nie znikają od razu od zakończenia działań.
W zależności od branży, prowadzonych działań i aktualizacji algorytmu, możesz czerpać korzyści z przeprowadzonych prac jeszcze przez tygodnie, miesiące, a w niektórych przypadkach i lata po zakończeniu działań.
Więcej powracających klientów
Powracający klienci są niezwykle ważni dla wielu lokalnych biznesów, bo to właśnie oni są odbiorcami towarów i usług oferowanych przez te przedsiębiorstwa.
Co więcej, według danych[4] pozyskanie nowego klienta jest od 5 do nawet 10 razy droższe niż utrzymanie obecnego. Ponadto według tych samych badań, aktualni klienci wydają średnio o 67% więcej niż Ci nowo pozyskani[5].
Tym samym, warto zadbać, aby lokalni klienci wracali do naszego biznesu.
Pozycjonowanie lokalne pozwala zaprezentować się nie tylko przed nowymi klientami, ale także tymi stałymi. Dzięki widoczności na zapytania związane z lokalizacją użytkownicy z łatwością odnajdą Twój numer telefonu, czy godziny otwarcia, gdy będą znowu potrzebowali Twojej usługi lub produktu, który wytwarzasz.
Przypisy: