Optymalizacja stawek w Google Ads
Home > Blog > SEM > Strategie optymalizacji stawek Google Ads – jak dobrać budżet?

Strategie optymalizacji stawek Google Ads – jak dobrać budżet?

Każdy, kto rozpoczyna tworzenie kampanii w Google Ads, zastanawia się jaki budżet przeznaczyć na system reklamowy. W tym artykule podpowiemy, jak ustalić budżet oraz jakie strategie optymalizacji stawek Google Ads będą najbardziej odpowiednie do Twoich działań.

Za co płacimy w Google Ads?

Pierwsze nasuwające się pytanie to, za co płacimy w Google Ads. Podstawowy model rozliczeniowy opiera się na koszcie za kliknięcie CPC (cost per click), czyli opłata naliczana jest w momencie, kiedy użytkownik kliknie reklamę i otworzy stronę docelową reklamodawcy.

Na wysokość stawki składa się wiele czynników, m.in. 

  1. branża reklamodawcy, 
  2. ilość i aktywność konkurencji, 
  3. popularność użytych słów kluczowych. 

Lepszy dobór słów kluczowych pozwoli na pozyskanie tańszego ruchu. Kreatywne i dobre jakościowo grafiki oraz teksty reklamowe zwiększają klikalność reklam, co powoduje zwiększenie ruchu na stronie. Co więcej, w kampaniach w sieci reklamowej oraz wideo możemy rozliczać się również za koszt wyświetleń czy obejrzeń.

Za co płacimy w Google Ads? 1. Kliknięcia 2. Wyświetlenia 3. Obejrzenia

Jak ustalić budżet na kampanię Google Ads?

Planując nową kampanię Google Ads, ciężko jest dokładnie oszacować, jaki budżet będzie optymalny. Wpływ na koszty ma wiele czynników, które dynamicznie zmieniają się w czasie, np. konkurencja czy sezonowość.

Narzędziem, które pomoże nam określić budżet, jest Planer słów kluczowych. Sprawdzimy w nim najefektywniejsze słowa kluczowe do naszej kampanii, poznamy m.in. średnią miesięczną liczbę wyszukiwań czy stawkę za górę strony. Ponadto na wykresie możemy sprawdzić sezonowość słowa na przestrzeni roku.

Planner słow kluczowych Google

Rodzaje budżetów w Google Ads

System reklamowy Google Ads oferuje reklamodawcy dwa rodzaje budżetów: dzienny i wspólny.

Budżet dzienny kampanii Google Ads

Strategie optymalizacji stawek w Google Ads

Mając różne cele biznesowe, skupiamy się na różnego rodzaju konwersjach. System płatnych reklam Google Ads wychodzi nam naprzeciw i utworzył automatyczne strategie optymalizacji stawek, które dobieramy w zależności od naszego celu.

Strategie optymalizacji stawek w Google Ads

1. Samodzielne określanie stawek CPC

Samodzielne określanie stawek CPC, strategia ta pozwala nam ustawić własne stawki CPC na różnych poziomach, np. słów kluczowych, grupach reklam czy stronach docelowych. Strategia najlepiej sprawdzi się, kiedy zależy nam na wysokiej kontroli stawki CPC lub zwiększeniu ruchu na witrynie. Natomiast jeśli chcemy wydać cały założony budżet miesięczny lub zwiększyć świadomość marki lepiej sprawdzi się Maksymalizacja liczby kliknięć.

2. eCPC (ulepszone CPC)

Strategia określania stawek, która łączy dwie inne strategie: samodzielne określanie stawek CPC oraz inteligentne strategie takie jak Docelowy ROAS lub Docelowe CPA. Jej działanie polega na zwiększeniu lub zmniejszeniu stawki CPC w zależności od prawdopodobieństwa wykonania konwersji przez użytkownika.

Strategia sprawdzi się, kiedy chcemy maksymalizować liczbę konwersji lub zwrot z poniesionych kosztów kampanii.

3. CPV (Cost per view)

CPV,  czyli koszt za obejrzenie (cost per view). Na podstawie tej strategii płacimy jedynie w momencie, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund lub cały film, jeśli jest krótszy lub gdy wejdzie w interakcję z nim, np. kliknie (w zależności od tego, która akcja nastąpi wcześniej). 

Podajemy w tym wypadku kwotę, którą możemy zapłacić za obejrzenie.

4. Maksymalizacja liczby konwersji

Strategia ta skupia się na maksymalizacji ilości konwersji w ramach określonego budżetu. Korzysta z zaawansowanych systemów uczących się, aby jak najlepiej wyszukiwać użytkownika, chcącego dokonać konwersji.

Dodatkowo ma funkcję ustalania stawek podczas aukcji, za każdym razem, gdy nasza reklama może się wyświetlić.

5. Docelowe CPA

Docelowe CPA (Cost Per Action, koszt za działanie), czyli kampania będzie skupiała się na uzyskaniu jak największej ilości konwersji przy określonym przez nas koszcie akcji.

Określanie stawek w Google Ads z docelowym  CPA (Cost Per Action)

6. Docelowy ROAS

Docelowy ROAS (Return On Ad Spend, czyli zwrot z wydatków na reklamę), czyli kampania skupia się na jak największej ilości konwersji, jednocześnie dąży do uzyskania jak największego zwrotu nakładów na reklamę. 

Stratega sprawdzi się, wtedy gdy chcemy uzyskać jak największą wartość konwersji w ramach określonego budżetu.

Określanie stawek w Google Ads na docelowy ROAS

7. Maksymalizacja liczby kliknięć

Maksymalizacja liczby kliknięć – jej celem jest wygenerowanie jak największej ilości kliknięć w reklamę, w celu przejścia na stronę docelową w ramach określonego budżetu. W tej strategii samodzielnie możemy ustawić: Limit maksymalnej stawki CPC, czyli maksymalną kwotę za kliknięcie, pozwala ona nam mieć kontrolę nad ponoszonymi kosztami.

Określanie stawek w Google Ads na limit maksymalnej stawki CPC

8. Docelowy udział w wyświetleniach

System ustala stawki tak, aby reklama wyświetlała się, jak najczęściej. Ten rodzaj strategii jest dostępny jedynie w sieci wyszukiwania. 

Ustawiając tej rodzaj strategii, możemy dodatkowo ustawić docelowy udział w wyświetleniach, limit maksymalnej stawki CPC oraz gdzie chcemy, aby reklama się wyświetlała:

Docelowy udział w wyświetleniach

9. Strategia portfolio ustalania stawek

Strategia automatycznego ustalania stawek, która łączy kilka kampanii, grup reklam lub słów kluczowych. Pozwala na efektywne wykorzystanie budżetu, skupiając się na osiągnięciu celu na różnych kampaniach. 

W tym typie strategii można wykorzystać m.in. maksymalizację liczby kliknięć, konwersji czy docelowy udział w wyświetleniach. Ustawiamy ją z poziomu konta przez Narzędzia i ustawienia -> Zasoby wspólne -> Budżety wspólne.

Strategia optymalizacja stawek w Google Ads

Inteligentne ustalanie stawek pozwala nam na zwiększenie skuteczności kampanii przy niższym nakładzie budżetowym, oszczędność czasu na optymalizację ręczną, systemy biorą pod uwagę wiele czynników podczas każdej aukcji reklam, aby osiągnąć założony cel. Pamiętajmy jednak również, iż żadne systemy nie są bez wad. Obserwujmy swoje kampanie i wprowadzajmy optymalizacje, aby jeszcze skuteczniej osiągać założony cel.

Karolina Karwowska

Karolina Karwowska

SEM Specialist

Pracuje w Cube Group i digital marketingu od 2022 roku. Wcześniej pracowała m.in. w marketingu od strony klienta. Obecnie prowadzi kampanie z branży telekomunikacji oraz organizacji non-profit. Posiada również doświadczenie w prowadzeniu kampanii z branży farmaceutycznej. Prywatnie pasjonuje się jeździectwem i jest paraolimpijką z Rio de Janeiro.