Rozwój każdego biznesu oparty jest na nieustannym poszukiwaniu rozwiązań wspomagających sprzedaż produktów i usług poprzez możliwość dotarcia do coraz szerszego grona potencjalnych klientów.
Z pomocą przychodzą platformy reklamowe, które oferują w tym zakresie wiele możliwości i na co dzień wykorzystywane są na przez wiele firm w Polsce i na Świecie.
Jedną z platform jest Google Ads, dawniej znany również jako Google AdWords. Jest to program reklamowy, który pozwala firmom na promocję swoich produktów lub usług poprzez reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google oraz na innych stronach internetowych w sieci reklamowej Google.
Korzystanie z Google Ads ma sporo zalet, które pokrótce omówimy w dalszej części artykułu.
Każdego dnia z wyszukiwarki Google korzystają miliardy użytkowników na świecie, co daje jej pozycję najpopularniejszej w Internecie. Według danych serwisu StatCounter udział Google w rynku wyszukiwarek w Polsce za listopad 2022 r. wynosi aż 96,03%, co obrazuje ogrom użytkowników na co dzień z niej korzystających.
To właśnie w wyszukiwarce Google poprzez słowa wyrażamy własne intencje poszukując konkretnych produktów, usług czy informacji nas interesujących. Dlatego Google Ads to przede wszystkim możliwość dotarcia do ogromnego grona potencjalnych klientów, chcących spełnić swoją potrzebę.
Google Ads to nie tylko wyszukiwarka, ale także i sieć reklamowa zrzeszająca ponad 2 miliony witryn, filmów i aplikacji, w których można wyświetlać reklamy, docierając do ponad 90% użytkowników internetu na całym świecie.
Źródło: https://support.google.com/google-ads/answer/117120?hl=pl
Określając cele biznesowe, precyzujemy również, kto jest końcowym odbiorcą naszych produktów i usług i do kogo mają być kierowane reklamy. Google Ads daje możliwość skorzystania z różnorodnych sposobów kierowania jak:
Dużą zaletą Google Ads jest w szczególności kontrola nad kosztami ponoszonymi w kampaniach reklamowych wraz z możliwością zarządzania nimi. Istnieje możliwość określenia wydatków biorąc pod uwagę okres czasu jak dzień, miesiąc czy też określenia wydatków przeznaczonych pojedynczą reklamę.
W każdej chwili możemy włączyć bądź wyłączyć kampanie, zmienić stawki i budżety dopasowując decyzje do obecnie osiąganych rezultatów.
Nie ma tutaj określonego minimalnego progu wydatków, jednakże powinien on być dobierany w zależności od konkurencyjności branży. Pamiętajmy że zbyt niski budżet przy dużej konkurencji może ograniczyć nam zasięg działań a przez to dotarcie do grona użytkowników potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami.
Kampanie reklamowe realizowane poprzez Google Ads dostarczają nam bardzo wiele danych a dzięki ich odpowiedniej interpretacji jesteśmy w stanie podejmować trafne decyzje biznesowe.
Oprócz podstawowych wskaźników jak wyświetlenia, kliknięcia czy koszty kampanii dowiadujemy się jakich czynności użytkownik dokonuje na stronie. Może to to być:
czy wiele innych czynności, które zostaną przyjęte za cel kampanii reklamowej.
Pomiar tych danych pozwala nam na określenie, które kampanie i reklamy przybliżają nas do osiągnięcia wyznaczonego celu i oceny czy uzyskiwane wyniki warte są poniesionych inwestycji i dają odpowiedni zwrot z inwestycji.
Bardzo istotną zaletą jest możliwość wygodnego zarządzania kampaniami i szybkiego dostosowania się do zmieniających się potrzeb. Niejednokrotnie w trakcie kampanii reklamowej zmieniają się promocje, co wiąże się z koniecznością zaktualizowania komunikacji.Google Ads jest elastycznym narzędziem dającym możliwość wprowadzania szybkich zmian na koncie nie tylko poprzez panel online, ale także poprzez narzędzie offline jakim jest Edytor Google Ads.
Edytor Google Ads daje możliwość pobrania kont i ich edytowania w trybie offline oraz przesłania zmian do Google Ads. Pozwala on edytować i wyświetlać wiele kont i kampanii jednocześnie, kopiować i przenosić elementy między grupami reklam i kampaniami, a także wielokrotnie cofać i ponawiać zmiany podczas edytowania kampanii.
Google Ads oferuje różne formaty reklam, których wykorzystanie w szczególności zależeć będzie od typu kampanii oraz celu biznesowego jaki te kampanie mają spełnić. Użytkownicy mogą skorzystać z poniższych formatów reklam:
Automatycznie dostosowują swój rozmiar, wygląd i format do miejsca na reklamę. Mogą to być zarówno reklamy tekstowe lub graficzne.
Elastyczne reklamy w wyszukiwarce to format reklam tekstowych, które automatycznie testują różne kombinacje zasobów (nagłówki i opisy tekstów), tak aby określić, które z nich są najskuteczniejsze.
Elastyczne reklamy displayowe to format wykorzystywany w kampaniach w sieci reklamowej oparty na tworzeniu automatycznych kombinacji reklam z przesłanych zasobów jak: nagłówki i opisy tekstowe, kreacje graficzne i wideo.
Wykorzystywane w formie plików statycznych (jpg, png), animowanych (gif) bądź w formacie HTML5.
Wykorzystywane w YouTube i innych witrynach do udostępniania wideo. Mogą mieć formę reklam przed, w trakcie lub po filmie i mogą być kierowane na podstawie zainteresowań i danych demograficznych użytkownika.
To reklamy, które pojawiają się w sieci wyszukiwania i Zakupach Google i wyświetlają produkty oferowane na sprzedaż. Zawierają zdjęcie produktu, cenę, nazwę sklepu i link do strony internetowej reklamodawcy.
To reklamy, które pozwalają zwiększyć liczbę pobrań aplikacji i interakcji z nią. Reklamy odsyłają klientów do sklepu z aplikacjami, z którego mogą pobrać aplikację, albo bezpośrednio do określonego miejsca w aplikacji.
Reklamy te są wyświetlane użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili witrynę firmy lub weszli w interakcję z jej treścią. Mogą być wyświetlane na stronach internetowych lub w aplikacjach, które są częścią sieci reklamowej Google.
Pojawiają się tylko na urządzeniach, z których można nawiązywać połączenia telefoniczne. Ma na celu zwiększenie liczby telefonów do firmy. Zawierają numer telefonu, dzięki czemu po kliknięciu użytkownik może bezpośrednio zadzwonić.
Mają na celu promowanie firm wśród klientów w określonej lokalizacji. Pojawiają się w Mapach Google i wynikach wyszukiwania Google, gdy użytkownik wyszukuje określony rodzaj firmy w określonej lokalizacji.
Google Ads pozwala na szybkie rozpoczęcie kampanii reklamowej, co jest szczególnie ważne dla firm, które chcą szybko zwiększyć swoją widoczność w internecie. Zalet wykorzystania Google Ads jest bardzo wiele i muszą być one skorelowane z przyjętymi celami biznesowymi. Pamiętajmy, że sukces kampanii zależy od bardzo wielu czynników nie tylko od systemu i jego możliwości, ale także od oferty, konkurencyjności branży czy strony docelowej. Na pierwszy rzut Google Ads wydaje się prostym narzędziem, jednakże nawet ono ma swoje wady. Ilość oferowanych przez niego możliwości rodzi potrzebę zainwestowania dużej ilości czasu w poznanie go, aby w pełni wykorzystać jego możliwości.