Consent Mode -  Podcast Odcinek 2
Consent Mode -  Podcast Odcinek 2

Odcinek 2

Consent Mode – co to jest i dlaczego powinieneś go mieć na Twojej stronie?

W drugim odcinku „Cudne rozmowy o marketingu” porozmawiamy z naszym gościem na temat Consent Mode, czyli trybie uzyskiwania zgody. Wejście w życie przepisów związanych z ochroną prywatności użytkownika oraz przetwarzaniu danych osobowych wymagało reakcji świata digital marketingu i nie tylko. Co za tym idzie, zmienił się również sposób zbierania cookies, które dostarczają nam niezbędne dane o użytkownikach do procesów marketingowych. Rozwiązaniem jest Consent Mode, który pozwala użytkownikom zdecydować o wykorzystywaniu plików cookies.

Podczas audycji dowiesz się wielu praktycznych rzeczy, takich jak

Gościem odcinka jest Michał Stroyvans — Web Analytics Expert w Cube Group. Rozwija analitykę internetową i realizuje projekty u kluczowych Klientów. Wprowadza nowe narzędzia i szkoli zespoły marketingowe. Odpowiada za trackowanie, raportowanie i analizowanie wyników kampanii reklamowych. Na co dzień w pracy posługuje się narzędziami m.in. Google Analytics, Tag Manager, DoubleClick Manager czy Data Studio. Regularnie prowadzi szkolenia u Klientów, którzy efektywnie wdrażają narzędzia analityczne w swoich firmach.

  1. Czym jest Consent Mode i czy jego wdrożenie jest obowiązkowe?
  2. Do kiedy trzeba wdrożyć Consent Mode?
  3. Jakie kary czekają osoby, które nie wdrożą Consent Mode?
  4. Jakie plusy wdrożenia Consent Mode?
  5. Jak wygląda proces wdrażania i z jakich narzędzi warto korzystać?
  6. Jak wdrażamy Consent Mode w Cube Group?

Nie masz czasu na przesłuchanie całego odcinka? Przejdź do pytania, które Cię najbardziej interesuje już teraz!

Czas

Czym są pliki cookies?

0:43

Michał Stroyvans — gość odcinka

1:41

Czym jest Consent Mode i czy jego wdrożenie jest obowiązkowe?

3:06

Czy w Polsce są już firmy, które wdrożyły Consent Mode?

5:06

Gdzie można śledzić i weryfikować zasady powiązane z ochroną danych osobowych?

6:18

Jakie są plusy wdrożenia Consent Mode?

8:13

Jak wygląda proces wdrażania i z jakich narzędzi warto korzystać?

10:03

Jak wdrażamy Consent Mode w Cube Group?

12:50

Czy świadomość konieczności wdrożenia trybu uzyskiwania zgody się zwiększa?

15:46

Czym jest Consent Mode i czy jego wdrożenie jest obowiązkowe?

Joanna Cudna
Asia

Michał zrobiłam mały wstęp o Consent Mode, ale jestem przekonana, że moja wiedza na ten temat to promil Twojej wiedzy i informacji, które posiadasz na temat trybu uzyskiwania zgody. Czy mógłbyś powiedzieć nieco więcej czym jest Consent Mode i czy wdrożenie jest obowiązkowe?

Michał Stroyvans
Michał

Pojęcie Consent Mode jest de facto wprost powiązane z RODO. W praktyce większość tych zmian, jakie wymusiło na wielu biznesach RODO, ograniczyło się do konieczności wykonania kilku nieskomplikowanych operacji. W tym mam na myśli dodanie lub zmodyfikowanie dotychczasowej polityki prywatności na stronie, przyjrzenie się sposobom zbierania zgód na przetwarzanie danych osobowych, a także opracowanie bardziej szczegółowych procedur związanych z ich zarządzaniem oraz ochroną. Wszystkie te operacje tak naprawdę składają się na pojęcie Consent Mode albo po polsku tryb uzyskiwania zgody. Od strony technologi Consent Mode pozwala informować o stanie zgody użytkownika na stosowanie plików cookies lub identyfikatorów w aplikacji, bo tutaj mamy stronę internetową, ale śledzenie możemy również robić w aplikacji. Zachowanie kodów uruchamiających na stronie, czy na aplikacji zostanie wtedy odpowiednio dopasowane do wyboru użytkownika. Jeśli chodzi o drugie pytanie: “Czy wdrożenie consent mode jest obowiązkowe?” – nie jest obowiązkowe, bo nie ma żadnej ustawy na to, która by wymuszała na firmach de facto wdrożenie tego Consent Mode. Bardzo ważne jest, aby pamiętać tutaj podkreślamy, że w tej chwili RODO wkroczyło do kolejnego etapu i wreszcie zaczęło być egzekwowane w tym i Polsce. W Polsce za egzekucję i w ogóle za wytyczne dotyczące standardów przetwarzania danych osobowych jest egzekwowany przez Urząd Ochrony Danych Osobowych. W każdej chwili do firmy może wkroczyć urząd, który będzie weryfikował ogólne zasady przetwarzania danych w organizacji i warto się zabezpieczyć przed taką kontrolą i odpowiednio przejść przez wszystkie punkty powiązane z procesami przetwarzania danych osobowych.

Jakie są plusy wdrożenia Consent Mode?

Joanna Cudna
Asia

Skończmy już wątek kar. Czy Consent Mode daje nam jakieś nowe szanse lub możliwości? Czy może pomóc w tym, aby nie stracić danych na temat użytkowników, którzy nie wyrażą zgody na ciasteczka?

Michał Stroyvans
Michał

Tak Asiu to jest bardzo dobre pytanie. Jak wiemy technologie ciasteczek, na której jest oparta cała branża reklamy i analityki internetowej nie jest sama w sobie doskonała. Tracimy naturalnie część ruchu dotyczących na przykład takich użytkowników, którzy stosują AdBlockery czy inne zabezpieczenia, które uniemożliwiają zakładanie ciasteczek i przekazywanie jakichkolwiek danych do serwerów strony. Odpowiadając Asiu na Twoje pytanie: „Czy możemy w jakiś sposób pozyskać, zobaczyć dane, którzy nie wyrazili zgody na przetwarzanie ciasteczek na stronie?” –  to moja odpowiedź brzmi nie. Musimy się liczyć z tym, że część użytkowników właśnie nie będzie chętna na wyrażenie zgody. Może po prostu zamkną ten banner bez wyrażenia zgody, ale finalnie te dane nie zostaną przekazane do naszych systemów reklamowych czy platform analitycznych. Natomiast w branży reklamowej są duzi gracze, którzy udostępniają dane pośrednie, które pomimo nie wyrażonej zgody przez użytkownika wysyłają hity do platformy analitycznej. Natomiast te hity i informacje, które są przekazywane wraz z tymi hitami, zawierają tylko dane zanonimizowane, które de facto uniemożliwiają identyfikację takiego użytkownika.

Jak wdrażamy Consent Mode w Cube Group?

Joanna Cudna
Asia

W Cube Group jest dostępna usługa kompleksowego wsparcia przy wdrażaniu Consent Mode. Czy powiesz nieco więcej, jak taka współpraca wygląda i jak też wygląda zespół, który jest dedykowany do realizacji takiego projektu?

Michał Stroyvans
Michał

Tak, jak najbardziej. Jak już wspomniałem wcześniej, współpracę zaczynamy od konsultacji z prawnikami i spisania polityki prywatności oraz wytycznych, w jaki sposób są przetwarzane dane użytkowników na stronie i jakie kategorie cookies powinny de facto być zastosowane w obrębie danej strony internetowej. W ramach drugiego kroku przystępujemy do przeskanowania całej domeny pod kątem zakładanych plików cookies. Następnie w ramach trzeciego roku rozpoznajemy każde ciasteczko z osobna. Przygotowujemy opis do niego i jego funkcjonalność. Do każdego ciasteczka przypisujemy również odpowiednie reguły zgodnie z warunkami, które są opisane w polityce prywatności. W ten sposób powstaje pełna lista ciasteczek serwisu wraz z opisem, za co odpowiadają dzięki takiej liście możemy w następnym kroku przejść do konfiguracji samej platformy CMP. Natomiast jako czwarty podpunkt wyróżniamy również taki element, niezbędny do wdrożenia Consent Mode, jak przygotowanie banneru lub pop-up dotyczącego zażądania ciasteczkami na stronie. Odpowiednie kategorie cookies należy odpowiednio zdefiniować i opisać w ramach okna komunikatu dotyczącego zarządzania ciasteczkami na stronie. Ostatni finalny krok w tym całym procesie to jest tak naprawdę odwzorowanie poszczególnych kategorii ciasteczek i konfiguracji tego w ramach platformy CMP, czyli de facto przypisanie poszczególnych ciasteczek do odpowiednich kategorii zgód. Wykonujemy implementację techniczną narzędzia. W całym tym procesie na różnych etapach są zaangażowani nasi specjaliści. Jest analityk internetowy, który planuje, koordynuje i nadzoruje całość procesu wdrożeniowego. Jest odpowiednio też traffic, który wykonuje obsługę techniczną związaną z konfiguracją CMP oraz kodami na stronie i świadczy wsparcie techniczne. Mamy również możliwość zaangażowania grafika, jeśli jest taka potrzeba, który wykonuje projekt graficzny zgodnie z oczekiwaniami Klienta. Natomiast Klient oczywiście może sam zadecydować o tym, że przygotuje całościowo projekt graficzny, więc wtedy oczywiście grafik i jego praca nie jest wymagana.   

To tylko skrót odcinka podcastu.
Całość nagrania możesz przełuchać na Spotify, Apple Podcast, Google Podcast.