Home > Podcast > Trendwatching — czy można przewidzieć nadchodzące trendy?
Trendwatching — czy można przewidzieć nadchodzące trendy?
Trendwatching — czy można przewidzieć nadchodzące trendy? - Cube Group

Odcinek 6

Trendwatching — czy można przewidzieć nadchodzące trendy?

W szóstym odcinku podcastu „Cudne rozmowy o marketingu” Joanna Cudna rozmawia o trendwatchingu. Trendwatching to proces monitorowania i analizowania zmian w kulturze, stylach życia, technologii i biznesie. Dzięki pracy trendwatchera firmy mogą być na bieżąco z najnowszymi trendami i innowacjami, co wpływa na budowanie ich przewagi konkurencyjnej.

Podczas audycji dowiesz się wielu praktycznych rzeczy, takich jak

Gościem odcinka jest Beata Woźniak — Business Development Leader w Cube Group. Beata jest odpowiedzialna za pozyskiwanie nowych klientów, oferty i przetargi. Współpracowała do tej pory z takimi markami jak: Abbot Laboratiories, Tatuum, Ergo Hestia, Neutec. Pasjonatka sprzedaży, performance marketingu, a w szczególności działań SEM oraz direct marketingu. Prywatnie fanka kina, filmów oraz platform streamingowych.

  1. Czym jest trendwatching?
  2. Kim jest trendwatcher i jak wygląda jego praca?
  3. Czy trendwatcher przepowiada przyszłość?
  4. Ile kosztuje praca trendwatchera?

Nie masz czasu na przesłuchanie całego odcinka? Przejdź do pytania, które Cię najbardziej interesuje już teraz!

Czas

Skąd zainteresowanie trendwatchingiem u sales?

0:43

Czym są trendy i trendwatching?

6:46

Kim jest trendwatcher i jak wygląda jego praca?

13:10

Jak wyglądają efekty pracy trendwatchera?

18:12

Czym są scenariusze przyszłości?

20:43

Czy forecasting dostarcza gotowe rozwiązania?

24:41

Kolor roku Instytutu Pantone — czy to efekt pracy trendwatcherów?

27:00

Czy duże marki posiadają trendwatcherów w swojej firmie i ile taka usługa kosztuje?

32:44

Co o metaversum mówią trendwatcherzy?

37:20

Czym są trendy i trendwatching?

Joanna Cudna
Asia

W dzisiejszym odcinku będę miała przyjemność porozmawiać z Beatą Woźniak, New Business Leaderem w Cube Group, która pasję do salesowania, mówię to bez cienia przesady i mam nadzieję, że będziecie mieli okazję się o tym przekonać. Łączy z zamiłowaniem do trendwatchingu właśnie, jako dziedzinę życia naukowego i biznesowego. Cześć Beato, bardzo dziękuję, że znalazłaś czas na naszą rozmowę i nie ukrywam, że nie mogłam się jej doczekać. Powiedz mi proszę skąd u sales to zainteresowanie trendwatchingiem?

Beata_Woźniak
Beata

Cześć Asiu, dzięki serdecznie za zaproszenie do dzisiejszego odcinka. Skąd moje zainteresowanie trendwatchingiem? Bez kozery powiem chyba Asiu, że po prostu z mojej osobowości i ciekawości świata. Zawsze też interesowałam się futurologią w takim wymiarze popkulturalnym i ujmuje to moje zainteresowanie trendwatchingiem słynny cytat wśród właśnie forecasterów światowych, że przyszłość tak naprawdę się już wydarzyła i ten cytat zawsze do mnie przemawiał, działał na mnie. Zawsze się zastanawiałam, co to tak naprawdę znaczy, że przyszłość się wydarzyła. I świetnie rozwija ten cytat i pokazuje, co to tak naprawdę znaczy, że przyszłość się już wydarzyła właśnie dziedzina. I można już bez kozery powiedzieć, że dziedzina naukowa, jaką są future studies, trendwatching, forecasting biznesowy, społeczny, polityczny itd. To moje zainteresowanie forecastingiem bardzo mocno objawiło się w pandemii. […]

Kim jest trendwatcher i jak wygląda jego praca?

Joanna Cudna
Asia

Bardzo ciekawie opowiedziałaś o profilu współczesnego trendwatcher, mi się bardzo podoba określenie człowiek renesansu. Ja bym też z przymrużeniem oka powiedziała, że to jest taki trochę przewidywać przyszłości. Chciałabym jeszcze się na chwilkę zatrzymać, żebyś powiedziała, czym konkretnie zajmuje się ten wspomniany przewidywać przyszłości. Jak przebiega w praktyce proces tworzenia trendwatchingu? No i czy trendy się kreuje, czy jedynie analizuje?

Beata_Woźniak
Beata

Bardzo fajne pytanie Asiu. Zacznę od tego, czym zajmuję się tak jak to nazwałaś przewidywacz przyszłości, czyli tredwatcher. Na początku całego procesu, oczywiście uzbrojony w wiedzę analityczną, umiejętności zbierania bardzo dużego zbioru danych, a później ich analizowania. Trendwatcher robi tzw. horizon scanning (skanowanie horyzontu), czyli zbiera naprawdę maksymalną ilość danych o współczesności z różnych dziedzin, bardzo przeróżnych dziedzin. Na przykład forecaster, który zajmuje się kwestiami gospodarczymi, nie tylko na początku zbiera dane, które wydawałyby się, że są podstawowe, czyli dane finansowe, dane z wszystkich najważniejszych giełd świata, dane na temat kursów walut. Nie, on zbiera wszystko, co obecnie dzieje się najważniejszego na świecie. […]

Kolor roku Instytutu Pantone — czy to efekt pracy trendwatcherów?

Joanna Cudna
Asia

No właśnie Beato ja o kolory roku ogłaszane przez Instytut Pantone, też chciałam Cię zapytać. Bo z jednej strony wielu z nas wydaje się, że jest to taka odwieczna tradycja. Zawsze bardzo czekam na te newsy od Instytutu, no ale z drugiej strony mam takie poczucie, że nas, zwykłych zjadaczy chleba to nie dotyczy. I nawet spotkałam się z takimi głosami, że kolor roku Pantone jest w naszej obecnej trudnej, inflacyjnej rzeczywistości społecznej totalnie bez znaczenia, bo przecież nie będziemy zmieniać kolorów ścian, czy też nie będziemy wymieniać całej naszej garderoby co rok. Czy powiesz coś o tym więcej?

Beata_Woźniak
Beata

Jasne Asiu, to znaczy ja się totalnie zgadzam z tym, co powiedziałaś. Jaki jest odbiór społeczny tego koloru roku? I on jest właśnie taki, to znaczy wielu z nas mówi no dobra, mamy nowy rok Pantone, ale po co mi to? W ogóle mi się ten kolor nie podoba. O co im tak naprawdę chodzi? I tutaj znowu bym wróciła do takiego call to action dla trendwatacherów, że im mniej komunikujemy, o co nam tak naprawdę chodzi, tym właśnie mamy gorszy odbiór społeczny. Bo kolor roku Instytutu Pantone jest bardzo ważnym elementem ekosystemu dziedziny forecastingu. Nawet można powiedzieć i niektórzy forecasterzy to tak nazywają, że kolor Panteone to jest tzw. aktywna praca z przyszłością i że to jest nawet element tzw. inżynierii przyszłości, czyli małej próby już wpłynięcia na trajektorię trendu. […]

To tylko skrót odcinka podcastu.
Całość nagrania możesz przesłuchać na Spotify, Apple Podcast i Google Podcast.