CLS – co to jest?
CLS jest skrótem od angielskiego zwrotu „Cumulative Layout Shift” oznaczającego skumulowane przesunięcie układu strony internetowej. Za jego pomocą mierzy się niestabilność treści zakłócającą korzystanie ze strony i rozpraszającą użytkowników. CLS był jednym z trzech nowych mierników wdrożonych przez Google, które od 2021 r. stały się częścią algorytmu wyszukiwarki i otrzymały nazwę Core Web Vitals (w polskiej wersji „podstawowe wskaźniki internetowe).
Wartość CLS określana jest na podstawie największej liczby wyników przesunięcia układu w przypadku każdego nieoczekiwanego przesunięcia układu, który miał miejsce w czasie działania strony. Wg kryteriów Google, aby użytkownicy strony mieli zapewnioną wygodę, wartość wskaźnika CLS nie może przekraczać 0,1.
Przy obliczaniu wyniku przesunięcia układu uwzględniany jest rozmiar widocznego obszaru oraz przenoszenie w nim niestabilnych elementów między 2 wyrenderowanymi klatkami. Wskaźnikami tego ruchu elementów są ułamek wpływu i ułamek odległości. Po pomnożeniu ich przez siebie otrzymujemy wynik przesunięcia układu:
Wynik przesunięcia układu = ułamek wpływu x ułamek odległości |
Przykładowo dla ułamka wpływu o wartości 0,65 i ułamka odległości wynoszącego 0,35 wynik przesunięcia układu będzie wynosił 0,65 x 0,35 = 0,2275