Co to jest SERP?
Search Engine Result Page (SERP) to strona internetowa, która wyświetla wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce jako reakcja na wpisane słowo kluczowe. Wyszukiwarka Google dzieli SERP na dwie podstawowe grupy: darmowe i płatne. SERP darmowe zwane są też organicznymi lub naturalnymi, a płatne odnoszą się do reklam PPC.
Wyniki wyszukiwania – SERP
Każdy rezultat wyszukiwania składa się z kilku elementów – tytułu witryny i przypisanego do niej adresu URL oraz niezbyt długiego opisu, który zawiera najważniejsze słowa kluczowe. Algorytm wyszukiwarki sam ustala kolejność wyświetlania stron darmowych SERP. W tym celu wykorzystuje m.in. pozycjonowanie i optymalizację strony dzięki działaniom SEO. Dopasowuje równocześnie trafność wyszukiwań poprzez analizę słów kluczowych. Nieco inaczej wygląda kwestia w przypadku reklam płatnych. Wtedy to kolejność wyświetleń jest uwarunkowana mechanizmem aukcyjnym platformy reklamowej Google Ads. Analizie poddawana jest jakość tekstu reklamowego. Google Ads bierze również w takim przypadku pod uwagę jakość i trafność reklamy, a także stawkę za kliknięcie, jaką reklamodawca może zapłacić.
Na czym polega analiza SERP?
To proces analityczny dotyczący witryn internetowych, które znalazły się w wynikach wyszukiwania Google. Za pomocą analizy można zobaczyć, dlaczego dana strona zajmuje wysoką pozycję w SERP-ach, jak wyglądają publikowane na niej treści i dzięki temu wysunąć wnioski dotyczące tego, jakie działania warto wykonać na swojej witrynie.