Co to jest Black Hat SEO?
To jedna z dwóch nadrzędnych technik wykorzystywanych w ramach działań SEO, zaraz obok White Hat SEO. Polega na wykonywaniu pozycjonowania w sposób nieuczciwy i niewiarygodny bez tworzenia i umieszczania na danej stronie wartościowych treści. To również zamieszczanie nieautentycznych linków i brak oparcia o istotne analizy.
Co oznacza Black Hat SEO?
Działania SEO Black Hat co prawda mogą przynieść efekty w spektakularnym tempie i jednocześnie w ramach niskich kosztów. Jednak istnieje uzasadnione ryzyko, że mogą one zakończyć się karą nałożoną przez Google. Taka kara to inaczej ban od Google, czyli usunięcie witryny z wyników wyszukiwania Google za działania niezgodne z wskazówkami dla webmasterów. Witryna może otrzymać bana za działania:
- onsite, np.: automatyczne generowanie treści nie posiadających sensu, maskowanie, kopiowanie treści z innych witryn,
- offsite, np.: stosowanie systemów wymiany linków, tworzenie sieci linków niskiej jakości.
Black Hat SEO – sposoby działania
Metoda działania oparta na Black Hat SEO nie uwzględnia potrzeb ani rzeczywistych intencji internautów. Jej celem jest dotarcie do szczytu wyników wszelkimi możliwymi sposobami, poprzez próby oszukania algorytmów wyszukwiarek. Częstą praktyką w ramach Black Hat SEO jest gęste i często nielogiczne umieszczanie dużej liczby słów kluczowych, maskowanie treści i tworzenie ich w dwóch wersjach: jednej dla użytkownika, a drugiej dla algorytmów, ukrywanie linków oraz treści poprzez kodowanie ich na biało lub w czcionce wynoszącej 0, a także stosowanie treści niskiej jakości, fragmentów powtarzających się lub skopiowanych z innych stron. Są to więc techniki zabronione przez Google.
Doorway page
Doorway Page (inaczej strona przejściowa lub jump page) – to jedna z metod Black Hat SEO mająca na celu pozyskanie ruchu z wyszukiwarek. Polega na stworzeniu witryny internetowej i wypozycjonowaniu jej na wybrane frazy kluczowe za pomocną technik niezgodnych z wskazówkami dla webmasterów Google. Użytkownik odwiedzający Doorway Page zostaje automatycznie przekierowany na stronę docelową Klienta. Budowa Doorway Pages stale ewoluuje – witryny tego typu coraz częściej wyglądają jak prawdziwe strony bez stosowania automatycznych przekierowań.
Google bomb
Google Bomb to zjawisko masowego linkowania domeny na frazy niepowiązane z zawartością strony. Często jest to zrobione w celu humorystycznym lub oczerniającym wizerunek osób publicznych. W Polsce, jeden z kilku przykładów efektu Google bomb miał miejsce w roku 2010. Wówczas po wpisaniu słowa „kłamca” na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania pojawiał się odnośnik do strony opisującej postać Donalda Tuska na Wikipedii.
Farma linków
Farma linków (Link farm) to grupa schematycznych i wzajemnie linkujących do siebie stron, najczęściej niskiej jakości. Ich używanie prowadzi bardzo często do otrzymania od Google kary ręcznej w postaci filtru.
Maskowanie
Maskowanie to metoda wpisująca się w działanie Black Hat SEO, gdzie robotom wyszukiwarki odwiedzającym witrynę prezentuje się treść inną niż ta, którą widzi użytkownik. Osiąga się to albo dzięki sprawdzeniu nagłówka „user agent” lub na sprawdzeniu adresu IP. Maskowanie służy uzyskaniu wyższego rankingu w organicznych wynikach wyszukiwania poprzez wprowadzenie w błąd wyszukiwarki.
Splog
Splog (spam blog) to metoda Black Hat SEO polegająca na automatycznym lub pół-automatycznym tworzeniu blogów, poprzez pobieranie i mieszanie treści z różnych źródeł w celu stworzenia pseudo-unikatowej zawartości. Najprostszą formą Sploga jest blog pobierający treści przez kanały RSS i publikujący je jako wpisy.