Open_Graph
Home > Blog > SEO > Protokół Open Graph – dlaczego warto umieścić go na stronie

Protokół Open Graph – dlaczego warto umieścić go na stronie

Open Graph to specjalny protokół mikrodanych stworzony przez Facebook w 2010 r. Został on opracowany aby umożliwić integrację stron internetowych z serwisem Facebook, jednak wykorzystywany jest także przez portale społecznościowe Twitter, Google+, Pinterest i inne. Open Graph pozwala każdej stronie www zostać obiektem na grafie społecznościowym, posiadającym takie same funkcjonalności jak inne obiekty. Dzięki protokołowi Open Graph możliwe jest zarządzanie sposobem prezentowania treści w social media, a tym samym poprawa ich interakcji z użytkownikami. Za pomocą protokołu OG możemy określić przede wszystkim tytuł, opis i zdjęcie, które wyświetlone zostaną dla strony w serwisie społecznościowym oraz wskazać jaki zawiera ona typ treści.

Jak wygląda Open Graph w praktyce

Zastosowanie protokołu OG polega na umieszczeniu specjalnych znaczników HTML w kodzie strony (w sekcji ). Do grupy obowiązkowych znaczników (tagów) należą:

og:title – Tytuł strony przybliżający jej zawartość (długość na Facebooku – do 95 znaków),

og:type – Rodzaj treści umieszczonych na stronie np. artykuł, film, piosenka czy profil osoby,

og:image – Adres obrazka dołączanego do strony, wykorzystywanego jako miniaturka w postach (na Facebooku minimalny rozmiar to 50 x 50 px, maksymalna waga 5MB),

og:url – Kanoniczny adres strony – niezawierający dodatkowych parametrów takich jak sesja, tagi z Google Analytics czy inne oznaczenia kampanii reklamowych.

Poniżej przykład meta tagów Open Graph zamieszczonych w kodzie strony

W efekcie zastosowania podanych w przykładzie znaczników strona opublikowana w statusie na Facebooku zostanie wyświetlona w formie zbliżonej do poniższej:

Oprócz wymienionych 4 obowiązkowych meta tagów OG istnieje także wiele opcjonalnych jak chociażby:

Na Facebooku możliwe jest zastosowanie jeszcze większej ilości meta danych (szczegóły tutaj). Zaliczają się do nich m.in.:

Typy treści

Poza wymienionymi w oficjalnej dokumentacji Open Graph, w serwisie Facebook dostępny jest bardzo szeroki wybór dodatkowych typów danych, do których możemy przyporządkować stronę (umieścić je należy w znaczniku „og:type”). Rodzaje treści pogrupowane są wg kategorii:

Dla niektórych typów treści dostępne są także dodatkowe, przypisane tylko dla nich znaczniki umożliwiające jeszcze bardziej szczegółowe opisanie zawartości strony. Przykładowo dla typu „article” określić możemy datę publikacji – „article:published_time” czy kategorię artykułu „article:section”. Aby zastosować protokół Open Graph w takim przypadku należałoby umieścić w kodzie strony np.

<meta property="og:type" content="article" />
<meta property="article:published_time" content="2015-05-20T10:31:27+00:00" />
<meta property="article:section" content="Algorytm Google" />

Szczegółowe informacje na temat dodatkowych tagów dla typów treści dostępne są we wspomnianej wcześniej dokumentacji OG.

Implementacja

Wdrożenie protokołu Open Graph na stronach internetowych jest znacznie ułatwione w przypadku serwisów opartych na popularnych CMS’ach (systemach zarządzania treścią) takich jak WordPress czy Drupal. Dostępne są dla nich liczne wtyczki pozwalające w bardzo prosty sposób edytować i zamieszczać na stronie odpowiednie znaczniki. Takie możliwości oferują także niektóre wtyczki SEO jak np. Yoast SEO Plugin dla WordPress. W przypadku serwisów o innym rodzaju budowy konieczne może okazać się stworzenie dodatkowych narzędzi pozwalających dodawać meta tagi OG w sposób zautomatyzowany.

Gdy odpowiednie znaczniki Open Graph umieszczone zostaną na stronie, przetestować można ich poprawność przy pomocy narzędzia udostępnionego przez Facebook:
https://developers.facebook.com/tools/debug

Open Graph poza Facebookiem

Protokół Open Graph wykorzystywany jest nie tylko przez Facebooka, ale także przez inne portale społecznościowe, choć w różnym stopniu i formie.

Twitter Cards

Serwis Twitter automatycznie korzysta ze standardowych tagów OG, jednak stworzył także swój własny zestaw meta danych. Umożliwiają one publikowanie bardziej rozbudowanych tweetów zawierających tzw. Twitter Cards. Z pewnością wyróżniają się one w tłumie pozostałych postów i pozwalają uzyskać większą liczbę kliknięć. Poniżej dwa przykładowe tweety.

Aby korzystać z takich funkcjonalności konieczne jest umieszczenie w kodzie strony specjalnych meta tagów używanych przez Twitter. Najważniejsze z nich to:

Szczegółowe informacje dotyczące Twitter Cards wraz z przykładami i listą wymaganych tagów dla poszczególnych typów kart znajdują się w oficjalnej dokumentacji:
https://developer.twitter.com/en/docs/twitter-for-websites/cards/guides/getting-started

Warto wiedzieć, że w przypadku korzystania zarówno z Open Graph jak i Twitter Cards można pominąć w kodzie duplikujące się znaczniki serwisu Twitter takie jak title, description czy image i pozostawić dla nich jedynie standardowe tagi OG.

Poprawność wdrożenia na stronie meta danych Twittera sprawdzić można poprzez walidator:
https://cards-dev.twitter.com/validator

Google+

Preferowanym przez Google+ formatem znaczników są mikrodane Schema.org, jednak obsługiwane są także następujące meta tagi Open Graph: og:title, og:description, og:image.

Pinterest

Portal Pinterest wykorzystuje wiele rodzajów znaczników: Schema.org, Open Graph, oEmbed oraz hRecipe. Stosowane są różne typy tagów w zależności od rodzaju udostępnianej treści. Tzw. Rozszerzone Piny (Rich Pins) zawierające dodatkowe dane dostępne są dla następujących kategorii: przepisy, artykuły, filmy, miejsca i produkty. Dokładny opis znaczników wymaganych dla danej kategorii pinów zleźć można na stronach pomocy:
https://developers.pinterest.com/docs/rich-pins/
Poniżej przedstawiamy przykładowy Rich Pin z kategorii przepisy.

Jak wykorzystać Open Graph

Zastosowanie protokołu Open Graph w serwisie może być bardzo korzystne niezależnie od jego tematyki. Dzięki znacznikom OG możemy bowiem ustawić dla strony:

✓ Przygotowany pod kątem użytkowników, chwytliwy tytuł (zamiast zoptymalizowanego pod kątem wyszukiwarek internetowych znacznika <title>),

✓ Ciekawy, adekwatny opis (zamiast pierwszego dowolnego fragmentu tekstu),

✓ Atrakcyjne, przyciągające uwagę zdjęcie/grafikę (zamiast przypadkowego obrazka ze strony).

W ten sposób poprawimy współczynnik CTR i zwiększymy liczbę odwiedzin strony. Dla przykładu serwis Tumblr po wdrożeniu protokołu Open Graph zwiększył ruch z Facebooka o 250%.

Wykorzystanie Open Graph szczególnie wskazane jest w przypadku stron związanych z takimi zagadnieniami jak muzyka, filmy, programy tv, książki, drużyny sportowe i sportowcy, restauracje, aplikacje i gry. Gdy użytkownik „polubi” stronę tego typu posiadającą prawidłowy znacznik „og:type”, to automatyczna zostanie ona umieszczona w jego profilu na Facebooku w odpowiedniej sekcji „polubione”. W obecnych czasach gdy media społecznościowe są bardzo ważnym kanałem przekazywania informacji, rekomendacji i udostępniania ciekawych treści z pewnością warto zadbać aby strona była w nich jak najszerzej widoczna i odpowiednio się prezentowała. Pomaga w tym właśnie protokół Open Graph, który wykorzystać można w najpopularniejszych serwisach jak Facebook, Twitter, Google+ czy Pinterest, a ponadto jest standardowo stosowany przez większość pozostałych platform społecznościowych.

Maciej Dobkowicz

Maciej Dobkowicz

SEO Expert

W agencji Cube Group pracuje od 2013 r. Zajmuje się kompleksowym prowadzeniem kampanii SEO, w tym koordynacją działań zespołu oraz wsparciem merytorycznym dla klientów. Był także odpowiedzialny za realizację działań z zakresu content marketingu i prowadzenie firmowego bloga dla Semtec – marki Cube Group. Z branżą SEO związany od 2010 r., posiada bogate doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO stron i sklepów internetowych. Realizował projekty SEO dla witryn internetowych takich marek jak Beckers, Tikkurila, Ceneo, Biotebal i Möller’s. Kampania dla marki Möller’s uzyskała w 2021 roku nominację do nagrody European Search Awards.