Po rocznej przerwie spowodowanej pandemią Festiwal SEO powrócił do tradycyjnego formatu. Uczestnicy najpopularniejszej w Polsce konferencji branży SEO, wśród których nie zabrakło specjalistów z Cube Group, spotkali się na żywo w połowie października w Katowicach. Czekały tam na nich solidna porcja wiedzy, ciekawe case’y oraz tradycyjne rozmowy w kuluarach i podczas afterparty 🙂 Sprawdźcie co ciekawego można było dowiedzieć się na tegorocznym wydarzeniu w naszej relacji.
Dziewiąta edycja Festiwalu SEO odbywająca się w kompleksie kongresowym tuż obok katowickiego Spodka zgromadziła kilkuset uczestników. Przygotowanych zostało 10 prelekcji prowadzonych przez doświadczonych specjalistów, szkoleniowców czy właścicieli firm, a wśród prelegentów znaleźli się najbardziej uznani eksperci SEO w Polsce oraz gość specjalny z Bratysławy. Kilka godzin wystąpień omawiających najróżniejsze obszary związane z SEO i nie tylko, prezentujących wiele praktycznych porad, obserwacji i wyników minęło więc niepostrzeżenie i bardzo owocnie.
Poniżej omawiamy po krótce najciekawsze naszym zdaniem wystąpienia, choć z pewnością wszystkie pozostałe również były interesujące i w zależności od doświadczenia i poziomu wiedzy, każdy z uczestników mógł z nich wyciągnąć coś dla siebie.
W bardzo treściwej prezentacji Damian podzielił się wynikami własnych badań sprawdzających, czy faktycznie występuje korelacja między analizowanymi czynnikami rankingowymi, a pozycjami stron w rezultatach Google. Mogliśmy dowiedzieć się m.in., że współczynnik korelacji dla długości treści wynosi 0,08 (jest bardzo niski), dla występowania frazy w nagłówku H2 wynosi on 0,93 (bardzo wysoki), a np. dla liczby backlinków jest to 0,28 (nieduża korelacja).
Dzięki wystąpieniu Miłosza mieliśmy okazję poznać dość dokładnie z jakimi problemami trzeba zmierzyć się stosując raczej mało popularną w Polsce metodę pozyskiwania linków – outreach mailowy. Dowiedzieliśmy się jednak również jak sobie z nimi radzić i jakie można uzyskać efekty, a przede wszystkim, że nie liczy się tylko sama tematyka linkującej strony.
Prelekcja podejmowała popularną w branży SEO i budzącą kontrowersje problematykę duplikacji treści (tzw. duplicate content). Sebastian przedstawił kilka swoich obserwacji i przykładów pokazujących kiedy ma ona znaczenie, a kiedy jest nieistotna (całkiem często).
Prezentacja Eweliny omawiała SEO Quick Wins, a więc stosunkowo proste zabiegi, dzięki którym można szybko poprawić efekty realizowanej strategii SEO. Wśród wielu pokazanych działań znalazł się m.in. przykład wdrożenia na stronie znaczników danych strukturalnych schema.org, dzięki którym współczynnik CTR strony w wynikach Google zwiększył się z 30% do 50%.
„Diabeł tkwi w szczegółach – ręczny audyt techniczny SEO” – dzięki tej prelekcji poznać można było kilka sposobów na zaoszczędzenie mnóstwa czasu i uniknięcia wielu problemów w efekcie ręcznej weryfikacji niektórych elementów audytu SEO. Michał podzielił się choćby nie tak oczywistą podpowiedzią, aby w narzędziu GSC zaglądać także do sekcji „Prawidłowe”, gdyż wbrew pozorom tam również można odnaleźć istotne problemy witryny.
Ostatnie wystąpienie na konferencji przeprowadzone zostało w interesującej formie dyskusji pomiędzy zwolennikami dwóch różnych technik zdobywania linków. Umożliwiło to szybkie zapoznanie się z wadami i zaletami linkowania z artykułów sponsorowanych oraz za pomocą stron zapleczowych. Prelegenci podpowiedzieli również, aby oceniając przydatność „miejscówek” ostrożnie podchodzić do wskaźnika Domain Rating, ponieważ w łatwy sposób może zostać on zmanipulowany.
Organizatorzy Festiwalu SEO zadbali zarówno o wysoki poziom i szeroką tematykę prezentacji, jak również o samopoczucie uczestników i dobrą zabawę po zakończeniu konferencji. Oprócz wysłuchania wystąpień pasjonaci SEO z całej Polski mieli także okazję spotkać się ze sobą i poznać osoby znane dotychczas tylko z „internetów” i wymienić się swoimi doświadczeniami. Kolejną edycję katowickiego festiwalu z pewnością można więc uznać za udaną.