Content marketing to jeden z kierunków specjalistycznych dla osób myślących o karierze w digital marketingu oraz lubiących strategicznie i analitycznie podchodzić do procesu tworzenia treści dopasowanych do odbiorców i realizujących cele biznesowe. Czym dokładniej zajmuje się Content Marketing Specialist w Cube Group, a czego wbrew pozorom w ogóle nie robi? Jakich kompetencji wymaga praca w dziale Content? Jak można rozwinąć się w tym obszarze w Cube Group? Na te pytania i jeszcze więcej innych naszej Junior HR Specialist Katarzynie Szuckiej odpowiada Head of Content w Cube Group, Emilia Radecka.
Emilia Radecka: Przede wszystkim działamy wielopoziomowo dla naszych Klientów – to znaczy, że realizujemy zaawansowane kampanie contentowe, które zazwyczaj spełniają różne cele, np. pozyskanie ruchu organicznego, wizerunek, sprzedaż.
Tworzymy strategię komunikacji pod buyer persony tak, by na każdym z etapów lejka marketingowego skutecznie dotrzeć z różnorodnymi formatami contentu do grupy docelowej. Badamy konwersje z bloga, przekliki do produktów i działamy na formatach, które są angażujące. Przykład? Jeśli prowadzimy bloga, to nie tworzymy samych artykułów, ale także wartościowe infografiki, materiały filmowe, dodatkowe materiały poglądowe, zdjęcia, tabele i tym podobne rzeczy, które wpływają na czas i zaangażowanie użytkownika.
Nie tylko Klienci doceniają taki podejście, ale również rynek. W tym roku nasz team dostał Grand Prix w konkursie Performance Marketing Diamonds za działania dla TOP e-commerce’u kosmetycznego. Stworzyliśmy tam wielopoziomową strategię opartą o to, co ma na myśli nasza buyer persona – badaliśmy konwersje wspomagane i bezpośrednie z bloga i mieliśmy content wpisany pod wiele grup docelowych – z inną strategią komunikacji dla każdej z nich.
Zdecydowanie. Bo my już dawno przeszliśmy transformację w zespołach i dziś pracują u nas sami specjaliści, którzy nie zajmują się po prostu „pisaniem”. Content Marketing Specialist to u nas przede wszystkim strateg i analityk, dający precyzyjne wytyczne do stworzenia materiałów, które będą dobrze rankować w wyszukiwarce i sprzedawać. Tak nam rola contentowca wyewoluowała wraz z rozwojem technologii.
Przede wszystkim jesteśmy w stanie mocno zoptymalizować czas pracy, bo AI automatyzuje część zadań i pomaga nam w tworzeniu schematów czy koncepcji. Co jeszcze? Gdy contentowiec na przykład czuje wypalenie daną branżą, stworzenie prompta np. do wsparcia schematu działania nad buyer personami na podstawie naszej analizy – znacznie przyśpiesza pracę.
Dzięki różnym narzędziom można również nieskończenie inspirować się-także “out of the box”, znajdując pomysły na tytuły, tematy, treści. To tym bardziej cenne – że wiele zostało dziś już w internecie napisane i powiedziane…
Tak, pewnego rodzaju kryzys twórczy, wypalenie związane z pracą na przykład w konkretnej branży. W pewnym momencie contentowiec może nie chcieć już pracować nad danym tematem, bo już zaproponował tak wiele tytułów, tekstów, artykułów czy infografik, że trudno utrzymać wciąż kreatywność.
A drugie wyzwanie to ciągła praca nad contentem i jego optymalizacją, czyli cały czas szukanie możliwości rozwoju, robienia czegoś więcej, inaczej, lepiej, tworzenie innowacyjnych rzeczy, których jeszcze na rynku nie ma, łączenie tego w całość, czyli po prostu praca kreatywna.
Kiedyś niezbędne były skille związane z komunikacją, z językiem, trzeba było umieć dobrze pisać, ładnie się wypowiadać, mieć kreatywną naturę. Teraz nie jest to już tak bardzo wymagane. Postawiłabym mocno na umiejętności analityczne, bo my wszystko opieramy na analizie, dogłębnie analizujemy wyniki i same treści, żeby wiedzieć, jak je tworzyć jeszcze lepiej. Czyli ten umysł ścisły będzie tu grał większą rolę niż wcześniej, ale idealne byłoby połączenie umysłu humanisty i ścisłego.
Właśnie prosto z humanistycznych studiów. Tak naprawdę myślałam już o content marketingu, gdy po licencjacie z filologii polskiej poszłam na dodatkowy kierunek, PR. I tam tak naprawdę zainspirowałam się marketingiem i stwierdziłam, że to dla mnie lepsza ścieżka niż zawód nauczyciela.
Od samego początku więc zaczęłam kształtować swoją karierę w tym kierunku, najpierw przy pracy z tekstem, który był tworzony stricte pod SEO – kiedyś było to robione zupełnie inaczej, ale tak naprawdę byłam w tym procesie od samego początku i w czasie gdy podlegał on różnym zmianom.
Ogromne. Bez contentu tak naprawdę nie ma SEO i bez dobrych treści równocześnie nie jesteśmy w stanie wypozycjonować witryny. Przygotowując content, artykuł, infografikę, film, trzeba myśleć już o tym, żeby pozyskiwał on ruch organiczny – był napisany tak, aby wyszukiwarka go wypromowała.
W zespole pracujemy na naszych autorskich rozwiązaniach, które bardzo dobrze sprawdzają się u Klientów. Potwierdzają to case studies czy wyniki konkursów. Poznanie na start unikalnego na rynku know-how to na pewno duży rozwój dla osoby, która do nas dołączy. Jeśli chodzi o samą ścieżkę kariery, w moim dziale jest to ścieżka ekspercka w obszarze Content Marketingu, w ramach którego tak jak wspomniałam, nie zajmujemy się pisaniem, ale strategią, planowaniem tego, co powinno się znaleźć w tekstach, w jaki sposób te teksty powinny być zagospodarowane, dystrybuowane itd., żeby przynosiły coraz lepsze wyniki i żeby sprzedawały.
Osoby, które chciałyby poszerzać wiedzę ekspercką w Content Marketingu mogą rozwijać się od Asystenta, przez Juniora, Specjalistę, Seniora i Experta. Przechodzenie kolejnych szczebli dzieje się wskutek rozwoju kompetencji z wiedzy specjalistycznej, realizacji coraz bardziej złożonych projektów oraz stopniowego poszerzania samodzielności i odpowiedzialności. To, co jest ważne, to tak jak wspomniałam regularny rozwój wiedzy – z zastrzeżeniem, że nie mówimy wyłącznie o wycinku Contentowym, trzeba również znać współzależności Content / SEO / SEM i szerzej orientować się w digital marketingu.
Po pierwsze – współpraca! Wszyscy są bardzo pomocni, jeżeli ktoś akurat skończył działania na projekcie, to z chęcią wspomaga innego contentowca. Wszyscy bardzo mocno ze sobą współpracują, wymieniają się wiedzą, są dla siebie życzliwi, wyrozumiali. To dla mnie najważniejszy atut. A dwa pozostałe słowa? To zespół bardzo dobrych specjalistów, którzy mają na swoim koncie nagradzane projekty, więc: merytoryka i kreatywność! Bardzo cieszy mnie, gdy potrafią robić cuda, pracując ze słowem – powstają z tego np. świetne hasła reklamowe.
Jeśli chodzi o taniec, który prywatnie jest moją największą pasją, to na pewno dynamika. W pracy jest to dynamika związana z rozwojem branży, ale też codzienna dynamika agencyjna: multitasking, mierzenie się z niestandardowymi tematami.
A w content marketingu uwielbiam obszar analizy – on otwiera mi drogę nowych możliwości strategicznych. Lubię sprawdzać wyniki, łączyć je ze sobą, wysuwać wnioski, podpatrywać konkurencję. Chętnie też analizuję pracę zespołu i podpowiadam, co jeszcze można dodać, jak rozszerzyć działania czy jak w ciekawy sposób mówić o danych.
Dzięki za rozmowę! 🙂
Jeśli praca w SEM w Cube Group, brzmi dla Ciebie ciekawie, to sprawdź nasze aktualne oferty pracy: >>> https://cubegroup.pl/kariera/