TikTok
Home > Blog > Social Media > Mistrzostwo reklamy na TikToku: Jak eksperci osiągają sukces w płatnych kampaniach?

Mistrzostwo reklamy na TikToku: Jak eksperci osiągają sukces w płatnych kampaniach?

Mówisz TikTok, myślisz — młodzi użytkownicy, brak potencjału sprzedażowego. Niestety wielu marketerów wciąż postrzega tę platformę w taki sposób. W dzisiejszym artykule pokażemy, że jest całkowicie inaczej, zwłaszcza dzięki dynamicznemu rozwojowi tej platformy. 

Jak działa TikTok?

Fenomen TikToka tkwi w unikalnej niegdyś koncepcji wyrażania siebie poprzez krótkie, autentyczne filmiki, umożliwiające tworzenie kreatywnych i zabawnych treści, które użytkownik łatwo przyswaja. Algorytmy TikToka analizują preferencje użytkowników i sprawiają, że treści są wyświetlane zgodnie z zainteresowaniami, co prowadzi do szybkiego rozprzestrzeniania się trendów. Coraz częściej twórcy, prezentując nowe trendy, wplatają w materiał produkty czy usługi w naturalny sposób, a wideo w szybkim tempie osiągają masę wyświetleń. To za sprawą możliwości szerokiego targetowania, jakie oferuje nam platforma, ale o tym w dalszej części. Co istotne użytkownicy TikToka są niezwykle zaangażowaną grupą i chętnie dzielą się filmikami między sobą, dzięki czemu materiały często stają się viralami i krążą po sieci tygodniami, osiągając jednocześnie bardzo dobre wyniki organiczne. Dla marek i przedsiębiorstw platforma obecnie powinna być istotnym narzędziem w strategiach marketingowych. Marki mogą wykorzystać kreatywne treści wideo, wyzwania oraz trendy, aby zwrócić uwagę użytkowników i zbudować społeczność wokół oferowanych produktów czy usług. Warto również podkreślić, że TikTok to nie tylko miejsce dla dużych firm — mniejsze przedsiębiorstwa i startupy także mają szansę na zaistnienie i zdobycie popularności. Ale od czego właściwie zacząć?

TikTok Ads Manager: Narzędzie do zarządzania reklamami

Sam panel reklamowy i dostępne opcje są mocno zbliżone do Facebooka, a manager reklam przeprowadzi nas przez cały proces właściwie krok po kroku. Tu również korzystamy z piksela do śledzenia użytkowników i ich zachowań, możemy analizować konwersje reklam, działania podejmowane w aplikacji, wyświetlenia, zasięg czy dane dotyczące klikalności. Jeśli chodzi o cele reklamowe, mamy możliwość optymalizacji pod zasięg, kliki, ale także konwersje, leady czy zdarzenia w aplikacji. TikTok zapewnia także wiele możliwości kierowania reklam: ze względu na dane demograficzne, takie jak wiek, płeć, lokalizacja czy zainteresowania. Mamy możliwość tworzenia grup niestandardowych i podobnych odbiorców. Dostępna jest również opcja szerokiego, automatycznego targetowania w oparciu o dane, jakie algorytm posiada o preferencjach użytkowników. Grupy możemy dowolnie dobierać zarówno w kierowaniu, jak i wykluczeniach. Istnieje możliwość wyświetlania reklam na TikToku na wybranych urządzeniach czy systemach operacyjnych. Opcji do testowania jest wiele, natomiast kluczowe są kreacje i dostosowanie ich do grupy docelowej.

Przeczytaj także: Social Media Ads – jak zacząć z reklamą w mediach społecznościowych?

Formaty reklam dostępne na TikToku

Poza wspomnianymi możliwościami targetowania TikTok oferuje także różnorodne formaty reklamowe, takie jak reklamy wideo in feed, efekty wizualne (np. stickery), a także współpracę z popularnymi twórcami treści, co umożliwia dostosowanie kampanii do konkretnej grupy i celu reklamowego. Z wymienionych formatów możemy korzystać samodzielnie i konkurować z innymi na aukcjach. Istnieją jednak także formaty rezerwacyjne, których szczegóły są indywidualnie ustalane z przedstawicielami TikToka.

#Hashtagchallenge

To najpopularniejsza możliwość reklamowa w modelu rezerwacyjnym. Polega na tym, że marka tworzy swój 6-dniowy challenge, do którego użytkownicy mogą zapraszać znajomych. Każde wyzwanie musi mieć dedykowany hashtag, jest promowane w feedach użytkowników lub TopView Lite. Niepodważalną zaletą tego formatu jest jego interaktywność, każdy użytkownik decydujący się na dołączenie do wyzwania musi wejść z marką w interakcję, co przekłada się na budowanie zasięgów reklamy.

TopView

To z kolei 24-godzinny, pełnoekranowy format wideo z włączonym dźwiękiem trwający od 5 do 60 sekund. Reklama uruchamia się zawsze po pierwszym włączeniu aplikacji przez użytkownika i zapewnia 100% widoczności w czasie emisji materiału.

Brand Takeover

Działa podobnie do TopView i również uruchamia się od razu po włączeniu aplikacji. Format ten może być statyczny (3-sekundowa reklama) lub dynamiczny (czas trwania od 3 do 5 sekund). Pozwala na kierowanie do zewnętrznych strony, a TikTok zapewnia, że tylko jedna marka może korzystać z tego formatu w tym samym czasie. W przypadku Branded Takeover również zyskujemy gwarancję 100% widoczności w ciągu 24 godzin.

OneDay Max

Czyli natywne wideo długości od 5 do 60 sekund, które odtwarza się automatycznie z włączonym dźwiękiem po około 5 filmach w feedzie. Tak jak w przypadku wcześniej wymienionych formatów, emisja trwa 24 godziny, a TikTok zapewnia 100% widoczności.

Brand Premium

Kolejny format trwający maksymalnie 60 sekund, który pojawia się w feedzie użytkowników. Jego wyróżnikiem jest wyeksponowane CTA zachęcające do przejścia na stronę, oraz możliwość targetowania reklamy.

Brand Effect

W przypadku tego formatu marki mogą wykorzystać stworzone wcześniej filtry, naklejki i efekty specjalne, które następnie użytkownicy mogą dodawać w swoich materiałach. Odpowiednio dobrane efekty potrafią wzbudzić zainteresowanie wśród użytkowników i zachęcić ich do podejmowania interakcji.

Przeczytaj także

Anastazja_Bondar Anastazja Bondar

Tworzenie angażujących treści reklamowych

Znamy już możliwości, jakie daje TikTok, jak więc zrobić dobrą, angażującą reklamę? Przede wszystkim materiał nie może być zbyt długi, siła TikToka tkwi w krótkich, humorystycznych treściach, rekomendowana długość to maksymalnie do 35 sekund. Materiał reklamowy musi być także dostosowany do urządzeń mobilnych. Najlepszym formatem będą więc proporcje 9:16. Minimalna rozdzielczość: 540 x 960 px lub 640 x 640 px, a maksymalny rozmiar pliku to 500 MB. Ważne, aby najistotniejszy komunikat pojawił się w ciągu pierwszych 3 sekund trwania wideo. Nie zapominaj także o muzyce! Najskuteczniejsze reklam na TikToku używają dźwięków. Ostatnia, ale nie mniej ważna kwestia to wpasowanie się w aktualnie panujące trendy.

Optymalizacja kampanii i śledzenie wyników

TikTok daje szerokie możliwości weryfikacji skuteczności reklam na poziomie kampanii, zestawów reklam czy poszczególnych kreacji. Możemy zweryfikować wydatki, stan kampanii reklamowych na TikToku, skuteczność mierzoną przez pryzmat różnych wymiarów, takich jak: płeć, wiek, zainteresowania, urządzenia, pory dnia, obejrzenia wideo, klikalność, konwersje etc. Kolumny widoczne w panelu można odpowiednio dostosować, a dane wyeksportować do pliku.

Wykorzystanie TikTok Creator Marketplace

TikTok Creator Marketplace to nic innego, jak samoobsługowa platforma do znajdowania TikTokerów i zapraszania ich do współpracy przy konkretnych kampaniach marketingowych. W skrócie tę platformę TikToka można uznać za katalog influencerów, który umożliwia szybki i wygodny brefing online. Aby wyszukać konkretne osoby do współpracy musimy określić rynek, na którym będą prowadzone działania, tematykę materiałów oraz skalę zasięgu twórców. Przy każdym TikTokerze dobranym do naszych kryteriów znajdziemy statystyki profilu tj. informacje o obserwujących, zaangażowanie użytkowników etc. Jest to na pewno duży krok w stronę twórców, ale także ułatwienie dla marketerów, którzy w tym miejscu mogą zweryfikować wiarygodność influencerów. Niestety TikTok Creator Marketplace, póki co jeszcze nie jest dostępny w Polsce i nie wiadomo kiedy to się zmieni. Z narzędzia można korzystać w: Australii, Brazylii, Kanadzie, Egipcie, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Indonezji, Izraelu, we Włoszech, Japonii, Malezji, na Filipinach, w Rosji, Arabii Saudyjskiej, Singapurze, Korei Południowej, Hiszpanii, Tajwanie, Tajlandii, Turcji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Stanach Zjednoczonych oraz w Wietnamie.

Trendy i przyszłość reklam na TikToku

Algorytmy TikToka działają coraz lepiej i potrafią coraz precyzyjniej dobierać odbiorców na podstawie wskazanych przez nas parametrów, jednak kampanie reklamowe na TikToku podobnie jak inne formaty PPC wymagają stałej optymalizacji oraz odpowiednich testów, wykluczania niedziałających grup czy formatów, a także zabawy formą i komunikacją. Istotne jest również dostosowanie kreacji i strategii optymalizacji pod obrane cele reklamowe. Co ważne nawet najlepiej zoptymalizowana kampania nie będzie przynosić efektów bez dobrze dobranej i dostosowanej do trendów kreacji. W kampaniach warto wykorzystywać filmy pełnoekranowe w formacje 9:16 dostosowane treścią do obranej grupy docelowej, ważne, aby były krótkie, przedstawiały historię i zawierały dźwięk. Jeśli w filmach pojawiają się kwestie mówione, warto również uwzględnić napisy. Jeżeli nie masz pomysłu na własne wideo, warto wejść we współpracę z twórcami, którzy doskonale znają platformę i aktualne trendy i z łatwością wpiszą produkt czy usługę w naturalny content na profilu. Wielu reklamodawców nadal waha się nad działaniami reklamowymi na tej platformie, a co za tym idzie konkurencyjność na TikToku wciąż jest mniejsza niż na innych platformach, jest to więc doskonała przestrzeń do zagospodarowania.

Elizabet Araj

Elizabet Araj

Paid Social Leader

Z digitalem związana jest od prawie 7 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywała jako freelancer oraz w polskich agencjach marketingowych współpracując m.in. z markami: Bakalland, Komfort Łazienki, Ministerstwo Cyfryzacji, Atlas, Empikfoto.pl, Wittchen. W Cube Group pracuje od 2021 roku na stanowisku Paid Social Leadera, specjalizując się w kampaniach e-commerce dla różnych branż. Jest ogromną fanką digital marketingu (w słowach Cubowiczów jest “absolutnym freakiem social mediowym”), na bieżąco śledzi newsy dotyczące nie tylko swoich kanałów, nagrodzona wewnętrznym wyróżnieniem firmowym dla Cubowiczów w kategorii wartości firmowej “Pasja”. Uwielbia podróże – szczególnie objazdówki i wyjazdy górskie, aktywnie angażuje się w ochronę zwierząt.