„Aaaaa! Cały internet przeszedł do Play! Cały!”. Gdy Blondynka Playa, Basia Kurdej-Szatan, wykrzyczała te słowa w reklamie, a zaraz potem wśród fanfar do salonu wkroczyli twórcy kanałów „20m2 Łukasza” (Łukasz Jakóbiak), „Mówiąc inaczej” (Paulina Mikuła), „Blowek” (Karol Gązwa), „Szparagi” (Natalia Szymaniec i Karolina Pielesiak), „Kocham gotować” (Piotr Ogiński), „Izak” (Piotr Skowyrski) i Martin Stankiewicz – wszystko stało się jasne…
YouTuberzy to – używając słownictwa Basi – „internety”. Ale całkiem poważnie: dzisiejsze gwiazdy internetu to właśnie YouTuberzy. Dzisiejszy internet to właśnie wideo. To na YouTube skierowane są oczy internautów szukających ciekawych treści, rozrywki, wiedzy, opinii, lifestylowych porad. Dla marketerów, którzy jeszcze nie zainteresowali się reklamą na YouTube, to ostatni dzwonek na uaktualnienie wiedzy. Sprawdźmy, co mamy do dyspozycji.
Serwis YouTube daje dużo rozmaitych formatów reklam. W zasadzie Google pozwala na monetyzację niemal każdej dostępnej przestrzeni w serwisie. Na stronie głównej, w wyszukiwarce YouTube, na stronie odtwarzania filmu oraz na stronie kanału w YouTube. Najpopularniejsze formaty reklamowe na YouTubie to oczywiście formaty wideo, ale również często spotykane są formaty graficzny czy multimedialne (Rich Mediowe).
Reklama wideo, popularnie nazywana pre-rollem, wyświetla się przed właściwymi filmami, które chcesz obejrzeć w YouTube. Format jest pomijalny, a więc użytkownik może pominąć reklamę wideo po 5 sekundach. Płacisz dopiero, kiedy użytkownik obejrzy min. 30 sekund reklamy lub całą reklamę, jeśli jest krótsza oraz wtedy gdy nastąpi inna interakcja z wideo. Interakcje z wideo obejmują kliknięcia reklamy w celu wejścia na stronę, kliknięcia nakładek z wezwaniem do działania, kart i banerów towarzyszących. Reklamy TrueView In-Stream pojawiają się w filmach wyświetlanych bezpośrednio na YouTube, w filmach YouTube embedowanych w innych witrynach lub aplikacjach, w aplikacjach mobilnych YouTube i na podłączonych telewizorach.
Reklama wideo, która może wyświetlać się w rożnych miejscach np. na górze w wynikach wyszukiwania YouTube, na stronach odtwarzania filmów po prawej stronie od filmu lub jako nakładka na filmie, a także na stronach głównych YouTube oraz aplikacji na komputer i aplikacji mobilnej YouTube. W zależności od miejsca wyświetlenia wygląda ona inaczej. Kliknięcie spowoduje przeniesie użytkownika na stronę kanału lub filmu w YouTube celem jego wyświetlenia – płacisz właśnie za takie kliknięcie.
Jak wygląda TrueView Discovery? Zobacz wideo, na którym Head of Brand Product Strategy w YouTube Josh Rubel opowiada o tym typie reklamy, jednocześnie… ćwicząc jogę.
Reklamy TrueView promujące instalacje aplikacji są powiązane ze stroną sklepu z aplikacjami, w którym oferujesz aplikację. Dzięki temu użytkownicy mogą zainstalować aplikację bezpośrednio z reklamy wideo. Nazwa aplikacji, ikona, cena i oceny wyświetlają się obok reklamy wideo.
TrueView dla kampanii produktowych łączy reklamy wideo bezpośrednio z Twoimi produktami, dostarczając informacji przybliżających klientów do zakupu. Reklamy te wykorzystują istniejące dane produktu Google Merchant Center (m.in. kategoria produktu, marka, stan) do generowania kart z produktami. W reklamie wideo może pojawić się jednocześnie maksymalnie 6 kart z produktami. Możesz filtrować zasoby reklamowe lub wybrać konkretne produkty.
To krótki, 6-sekundowy format reklamy wideo zaprojektowany tak, by umożliwić Ci dotarcie do dużej liczby klientów i zwiększenie świadomości Twojej marki. Reklamy te wyświetlają się przed filmem, w jego trakcie lub po jego zakończeniu i są niepomijalne. Płacisz w CPM za każde 1000 wyświetleń reklamy.
Formaty reklamowe wideo wyświetlane przez cały dzień na YouTubie (strona główna), kupowane w modelu CPD – obecność cały dzień. Wyróżniamy kilka rodzajów mastheadów:
Promowany film na YouTube jest początkowo automatycznie odtwarzany bez dźwięku przez ustalony czas. Stan autoodtwarzania ma dwie możliwe opcje: panoramiczną lub wyśrodkowaną z obrazem rozmytej miniatury filmu w tle. Użytkownik może włączyć dźwięk w autodotwarzanej reklamie. Po automatycznym odtworzeniu całego filmu masthead przechodzi w stan zatrzymania, czyli widoczna jest duża miniatura odtworzonego filmu oraz panel informacyjny z informacjami o kanale reklamodawcy oraz opcjonalnie ze ścianą wideo z miniaturami innych filmów dostępnych na kanale. Kliknięcie filmu w trakcie autoodtwarzania lub kliknięcie miniatury przenosi na stronę odtwarzania filmu w YouTube, na której film jest odtwarzany od początku i z dźwiękiem.
Mobilny masthead wyświetla się na mobilnej stronie głównej YouTube na smartfonach i tabletach (m.youtube.com) oraz w aplikacjach YouTube na Androida i iOS. Na samej górze strony lub aplikacji zobaczymy miniaturę wideo, nagłówek, tekst, wezwanie do działania (CTA), czas trwania filmu oraz automatycznie pobrane nazwa i ikona kanału reklamodawcy. Kliknięcie przeniesie usera do strony odtwarzania filmu w YouTube.
Kreacja w formacie HTML5 o wymiarach 970 x 250 pikseli umieszczana na stronie głównej YouTube na komputerach. Format ma też opcję rozwijaną, która, po kliknięciu jej przez użytkownika, powiększa się do rozmiaru 970 x 500 pikseli. Zalecane jest użycie filmów w kreacji, dzięki czemu reklama będzie wyróżniająca się i natywna, i oczywiście połączenie ich z kanałem lub stroną odtwarzania filmu. Do wyboru mamy dwie opcje:
Pozostałe formaty reklamowe na YouTubie to formaty graficzne, które możemy podzielić na 2 rodzaje wg ich umiejscowienia:
Standardowe reklamy displayowe w formacie GIF, JPG, PNG lub HTML5 o wymiarach 300 x 250 oraz 300×60, wyświetlane we wszystkich sekcjach YouTube (oprócz strony głównej).
Reklamy graficzne „nakładane” u dołu odtwarzacza wideo na stronie odtwarzania filmu w YouTube. Nakładka reklamowa pojawia się, gdy użytkownik uruchamia odtwarzanie filmu.
Opcjonalnie można uwzględnić towarzyszący baner reklamowy o wymiarach 300 x 250, który pojawi się obok odtwarzacza wideo.