Każdego roku w Q4 tysiące sklepów w naszym kraju oferuje swoim klientom wyjątkowe okazje i rabaty. Sporym wyzwaniem dla sprzedawców jest jednak analiza i przetworzenie ogromnej ilości danych, które gromadzą się podczas tego okresu. Właściwie przetworzone i zinterpretowane informacje mogą pomóc w prowadzeniu sklepu, planowaniu przyszłych promocji czy poprawieniu user experience, co w efekcie może przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Zanim przystąpisz do właściwej analizy, powinieneś mieć jasno określone cele swojej działalności. Szukasz sposobów na zwiększenie ilości sprzedanych produktów? Chcesz zwiększyć liczbę użytkowników serwisu? A może chcesz polepszyć jakość świadczonych usług? Bez jasno określonych celów, wszystkie działania analityczne będą niestety nieskuteczne.
Poziom spełnienia celów musimy mierzyć odpowiednimi wskaźnikami. Możesz ustalać KPI na różnych poziomach działania: strategicznym (np. ROI, zysk), na poziomie prowadzonych kampanii (np. CPC w reklamie w social media lub OP w mailingach) czy na poziomie stron serwisu (np. wskaźnik zaangażowania i conversion rate).
Poprawne dane są niezbędną podstawą dobrych decyzji. To jest szczególnie ważne, gdy na potrzeby Świąt, Black Friday czy Cyber Monday powstała nowa strona Landing Page. Musisz upewnić się, że:
Gdy już masz pewność, że wdrożone kody właściwie zbierają dane i działają płynnie, przejdź do etapu uporządkowania tych danych. Jeżeli posiadasz wiele źródeł danych, możesz połączyć je w hurtowni, np. Big Query. Następnie hurtownię możesz zintegrować z narzędziem do wizualizacji (np. Looker Studio).
Zalecamy stworzenie trzech raportów:
Po zakończeniu kampanii pomyśl o przygotowaniu raportu podsumowującego działania i porównaj go z raportem za zeszły rok. |
Analityka internetowa stanowi fundament wszystkich kampanii i akcji specjalnych. Służy ona do dogłębnego zrozumienia potrzeb Twoich klientów, co pozwala lepiej dostosować ofertę firmy, przyczyniając się do wzrostu sprzedaży. Pamiętaj, że kluczem nie jest jednorazowe zastosowanie analityki, ale cykliczność działań analitycznych. Dynamiczne monitorowanie i interpretacja danych z analityki webowej to proces, który staje się jeszcze bardziej istotny w gorącej końcówce roku, aczkolwiek niezmiernie ważny jest przez cały rok. Kontynuuj gromadzenie danych, ciągle analizuj i wdrażaj odpowiednie zmiany i monitoruj ich efekty, by Twoja firma mogła osiągnąć sukces na rynku.