analityka_w_ecommerce
Home > Blog > Analityka > Jak zarządzać analityką w gorącym okresie w e-commerce?

Jak zarządzać analityką w gorącym okresie w e-commerce?

Każdego roku w Q4 tysiące sklepów w naszym kraju oferuje swoim klientom wyjątkowe okazje i rabaty. Sporym wyzwaniem dla sprzedawców jest jednak analiza i przetworzenie ogromnej ilości danych, które gromadzą się podczas tego okresu. Właściwie przetworzone i zinterpretowane informacje mogą pomóc w prowadzeniu sklepu, planowaniu przyszłych promocji czy poprawieniu user experience, co w efekcie może przyczynić się do wzrostu sprzedaży. 

SPIS TREŚCI:

  • Definiowanie celów
  • Definiowanie KPI
  • Zapewnienie poprawności zbierania danych
  • Tworzenie dashboardów i raportów
  • Podsumowanie   

Definiowanie celów

Zanim przystąpisz do właściwej analizy, powinieneś mieć jasno określone cele swojej działalności. Szukasz sposobów na zwiększenie ilości sprzedanych produktów? Chcesz zwiększyć liczbę użytkowników serwisu? A może chcesz polepszyć jakość świadczonych usług? Bez jasno określonych celów, wszystkie działania analityczne będą niestety nieskuteczne.

Definiowanie KPI

Poziom spełnienia celów musimy mierzyć odpowiednimi wskaźnikami. Możesz ustalać KPI na różnych poziomach działania: strategicznym (np. ROI, zysk), na poziomie prowadzonych kampanii (np. CPC w reklamie w social media lub OP w mailingach) czy na poziomie stron serwisu (np. wskaźnik zaangażowania i conversion rate).

Zapewnienie poprawności zbierania danych

Poprawne dane są niezbędną podstawą dobrych decyzji. To jest szczególnie ważne, gdy na potrzeby Świąt, Black Friday czy Cyber Monday powstała nowa strona Landing Page. Musisz upewnić się, że:

  1. Google Tag Manager jest prawidłowo wdrożony. Czy jest wykorzystywany GTM Server Side?
  2. Google Analytics 4 poprawnie przekazuje informacje o zdarzeniach na stronie. Skonfigurowano parametry niestandardowe, zaplanowano i wdrożono zdarzenia zbierające odpowiednie dane, a w linkach reklamowych użyto UTM.
  3. Skonfigurowano kody śledzące Google Ads i Pixel Social Media. 
  4. Zaimplementowano narzędzia do jakościowej analizy zachowań użytkowników, takie jak Clarity czy HotJar.
  5. Platforma Zarządzania Zgodami (Consent Management System) jest zaimplementowana poprawnie i jest połączona z Consent Mode od Google. 
  6. Jeżeli chcesz wykorzystać zwiększony ruch, by przetestować zmiany na Twojej stronie, zaleca się wdrożenie narzędzia do testów A/B, np. VWO czy Convert.
Przeczytaj także: GTM Server-Side: nowy standard śledzenia i zbierania danych

Tworzenie dashboardów i raportów

Gdy już masz pewność, że wdrożone kody właściwie zbierają dane i działają płynnie, przejdź do etapu uporządkowania tych danych. Jeżeli posiadasz wiele źródeł danych, możesz połączyć je w hurtowni, np. Big Query. Następnie hurtownię możesz zintegrować z narzędziem do wizualizacji (np. Looker Studio). 

Zalecamy stworzenie trzech raportów: 

  1. raportu realizacji KPI
  2. raportu UX (np. scrollowanie, czas na stronie, współczynnik zaangażowania)
  3. raportu błędów (np. błędy 404 i brak dostępności strony, anomalie w źródłach ruchu, not set w danych). 
Po zakończeniu kampanii pomyśl o przygotowaniu raportu podsumowującego działania i porównaj go z raportem za zeszły rok. 

Przeczytaj także

Adrian Andrzejczyk Adrian Andrzejczyk

Podsumowanie   

Analityka internetowa stanowi fundament wszystkich kampanii i akcji specjalnych. Służy ona do dogłębnego zrozumienia potrzeb Twoich klientów, co pozwala lepiej dostosować ofertę firmy, przyczyniając się do wzrostu sprzedaży. Pamiętaj, że kluczem nie jest jednorazowe zastosowanie analityki, ale cykliczność działań analitycznych. Dynamiczne monitorowanie i interpretacja danych z analityki webowej to proces, który staje się jeszcze bardziej istotny w gorącej końcówce roku, aczkolwiek niezmiernie ważny jest przez cały rok. Kontynuuj gromadzenie danych, ciągle analizuj i wdrażaj odpowiednie zmiany i monitoruj ich efekty, by Twoja firma mogła osiągnąć sukces na rynku.

Yurii Romanovych

Yurii Romanovych

Web Analyst

Pasją Yuriego jest odkrywanie tajemnic ukrytych w danych i przekształcanie ich w rekomendacje biznesowe dzięki dokładnemu planowaniu i wdrażaniu strategii analitycznej, zbieraniu jakościowych danych, przeprowadzaniu analiz i tworzeniu raportów prezentujących wyniki. W Cube Group prowadzi analizy dla największych Klientów agencji z obszaru e-commerce.