W budowaniu wizerunku marki liczy się przede wszystkim bezpośrednia i skuteczna komunikacja z odbiorcami. Aby działania sprzedażowe i marketingowe przynosiły zamierzone efekty, warto wykorzystać język korzyści. To forma komunikacji, która stawia w szczególności na rozwiązywanie problemów potencjalnych klientów oraz na wskazywanie mocnych stron produktu lub usługi. A zatem czym dokładnie jest język korzyści? Jak taka metoda interakcji z odbiorcą sprawdza się w sprzedaży? Dowiedz się z naszego artykułu!
Budowanie pozytywnych relacji z klientami, rozwiązywanie kluczowych problemów oraz wskazywanie na atuty oferty danej firmy jest możliwe właśnie poprzez język korzyści. To dość innowacyjny sposób komunikacji firm z odbiorcami. Stosując język korzyści w handlu, trzeba mówić przede wszystkim o tym, co konsument zyska, kupując dany produkt lub usługę, zamiast skupiać się jedynie na suchym opisywaniu ich cech.
Język korzyści w sprzedaży to forma komunikacji wybranymi grupami odbiorców, dzięki której konsument szybko dowiaduje się, co zyska po zakupie produktu albo usługi. Zasada jest prosta: treści pisane i inne formy komunikacji muszą wskazywać na kluczowe cechy produktów, ale z naciskiem na korzyści dla klienta po ich wykorzystaniu. |
Chodzi przede wszystkim o korzyści wynikające z nawiązania relacji handlowej, a nie o właściwości produktu. Język korzyści wskazuje na indywidualne zyski, które są po stronie potencjalnego klienta. Komunikacja handlowa powinna zatem odbywać się tak, aby przekazywane informacje zaspokajały potrzeby odbiorców.
Mówienie i pisemne formy komunikacji językiem korzyści to pewna forma perswazji, która ma na celu nakłonienie klienta do wykonania określonych działań, np. zakupu produktu. Najistotniejszym elementem stosowania techniki sprzedaży językiem korzyści jest skupienie się na realizacji potrzeb odbiorcy. Poniżej przedstawiamy kilka zasad praktycznego wykorzystania języka korzyści w komunikacji z klientem.
Komunikując się z grupami odbiorców z użyciem języka korzyści, musisz wzbudzać pozytywne odczucia. Najlepiej stosuj takie sformułowania, jak: lepiej, taniej, efektywniej. Możesz też dodać, kilka zwrotów bezpośrednio do konsumenta, np. zyskasz w ten sposób, podczas zakupu zaoszczędzisz.
Najlepsze efekty związane z językiem korzyści mają komunikaty, które są kierowane bezpośrednio do odbiorcy („na Ty”). Podkreślaj to, jak dana usługa lub produkt podniesie jakość życia klienta, sprawi, że będzie mu lżej, łatwiej, przyjemniej. Najlepiej wykorzystać w tym przypadku krótkie stwierdzenia lub hasła, a nawet infografiki pokazujące użyteczność towaru/usługi.
Zanim zaczniesz stosować język korzyści w handlu, koniecznie zapoznaj się z preferencjami swoich odbiorców. W ten sposób lepiej dopasujesz formę przekazywania komunikatów, które trafią do potencjalnych klientów.
Warto mieć na uwadze, że potencjalni klienci kierują się kilkoma kategoriami potrzeb: samorealizacji, szacunku i uznania, społecznych, bezpieczeństwa, fizjologicznych. Jeśli język korzyści wskazuje na zaspokajanie potrzeb odbiorcy danym produktem – to dobra droga do sukcesu w sprzedaży towarów i usług.
Pamiętaj, że klient jest znacznie bardziej zainteresowany usługą lub produktem, jeśli propozycja i forma komunikacji jest skierowana bezpośrednio do niego. Warto też w komunikatach i tekstach sprzedażowych przedstawiać odbiorcę jako najważniejszą osobę, której problemy mogą się rozwiązać po zakupie produktu lub usługi.
Język korzyści w obsłudze klienta, handlu i sprzedaży bezpośredniej ma ogromne znacznie. Wbrew pozorom to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod komunikacji, które umożliwiają zwiększenie poziomu sprzedaży i zadowolenia klienta. Chcesz dowiedzieć się, jak w praktyce wykorzystać język korzyści? Przykłady doskonale obrazują sposób komunikacji językiem korzyści.
To tylko przykłady, jak w praktyce można wykorzystać język korzyści. Możliwości jest naprawdę wiele, a sam język korzyści da się stosować zarówno w mowie, jak i w piśmie. Pamiętaj o tym, aby stosować język korzyści w sprzedaży tak, aby przekonać potencjalnego klienta do interakcji i zakupu.
Poniżej przedstawiamy przykładowy tekst napisany z użyciem języka korzyści oraz jego zestawienie z identycznym wpisem, w którym nie zostały uwzględnione zasady komunikacji języka korzyści.
Z językiem korzyści | Bez języka korzyści |
---|---|
Używając naszego nowego blendera, zauważysz, że Twoje smoothie stają się kremowe i gładkie w mgnieniu oka. Dzięki zaawansowanej technologii ostrzy nasz blender nie tylko skraca czas przygotowywania, ale także zapewnia, że składniki są dokładnie i równomiernie mieszane. Pozwala to cieszyć się pełnią smaku każdego napoju. Ponadto, z naszym intuicyjnym panelem sterowania nawet najbardziej skomplikowane przepisy stają się proste i szybkie do wykonania. Dzięki temu zaoszczędzisz cenny czas i energię na inne przyjemności! | Nasz nowy blender posiada zaawansowaną technologię ostrzy. Jest wyposażony w intuicyjny panel sterowania, który umożliwia wybór różnych funkcji mieszania.Nasza nowa kawa ziarnista pochodzi z upraw w Ameryce Południowej. Ziarna są starannie selekcjonowane i poddawane tradycyjnym metodom palenia, co nadaje im charakterystyczny smak. |
Widzisz różnicę? Teksty napisane z językiem korzyści są zdecydowanie dłuższe i skierowane bezpośrednio do klienta. Uwzględniają jego potrzeby, rozwiązanie problemów, a także zawierają zwroty nakłaniające do zakupu.
Język korzyści w sprzedaży ma kluczowe znaczenie. Otóż dobre sformułowane komunikaty głosowe i pisemne, np. w kampaniach marketingowych i jako opisy produktów na stronach www, umożliwiają skuteczne zwiększenie poziomu sprzedaży. Jeśli chcesz poprawić poziom sprzedaży, np. w sklepie internetowym, musisz zastosować komunikację językiem korzyści.
Pisanie w ten sposób wykorzystuje model AIDA, który obejmuje 4 podstawowe elementy komunikacji:
Aby realnie poprawić poziom sprzedaży językiem korzyści, należy przede wszystkim: zakwalifikować klienta do konkretnej grupy odbiorców, nawiązać wstępną relację, pokazując pozytywne intencje, przedstawić cechy produktu oraz wartości, które będą korzystne z punktu widzenia konsumenta.
Kilka zwrotów, które warto wykorzystać w komunikacji językiem korzyści w celu zwiększenia sprzedaży to:
Warto też podczas komunikacji językiem korzyści wykorzystywać zwroty CTA (Call To Action), skupiać się wyłącznie na korzyściach po stronie klienta oraz odwoływać się do autorytetu zakupowego albo pozytywnych recenzji o produkcie.
Językiem korzyści można posługiwać się praktycznie wszędzie. Takie techniki komunikacji doskonale sprawdzą się w bezpośredniej obsłudze klienta, rozmowach telefonicznych, a nawet podczas prowadzenia kampanii sprzedażowych w social mediach. Język korzyści znajduje też zastosowanie w:
Praktycznie wszędzie tam, gdzie jest możliwa pośrednia lub bezpośrednia komunikacja z klientem, można wykorzystać komunikację językiem korzyści. To dobry sposób na budowanie długofalowych relacji z odbiorcami, szybkie pozyskiwanie nowych klientów oraz zwiększenie sprzedaży.
Co więcej, z języka korzyści można skorzystać nawet w materiałach szkoleniowych i na targach branżowych, np. podczas wystąpień. To oznacza, że język korzyści jest uniwersalną formą komunikacji werbalnej i pisemnej, którą da się zastosować praktycznie w każdej branży i w każdym medium komunikacyjnym z potencjalnymi odbiorcami.
Korzystanie z języka korzyści niesie ze sobą… po prostu wiele korzyści. Dotyczy to lepszego poziomu sprzedaży produktów oraz usług, a także szansy na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki. Suche wypisywanie zalet sprzedawanych produktów nie ma większego sensu, jeśli potencjalny klient nie odczuje potrzeby jego posiadania.
To właśnie dlatego warto stosować język korzyści w handlu internetowym i bezpośrednim. Koncentracja na odbiorcach i ich potrzebach jest niezbędna, aby współczesne działania marketingowe miały realną szansę przełożyć się na poprawę poziomu sprzedaży i zainteresowania konsumentów produktami oraz usługami.