content_seeding
Home > Blog > Content Marketing > Jak zaplanować dystrybucję treści? Content seeding w praktyce

Jak zaplanować dystrybucję treści? Content seeding w praktyce

Mimo że jakościowy content jest ważny, samo jego posiadanie nie wystarczy, by wyróżnić się wśród mnóstwa przekazów dostępnych w internecie. Ważnym krokiem w dotarciu do odbiorców jest promocja treści, którą słusznie nazywa się „królową contentu”

Podobnie jak przygotowujemy konspekt przed napisaniem artykułu (lub stworzeniem treści w innej formie), powinniśmy też zaplanować jego późniejszą dystrybucję. Na tym etapie warto skorzystać ze strategii content seeding. Czym dokładnie jest content seeding, co możesz zyskać, stosując tę strategię i w jaki sposób zaplanować efektywną dystrybucję treści? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Content seeding – co to jest?

Content seeding to strategia polegająca na rozpowszechnianiu treści za pomocą wielu kanałów, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zwiększyć ich zaangażowanie. Zgodnie z nazwą (z ang. seeding – wysiew) często porównuje się ją do sadzenia nasion, z których w różnych miejscach ogrodu wyrastają rośliny. W przypadku „rozsiewania contentu” końcowym rezultatem może być wzrost zainteresowania marką i zdobycie potencjalnych klientów.

Należy pamiętać, że content seeding to proces strategiczny, który powinien łączyć wartościowe treści z odpowiednimi platformami i formatami. Takie podejście pozwoli dotrzeć do grupy docelowej i osiągnąć zamierzony cel, bez działania po omacku. Nie wystarczy po prostu umieścić linka do nowo utworzonego artykułu na wszystkich dostępnych platformach społecznościowych – trzeba podejść do tego z głową!

content seeding w praktyce

Dlaczego warto stosować strategię content seeding?

Dobrze zaplanowana i zrealizowana strategia content seeding może przynieść wiele korzyści, takich jak:

Jednym z głównych celów content seeding często jest nakłonienie autorytetów branży do mówienia o marce w swoich kanałach. Według badań aż 21 milionów Polaków śledzi co najmniej jednego influencera, a 75 procent ulega jego wpływom. Każde medium potrzebuje jednak innego rodzaju treści, dostosowanych pod względem formatu i przekazu do odbiorców, którzy z niego korzystają.

Efektywna dystrybucja treści krok po kroku

Jak zostało wspomniane na początku, content seeding to proces dystrybucji treści. Aby skoncentrować się na najważniejszych kwestiach i przejść przez niego sprawnie, przydatne będzie podjęcie kilku kluczowych kroków wg planu.

1. Wyznacz cele

Zanim zaczniesz pracować nad promocją treści, ustal swój główny cel. Co chcesz osiągnąć – zwiększyć ruch na stronie, wesprzeć sprzedaż, a może zbudować zaufanie do marki? Określenie celów ułatwia stworzenie skutecznych treści i wybór odpowiednich kanałów dystrybucji.

2. Zdefiniuj target group

Jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, koniecznie określ swoją grupę docelową (na przykład na podstawie person sprzedażowych). Gdzie Twoi odbiorcy spędzają najwięcej czasu online? Jakie są ich zainteresowania? Kogo obserwują w sieci? Dzięki content seeding możesz dotrzeć do szerokiej publiczności, ale nie kieruj swoich komunikatów do „wszystkich”. Pamiętaj, że tworząc treści „dla każdego”, tak naprawdę tworzysz je „dla nikogo”.

3. Stwórz świetny content

Podstawą strategii content seeding powinna być wysokiej jakości treść, którą można dowolnie przeformatować i wykorzystać jej potencjał w 100%. Nie trzeba ograniczać się do formy pisanej (chociaż dobry wpis na blogu może być doskonałym punktem wyjścia dla działań content seeding!) – warto też eksperymentować z grafikami czy wideo. Upewnij się, że treści, które tworzysz, są przydatne i wartościowe dla odbiorców. 

4. Wybierz kanały dystrybucji

Wyróżniamy trzy główne obszary wykorzystywane do dystrybucji treści i dotarcia do potencjalnego klienta: kanały własne, pozyskane i płatne.

Najprostszą drogą do promocji contentu jest wykorzystanie kanałów własnych brandu. Należą do nich m.in.: strona www marki, jej profile w social media, blog firmowy, newsletter oraz biuro prasowe. Plusem tego popularnego kanału dystrybucji jest posiadanie pełnej kontroli i dowolności w umieszczaniu treści, a także łatwe mierzenie ich skuteczności. Jednak jeśli nie posiadamy stałej i zaangażowanej publiczności, ten kanał może okazać się niewystarczający do efektywnego seedowania contentu.

Pozyskane media to kanały zewnętrzne, w których treści o marce pojawiają się bezpłatnie – np. w wyniku aktywności w mediach własnych lub płatnych, czy za sprawą prowadzonych akcji marketingowych. Co do nich zaliczamy? Przykładowo opinie i recenzje, notki prasowe, guest posting, udostępnienia na profilach społecznościowych oraz wypowiedzi ekspertów. Wykorzystanie earned media pozwala zbudować zaufanie do marki, ponieważ tego typu kanały są zwykle uważane za bardziej wiarygodne niż opłacane reklamy. 

Media płatne obejmują m.in. artykuły sponsorowane, reklamy w portalach społecznościowych, komercyjne działania z influencerami oraz wszelkie inne treści, za których przygotowanie i publikację trzeba zapłacić. Minusem jest tutaj oczywiście wyższy koszt, ale plusy są niepodważalne – dzięki inwestowaniu w kanały płatne mamy zdecydowanie większą kontrolę nad przekazem i kontekstem niż w przypadku earned media. Zwiększamy także szansę na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców z dobrze zaprezentowanym materiałem.

Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, nie należy ograniczać się do jednego typu kanałów, ale łączyć je w swojej strategii content seeding. Ważne jest, aby umieszczać treści tam, gdzie zostaną zauważone przez grupę docelową – a nie tylko w łatwo dostępnych miejscach.

5. Stwórz materiały i je opublikuj

Żeby promocja treści zakończyła się sukcesem, musisz zadbać o to, aby stworzony content był dopasowany do użytkowników danej platformy i spełniał ich oczekiwania. Współpraca z influencerem w danej niszy również wymaga odpowiednio dostosowania contentu do jego wartości i obserwujących. Możesz tworzyć wiele różnych treści na podstawie jednego materiału i wykorzystywać je w zróżnicowanych kanałach. Pozwoli Ci to niewielkim nakładem pracy i kosztów zdobyć content do dystrybucji w mediach społecznościowych, na portalach zewnętrznych lub w newsletterze.

6. Monitoruj efekty

Aby sprawdzić skuteczność wdrożonej strategii content seeding, mierz rezultaty w trakcie promocji i przygotuj ewaluację po jej zakończeniu. Sprawdź, czy udało Ci się osiągnąć zamierzone cele, czy Twoje treści dotarły do odpowiedniej grupy, a także czy któryś z kroków można było zaplanować lepiej. Zbadaj zasięgi, statystyki ruchu oraz zaangażowanie użytkowników (np. udostępnienia, komentarze, brand mentions) – te dane pomogą ocenić, co się sprawdziło i umożliwią wyciągnięcie wniosków na przyszłość.

Jak można wykorzystać social media do content seeding?

Najprostszym sposobem na rozpoczęcie seedowania treści jest udostępnianie contentu w mediach społecznościowych. Sprawdź, jak wykorzystać do tego specyfikę poszczególnych platform. 

content seeding na Pinterest
Content na LinkedIn
Content seeding na Instagramie
Przykład treści na portalu Quora
Komunikacja na Twitter
Post na platformie Facebook
YouTube shorts j

Przykład kampanii opartej na strategii content seeding

Przykładem udanego wykorzystania strategii content seeding jest studium przypadku josera.de. Kampania zakładała aktywne rozpowszechnianie wartościowych treści, co pozwoliło twórcom zdobyć cenne linki zwrotne (m.in. z domeny bild.de czy peta.org). Równolegle prowadzono działania SEO, co w połączeniu ze strategią content seeding spowodowało wzrost widoczności domeny o 88%, a także zwiększenie udziału backlinków w źródłach ruchu. Dodatkową korzyścią z przeprowadzonych działań było wzmocnienie świadomości i wizerunku marki.

Trzonem kampanii był kompleksowy e-book opublikowany na dedykowanym landing page’u w obrębie domeny. Do jego stworzenia zaangażowano zewnętrznych specjalistów (m.in. weterynarza i trenera psów), a kreację poprzedził proces kreatywnej burzy mózgów. Dzięki temu udało się wybrać aktualny i unikalny temat, który miał szansę trafić do szerokiej publiczności. Dystrybucja treści przebiegła wieloetapowo: od wyszukania i oceny potencjalnych źródeł linków, przez kontakt z wydawcami, monitorowanie pojawiających się wzmianek i odnośników, aż po zbadanie generowanego ruchu. 

Przeczytaj także: Content + UX, czyli jak skutecznie przyciągnąć uwagę użytkownika?

Na zakończenie

Content seeding ma ogromny potencjał w marketingu internetowym – zwłaszcza że wciąż za dużo uwagi skupiamy na samej produkcji treści, a za mało na ich promocji. Do dystrybucji contentu możemy wykorzystać różne typy mediów i dopasowanych do nich formatów, zwiększając zaangażowanie odbiorców oraz ekspozycję brandu.

Chociaż działania promocyjne często kojarzą się ze współpracą influencerską i kosztownymi publikacjami, istnieje wiele sposobów, by niskim nakładem kosztów uzyskać dobre wyniki. Wypróbuj różne techniki i kanały, by przekonać się, co najlepiej zadziała w Twoim przypadku i w którą stronę rozwijać swoją strategię content seeding. 

Bibliografia:

Agnieszka Tokarska

Agnieszka Tokarska

Content Marketing Specialist

W branży content&SEO już od ponad 6 lat. Absolwentka Communication Design na Uniwersytecie Wrocławskim. Nie boi się żadnego tematu – współpracowała z klientami z wielu różnych branż, m.in. motoryzacja, beauty&fashion, home decor, nieruchomości czy finanse.