Sezonowość fraz
Home > Blog > Content Marketing > Jak sezonowość fraz wpływa na ruch na stronie i jak możemy ją wykorzystać?

Jak sezonowość fraz wpływa na ruch na stronie i jak możemy ją wykorzystać?

Sezonowość określa to, w jakim momencie w roku produkty lub usługi notują największe zainteresowanie użytkowników. Jest ona ważną informacją dla firm, które chcą wykorzystać to zjawisko do poprawy swoich wyników sprzedażowych. Dzięki sezonowości możemy określić czas w ciągu roku, w którym najlepiej jest wprowadzać na rynek nowe produkty czy prowadzić kampanie reklamowe. Dzieje się tak dlatego, że frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w Google również są podatne na zjawisko sezonowości. Znaczy to tyle, że słowa kluczowe jakie wykorzystujemy do pozycjonowania naszej strony lub produktu również posiadają szczyt swojego zainteresowania w ciągu roku kalendarzowego. Analiza fraz kluczowych, na które się pozycjonujemy pozwoli nam znaleźć ten moment w roku, kiedy przyniesie to najwięcej korzyści i najlepiej wpłynie na widoczność naszych usług lub produktów. Jednak czym się kierować, aby w pełni wykorzystać potencjał sezonowości do poprawy wyników swojej strony?

Czym jest sezonowość strony internetowej i jakich branż ona dotyczy?

Sezonowością strony internetowej określamy czas w trakcie roku, w którym jej usługi i produkty (w tym przypadku frazy kluczowe związane z ofertą strony) są najczęściej wyszukiwane w Google przez internautów. W momencie, w którym strona przechodzi przez swój sezon będzie ona notować większą liczbę odwiedzin przez użytkowników oraz frazy kluczowe, na które się ona pozycjonuje będą osiągać swój szczyt zainteresować w skali roku. Strony oferujące usługi lub produkty typowo sezonowe, jak np. sprzęt plażowy lub sprzęt narciarski będzie miała często kilka “sezonów”. Dzieje się tak dlatego, że wpływ na sezonowość mają realni użytkownicy odwiedzający stronę i wyszukujący określone hasła. Sklep ze sprzętem narciarskim będzie notować swój peak zainteresowania w kilku okresach. 

Przed sezonem narciarskim, kiedy to narciarze wybierają nowy sprzęt i wymieniają stary. W trakcie trwania samego sezonu narciarskiego, wtedy narciarze wymieniają uszkodzony sprzęt lub wymieniają ten, którego usterki wcześniej nie zauważyli, a także bezpośrednio po sezonie narciarskim, kiedy szukają promocji, aby skorzystać z okazyjnej ceny na pożądany przez nich ekwipunek.

Na zjawisko sezonowości dotyka wielu branż. Są to m.in. branża zabawkarska (notująca szczyt przed okresem świątecznym – listopad/grudzień), branża hotelarska (notująca peak w okresie wakacyjnym i bezpośrednio przed nim), czy też sklepy sportowe, które w zależności od oferowanego asortymentu będą notować peak w różnym okresie w roku, przykładowo sklep rowerowy będzie osiągał peak na początku roku kalendarzowego i w trakcie sezonu wakacyjnego.

Czym jest sezonowość fraz kluczowych?

Większość fraz kluczowych, które są wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce Google mają okres swojej największej popularności w trakcie roku. Specjaliści do spraw marketingu wykorzystują tę informację do planowania skutecznych kampanii marketingowych wykorzystujących frazy kluczowe. Publikacja nowego produktu lub artykułu promującego nasz asortyment lub usługi powinna mieć miejsce bezpośrednio przed szczytem zainteresowania daną frazą kluczową. Świadomość zjawiska sezonowości fraz kluczowych pozwala także na określenie najlepszego momentu w roku na promocje i zniżki danego asortymentu.

Przykłady sezonowości fraz kluczowych

Ciekawym narzędziem, w którym możemy sprawdzić dane o sezonowości frazy kluczowej jest Google Trends. Pozwala on na sprawdzenie zarówno tego kiedy fraza kluczowa ma swój sezon popularności, jak i określić w których regionach jest ona wyszukiwania częściej lub rzadziej. Pozwala to określić nie tylko moment na publikację treści związanych z daną frazą, ale także wskazać, w których regionach kraju warto jest prowadzić kampanię lokalną.

To narzędzie jest również pomocne przy sprawdzeniu trendów dla fraz w nadchodzącym czasie oraz tematów, które zdobywają popularność.

Sezonowość możemy łatwo zaobserwować na przykładzie celebrytów, którzy od nas odeszli. W tygodniu ich śmierci frazy zw. z nazwiskiem celebryty zwykle notują swój peak zainteresowania. Poniżej sezonowość na przykładzie frazy “Michael Jackson” mierzona od 2004 roku, kiedy to Google Trends rozpoczął zbieranie danych.

25.06.2009 roku (w dzień śmierci artysty) fraza “Michael Jackson” zanotowała rekord popularności, który nie powtórzył się nigdy wcześniej, ani później. Niemal tożsamą sytuację możemy zaobserwować w sytuacji niedawnej śmierci królowej Elżbiety II. Jej imię było najczęściej wpisywane w Google w tygodniu jej śmierci.

Weselszym przykładem może być fraza “kolędy”, która swój szczyt zainteresowania notuje tylko w grudniu, w okresie świątecznym. Jest to związane z specyfiką tych utworów, które w zdecydowanej większości przypadków są odtwarzane właśnie w święta. Wyraźny trend wzrostu zainteresowania tą frazą notujemy systematycznie od 2004 roku (początek zbierania danych przez narzędzie) w okresie świąteczno-noworocznym.

Wykres wyraźnie wskazuje nam cykliczność sezonowości frazy “kolędy”, który wypada w grudniu. W pozostałej części roku zainteresowanie frazą jest znikome lub zerowe.

Niesamowitym narzędziem od giganta z Mountaint View jest Google Trends. Pozwala on nam na sprawdzenie, w którym momencie roku fraza przeżywa swój peak zainteresowania i jest wyszukiwana przez użytkowników najczęściej.

Jest to nieocenione przy wyborze fraz kluczowych do pozycjonowania domeny, nad którą pracujemy.

Google Trends oferuje możliwość sprawdzenia sezonowości fraz kluczowych w kilku wariantach: od początku zbierania danych – 2004 rok, ostatnie 5 lat, ostatnie 90 dni rok lub ustalając niestandardowy zakres dnia w przedziale od powstania narzędzia do dnia obecnego.

To rozwiązanie pozwala nam sprawdzić, na jakim pułapie sezonowości jest fraza, którą wybraliśmy do pozycjonowania. Dzięki temu będziemy wiedzieć czy nasza fraza przechodzi obecnie przez peak zainteresowania, trend wzrostowy, spadkowy lub nie jest wyszukiwane obecnie przez użytkowników.

Inną przydatną funkcją Google Trends jest możliwość sprawdzenia zainteresowania dla poszczególnych regionów. Zaczynając od całego świata, poprzez poszczególne kraje, a kończąc na konkretnych miastach, województwach lub regionach.

Przy prowadzeniu kampanii regionalnych lub lokalnych to narzędzie dostarcza nam bardzo ważnych informacji o tym jakich fraz użyć do pozycjonowania oraz w jakim momencie roku będą one najczęściej wyszukiwane.

Informacje o sezonowości dostarcza nam również planer słów kluczowych od Google (Keyword Planner). 

Przeczytaj także: Prosty język w content marketingu – jak tworzyć treści, które służą czytelnikom i SEO?

Google Trends – jak określić dobry moment na działania reklamowe?

Google Trends pozwala nam określić w jakim okresie w roku nasze usługi (będące jednocześnie frazami kluczowymi) notują największe zainteresowanie wśród użytkowników. 

Kolejnym przykładem fraz sezonowych jest fraza “zabawki dla dzieci”, która jest wyszukiwana w ciągu całego roku i jej zainteresowanie utrzymuje się na stabilnym poziomie przez większą części roku. Momentem kiedy fraza ta notuje swój peak jest okres przed świętami Bożego Narodzenia (listopad/grudzień). Widać to wyraźnie na poniższym wykresie. 

Po osiągnięciu grudniowego szczytu zainteresowania w tygodniu wigilijnym fraza powraca do stabilnego poziomu, na którym utrzymuje się przez pozostałą część roku.

Powyższe informacje dają nam możliwość dobrego rozplanowania kampanii marketingowej dla interesujących nas fraz i wybrać najlepszy moment na jej publikację. Właściwa znajomość i wykorzystanie zjawiska sezonowości pozwoli nam w pełni wykorzystać potencjał fraz kluczowych i rozpocząć kampanię w momencie, w którym nasze frazy (produkty/usługi) są najczęściej wyszukiwane w Google.

Co brać pod uwagę przy planowaniu kampanii reklamowych?

Sama informacja o sezonowości danej frazy nie jest wystarczająca do właściwego zaplanowania kampanii marketingowej. Występują wiele czynników, których znajomość i odpowiednie wykorzystanie pozwoli nam “wycisnąć” maksimum z naszej kampanii reklamowej.

Jednym z ważnych elementów o którym nie można zapominać przy planowaniu kampanii jest indeksacja domeny, na której pracujemy.  Większe serwisy, ze stałym dopływem nowych treści są indeksowane znacznie szybciej (czasami nawet w ciągu jednego dnia) niż strony publikujące nowe treści nieregularnie i rzadko, które mogą być indeksowane nawet kilka tygodni. Ten element musi zostać wzięty pod uwagę planując kampanię. Jeśli wybierzemy zły moment na publikację nowych treści marketingowych możemy nie trafić z naszą publikacją na moment szczytu popularności frazy i tym samym znacznie zmniejszyć skuteczność naszych działań.

Jeśli chcemy, żeby nasze treści (artykuł, produkt, usługa) wykorzystały swój potencjał należy wziąć pod uwagę zarówno zjawisko sezonowości, wolumin wyszukiwań danej frazy, jak i indeksjację naszego serwisu. Kampania powinna też być zaplanowana z odpowiednim wyprzedzeniem.

Sezonowość fraz kluczowych – podsumowanie

Budowanie wiedzy o rynku i jego mechanizmach zapewni Twojej firmie dobrą pozycję do rozwijania swojej marki. Google daje nam dostęp do mnóstwa narzędzi i aplikacji pozwalających doskonalić działanie naszej firmy. Przy ich odpowiednim wykorzystaniu i dzięki właściwym analizom możemy stale odkrywać nowe sposoby na poprawę naszych działań. Chcąc skutecznie sprzedawać swoje usługi i produkty należy stale analizować sezonowość fraz kluczowych i z jej pomocą modyfikować założenia naszych działań marketingowych. Kampania zaplanowana świadomie i rzetelnie zawsze będzie solidnym wsparciem dla Twojego biznesu. 

Sezonowość odgrywa coraz ważniejszą rolę przy realizowaniu działań SEO i marketingu internetowego, dlatego jej znajomość i odpowiednie wykorzystanie będzie solidnym wsparciem dla rozpromowania Twoich usług i produktów.

Cube Group

Cube Group

Agencja digital

Tekst został przygotowany przez ekspertów z zespołu Cube Group, agencji digital, w której łączymy strategie digital marketingowe, SEM, SEO, social, content, performance, analitykę, kreację i technologię. Zespół Cube Group na co dzień pracuje dla takich marek jak m.in. mBank, Vectra, Credit Agricole, Innogy i więcej. Zgarniamy przy tym najważniejsze wyróżnienia branżowe (Effie, MIXX Awards, Golden Arrow, European Performance Marketing Awards, Performance Marketing Diamonds, Efekton Awards, Ekomersy i Aulery).