Home > Blog > Afiliacja > Jak wybrać najlepsze programy partnerskie w internecie i zacząć zarabiać pieniądze już dzisiaj?

Jak wybrać najlepsze programy partnerskie w internecie i zacząć zarabiać pieniądze już dzisiaj?

Rynek reklamowy online wg raportu „Internet 2015/2016” IAB Polska przekroczył rekordową wartość 3 mld zł. Część tego budżetu reklamodawcy przeznaczą na programy partnerskie promujące swoje usługi i produkty z pomocą afiliantów – wydawców. Jak wyglądają programy partnerskie w praktyce? Na jakich warunkach działają oraz ile i w jaki sposób można na nich zarobić? Poniższy tekst daje odpowiedzi na podstawowe pytania, jakie mogą pojawić się przy chęci zarabiania przez internet.


Programy partnerskie są jednym z narzędzi marketingu internetowego, które najczęściej rozliczane są na podstawie efektów przeprowadzonej kampanii reklamowej. Wynagrodzenie dla uczestnika programu partnerskiego jest więc uzależnione od jego zaangażowania i najczęściej jest to prowizja. Z założenia tego typu kampanie reklamowe mają skłonić odwiedzających do podjęcia określonych działań np.

Głównym zadaniem wydawcy jest więc zachęcenie użytkowników do odwiedzenia witryny reklamodawcy i wykonania określonej akcji. Od liczby takich akcji uzależnione jest jego ostateczne wynagrodzenie.

Jak działają programy partnerskie? Zarabianie na programach partnerskich

Do programu partnerskiego można przystąpić na wiele różnych sposobów. Ogromnym ułatwieniem jest dysponowanie własną powierzchnią reklamową generującą stały ruch. Mogą to być np.

Ale i nie posiadając typowej własnej powierzchni reklamowej, można zarabiać na programie poprzez linki sponsorowane (np. w Google).

Za pomocą własnej powierzchni będziemy zachęcać internautów do podjęcia określonej akcji. Jak zrobić to efektownie i efektywnie? Warto pamiętać, że zazwyczaj reklamodawcy posiadają własne materiały, które udostępniają uczestnikom swoich programów partnerskich. Tak przygotowane gotowe formy reklamowe można pobrać ze strony reklamodawcy i udostępnić na swojej witrynie ze specjalnym kodem, który ułatwi zliczenie kliknięć, śledzenie ruchu z danej strony i oczywiście podsumowanie efektów promocji.

Wynagrodzenie można otrzymać w następującym modelu:

• CPS (Cost per Sale) – rozliczenie za sprzedaż promowanego w ramach programu produktu lub usługi.

• CPC (Cost per Click) – rozliczenie za kliknięcie. Aby partner otrzymał spory zysk, użytkownicy muszą wykonać określoną czynność wymaganą przez reklamodawcę np. kliknąć w baner czy link. Reklamodawcy monitorują zachowania użytkowników na swoich stronach przy pomocy kodów trackingowych albo systemowi afiliacyjnemu, a regularnie prowadzona walidacja pozwala wykrywać nadużycia i reagować na nie. Pozwala m.in. wykluczyć tzw. sztuczny ruch, niezgodny z regulaminem udziału w jakimkolwiek programie partnerskim.

• CPL (Cost per Lead) – rozliczenie za wypełniony prawidłowymi danymi formularz kontaktowy dostępny na stronie z ofertą reklamodawcy.

Zastanawiasz się, ile możesz zarobić wybierając dobre programy partnerskie?

Wynagrodzenie jest uzależnione od wielu czynników m.in. od Twojego doświadczenia w takich akcjach, zaangażowania, atrakcyjności Twoich powierzchni reklamowych, narzędzi używanych do promocji czy chociażby miejsca emisji banerów reklamowych. Sprawdź poniższe przykłady w zależności od poszczególnych rodzajów modeli rozliczeniowych i wyciągnij wnioski:

 28% od każdej transakcji dokonanej w sklepie internetowym sprzedającym audiobooki (w modelu CPS)
 350 zł za sprzedaż karty kredytowej nowemu użytkownikowi (CPS)
• 30 zł za wypełniony formularz kontaktowy na stronie i sprzedaż ubezpieczenia (model hybrydowy CPL + CPS)
• 30 zł za wypełnienie formularza zapisu na jazdę próbną (CPL)
• 8,50 zł za utworzenie konta w bezpłatnym serwisie turystycznym (CPL)
• 0,45 zł za każdego unikatowego użytkownika pozyskanego dla sieci hotelarskiej (CPC)

Każdy może wybrać dla siebie dobre programy partnerskie spośród takich branż jak:

Mnóstwo programów oferują również firmy z branży e-commerce. Ich celem jest po prostu prezentowanie konkretnych produktów sklepu.

Analizując możliwości programów partnerskich warto pamiętać, że nie każdy jest w stanie osiągnąć tak niezwykły sukces, jak w przypadku Michała Szafrańskiego. Autor poczytnego bloga „Jak oszczędzać pieniądze” dzięki uczestnictwie w przemyślanym programie partnerskim zarobił 69 000 złotych w 8 dni! To wszystko dzięki eksperckiemu opracowaniu, merytorycznej rekomendacji i oczywiście prowizji od każdej lokaty założonej dzięki kliknięciu jego unikalny link afiliacyjny.

Programy partnerskie – jak zarabiać na programach partnerskich

Typy programów partnerskich

Najpopularniejsze rodzaje programów partnerskich w zależności od powierzchni reklamowej to:

1. Blogi tematyczne i strony internetowe

Nie da się ukryć, że największą grupą wydawców są twórcy internetowi, którzy regularnie publikują autorską treść na blogach tematycznych i witrynach internetowych. W ten sposób stale rozbudowują społeczność użytkowników i przyciągają ich wartościowym contentem. Siła tkwi w odpowiednim zaprezentowaniu treści, linkach i banerach reklamowych, które są umieszczane na stronie w odpowiednich miejscach. W ten sposób reklama określonych produktów lub usług jest dyskretna i skuteczna dla użytkowników. Najczęściej blogi służą promowaniu usług o podobnym zakresie tematycznym, co ma wpływ na pozyskanie wartościowego ruchu. Przykłady takich stron to: Hatalska.com, Make Life Easier (Polska) oraz HuffingtonPost.com (Świat). Serwisy takie dzielimy na niszowe (long tail, dotyczące najczęściej wąskiej tematyki) i premium (większe, wielotematyczne serwisy z olbrzymią porcją contentu i własną redakcją).

2. Portale ułatwiające zakupy online, zakupy grupowe, agregatory

Tego typu miejsca pozwalają na synchronizację linków pochodzących od wielu różnych reklamodawców i ułatwiają reklamę w jednym miejscu, co jest bardzo wygodne i ułatwia wyszukiwanie użytkownikom. Jednak sukces takich witryn jest uzależniony od liczby i działań reklamodawców. Regularne alerty o dostępnych ofertach promocyjnych to świetny sposób na skuteczny marketing i stale generowany ruch. Przykładami takich serwisów jest: Groupon.pl (Polska), eBay (świat).

3. Cashback

Idea Cashback to nic innego jak dzielenie się prowizją z użytkownikami, którzy dokonują zakupów na stronie zleceniodawcy. Ma to oczywiście podwójne korzyści: zarówno dla internauty, jak i reklamodawcy. Internauta znajduje interesujące zniżki i decyduje się na wykonanie zakupów na polecanej stronie, a wydawca zyskuje zainteresowanie, co przekłada się na lepsze statystyki jego witryny i większy zysk. Podobnie jak w pierwszym przypadku tu również o sukcesie decyduje liczba interakcji. Dodatkową korzyścią dla użytkowników jest to, że za każdy zakup może on otrzymać dodatkowe bonusy – rabaty lub zwrot gotówki. Taki system motywacyjny zwiększa lojalność i prawdopodobieństwo, że użytkownik zdecyduje się na polecenie witryny innej osobie. Przykłady to: Cashbackrabat.pl, Freemo.pl (Polska), Cashbackholic.com (świat)

4. Witryny internetowe z kuponami rabatowymi

Pokusa zrobienia zakupów taniej zawsze przyciąga użytkowników. Tą wiedzę wykorzystuje wiele reklamodawców w programach partnerskich. Działanie mają podobnie jak cashbacki i popularne portale oferujące zakupy grupowe. Ich główną siłą napędową jest e-mail marketing oraz powiadomienia z kanałów RSS, które ułatwiają kontakt z grupą docelową. Przykłady takich serwisów to: Couponation.pl, Kupony.pl (kiedyś Promoszop.pl) w Polsce i Coupons.com na świecie.

5. Porównywarki cen

To dzięki nim użytkownicy mogą porównywać produkty lub usługi w internecie i kupować taniej. Im więcej różnorodnych ofert, tym lepiej dla wyników serwisu. Dla użytkowników korzystających z tego typu porównywarek bardzo ważnym elementem jest filtrowanie ofert, co pozwala skrócić czas poszukiwań właściwej oferty. Najlepszymi modelami rozliczenia dla porównywarek są CPC lub CPL albo w formie prowizji od sprzedaży. Przykłady: Ceneo.pl, Skąpiec.pl, Nokaut.pl, Okazje.info (Polska), Idealo.com (Świat).

6. Wydawcy SEM / RTB

Większość wydawców musi najpierw zainwestować własne środki w marketing w wyszukiwarkach lub w platformach RTB i dopiero potem może liczyć na zyski z pozyskanego ruchu. Preferują oni jeden model rozliczenia: za kliknięcia w płatne linki, które ułatwiają zdobywanie zasięgu.

7. Listy e-mail

Jedna z najbardziej popularnych opcji, mająca mnóstwo sympatyków. Korzystają z niej najczęściej właściciele rozbudowanych list opt-in (czyli takich, których użytkownik dodatkowo potwierdził chęć zapisu, klikając w otrzymany na maila link – takie dodatkowe potwierdza, że zapis był świadomy). Rozliczenia odbywają się w modelach CPM, CPC lub CPL (rzadko).

8. Media społecznościowe

W tym przypadku mowa o fan page’ach na Facebooku, profilach na Instagramie, Pintereście czy Twitterze itd. – nie trzeba nawet mieć osobnej strony internetowej, wystarczą profile na tych platformach i większa, aktywna społeczność. Już posiadając bowiem kilka tysięcy followersów / fanów można uczynić z takiego profilu solidne źródło dochodu. Przykładowo np. właściciel fan page’a modowego może umieszczać na nim własne stylizacje z linkami afiliacyjnymi do konkretnych produktów  podróżniczo-turystycznych.

Jak zarabiać na programach partnerskich? Poznaj możliwości

Nie od dziś wiadomo, że uczestnictwo w programach partnerskich wiążę się z wieloma rozmaitymi sposobami na promocje. Oto kilka najpopularniejszych rozwiązań dla każdego:

Display

Wykorzystuje się tu wszelkie formy kreacji statycznych, np. banery (najpopularniejsze), lub rich media, np. minisite, video, gra itd. Do każdej reklamy typu display możemy dopasować rodzaj emisji – na stronach tematycznych (ROC) lub w konkretnych sekcjach (ROS) lub na wszystkich stronach portalu (RON).

Reklama display pozwala na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, a to wszystko za sprawą przemyślanych rodzajów targetowania: geotargetowanie, targetowanie behawioralne lub kontekstowe. Bardzo ważna jest odpowiednia kreacja reklamowa, która ma wpływ na pozyskiwanie ruchu. To od niej w dużej mierze zależy efekt końcowy przeprowadzonej kampanii. Nie ma prostej i jednoznacznej recepty, jaki design zminimalizuje ryzyko tzw. ślepoty banerowej u userów (zjawiska ignorowania / niezauważania banerów), na pewno jednak warto testować i kreacje, i ich placement – rozmieszczenie. Najważniejsza jest klikalność oraz konwersja. W związku z tym kluczowe jest również dostosowanie reklamy do profilu strony, na której ma odbyć się emisja.

E-mailing

Zbieranie danych kontaktowych oraz demograficznych to stały element wykorzystywany do budowania solidnych list e-mailingowych. Jeśli taka lista jest umiejętnie rozbudowywana i zarządzania może stać się źródłem dodatkowego dochodu. Jednak przy tworzeniu bazy warto mieć na uwadze, że nie ważna jest ilość, ale jakość pozyskanych kontaktów. Wszystko jest uzależnione od tego, jakie mamy możliwości, więc warto sprawdzić siłę targetowania i możliwości nabywcze naszych odbiorców. Najlepsze są bazy e-mail skupiające użytkowników powyżej 25. roku życia. Pomocne jest wcześniejsze planowanie wysyłek i współpraca z doświadczonymi partnerami. Przy dobrze rozbudowanej bazie e-mail możemy testować różne formy kreacji i sprawdzać, które z nich sprawdzają się najlepiej.

Content marketing

Content marketing zyskuje coraz większe znaczenie w tworzeniu reklam. Za pomocą przemyślanego i wartościowego artykułu blogowego możemy dotrzeć do tysięcy odbiorców, dostarczając im informacji, których poszukują. W artykule, recenzji czy opisie produktu możemy zawrzeć ciekawostki, zdjęcia, materiały wideo, a także wartościowe linki, które nie będą nachalną reklamą, a pomogą nam osiągnąć określony cel.

Tego typu rozwiązanie jest dedykowane dla wszystkich osób tworzących treści – autorskie, eksperckie. Za pomocą dobrze prowadzonego bloga z wykorzystaniem mechanizmów content marketingowych możemy dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Dodatkowo możemy zaoferować im nie tylko najważniejsze i merytoryczne informacje, ale również rozbudzić w nich chęć do zakupu określonego produktu lub nakłonić do skorzystania z usługi. Tego typu blogi wykorzystują siłę rekomendacji i budują autorytet autora.

Jak zacząć i jak wybrać dobre programy partnerskie?

1. Analizuj i wybierz najlepszy program partnerski!

Osoby, które chcą zarabiać na uczestnictwie w programach partnerskich, często decydują się na przynależenie do kilku naraz, w tym samym czasie. Nie wiedzą, że w ten sposób popełniają błąd. Skupienie się na promowaniu kilku różnych witryn nie zawsze gwarantuje sukces, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie wybranie jednego programu partnerskiego, przetestowanie go i optymalizacja.

Niezbędne jest również dopasowanie produktów do promocji. Każdy wydawca powinien umieć dostosować promowany produkt do swojej witryny, wiedząc, czego poszukują jego czytelnicy. Merytoryczne rekomendacje sprawdzonych produktów to dobry kierunek. Program partnerski należy wybierać tak, aby nie stracić wiarygodności w oczach czytelników, a jednocześnie zainteresować ich tematem i zwiększyć ich przywiązanie.

2. Nie ograniczaj się ze źródłami ruchu

W dzisiejszych czasach coraz trudniej stworzyć kreatywną kampanię przy użyciu jednego kanału e-marketingowego. Za pomocą display marketingu możemy dotrzeć do potencjalnego klienta na pierwszym etapie jego ścieżki zakupowej (tzw. customer journey) – w ten sposób umożliwiamy mu poznanie produktu i budzimy jego początkowe zainteresowanie zakupem. Jeśli użytkownik będzie chciał np. na kolejnym etapie porównać ten produkt z innymi, podobnymi do niego, wówczas przydaje się SEM (marketing w wyszukiwarkach). Oczywiście można pozostać przy promocji kampanii wyłącznie na swojej stronie, ale można też próbować łapać swojego użytkownika na kolejnych etapach zakupowych.

3. Wyciągaj wnioski

Przypominania o tym nigdy za wiele – testowanie wielu sposobów na promocję jednego produktu pozwoli nam na zgromadzenie wiedzy o tym, jak reagują użytkownicy. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest sprawdzanie, które z wybranych form reklamowych są atrakcyjniejsze dla naszych odbiorców. Większość sieci afiliacyjnych udostępnia statystyki kampanii, ma również własnych system śledzący i narzędzia do analizy wyników.

4. Dobieraj narzędzia uważnie

Korzystanie z gotowych narzędzi pozwoli Ci na zaoszczędzenie cennego czasu. Możesz skorzystać z narzędzia generującego widżety produktowe (to box reklamowy przedstawiający produkt lub produkty, jego wygląd można dopasować do wyglądu strony) lub wykorzystać gotowy mechanizm, które umożliwi rotację wybranych banerów. Większość wydawców także coraz bardziej docenia możliwości RTB (real-time bidding), które pozwalają na efektywne wykorzystanie swojej powierzchni reklamowej, udostępniając ją na sprzedaż w ramach aukcji w czasie rzeczywistym. To świetny sposób dla osób, którym zależy na ciągłej sprzedaży powierzchni reklamowej.

5. Nie bój się negocjować

Jeśli warunki danego programu partnerskiego nie są dla Ciebie wystarczająco dobre – zawsze możesz je negocjować. Jeśli wydawca ma do dyspozycji dobrej jakości leady, to zawsze może się rozwijać i stać się wydawcą premium generującym jeszcze większe zyski. Poza interesującymi programami ważne są także: wsparcie eksperckie i techniczne, transparentne reguły współpracy oraz sprawny system płatności. Możesz również skorzystać z porównywarek sieci afiliacyjnych.

6. Czekaj cierpliwie na efekty

Na najlepsze warto poczekać. Jeśli tworzysz kampanie, które są dobrze zoptymalizowane, to z całkowitą pewnością może to być stałe źródło pasywnego dochodu. Na ostateczny sukces wpływa wiele czynników: zaangażowanie, wiedza, ruch na stronie i umiejętności.

Klaudia Hernik

Klaudia Hernik

Chief Digital Officer

W Cube Group od 2014 roku. Opiekuje się zespołami Strategii, Client Service i New Business, wspierając je w budowaniu strategii i rozszerzaniu współpracy z największymi Klientami. Kreuje politykę sprzedażową oraz promocji Cube’a. Lubi dzielić się marketingową wiedzą (jej inspiracje ostatnich lat to Ezra Firestone, GaryVee, Russell Brunson, Brian Dean, Donald Miller, Seth Godin, Maciej Aniserowicz, Artur Jabłoński, Marcin Michalski itd.). Wierzy, że naszym kluczem do sukcesu jest umiejętność tworzenia opowieści wokół marki oraz mocny fokus na pozyskiwane dane i własne kanały marketingowe. Prowadziła m.in. kampanie dla mBank, Credit Agricole, Innogy, Invimed, Smyka i wielu innych klientów.