Przygotowywanie treści przyjaznych dla potencjalnego użytkownika dotyczy nie tylko stron internetowych i sklepów online. To niezbędne także podczas tworzenia aplikacji mobilnych nastawionych na rozwój i przyciągnięcie uwagi potencjalnego odbiorcy. Treści tworzone w ramach UX writingu powinny być zgodne z koncepcją optymalizacji interfejsu użytkownika tak, aby ten był, jak najbardziej przejrzysty i funkcjonalny. Zobacz, czym dokładnie jest UX writing, jak wygląda praca UX writera, co robi taki specjalista i kiedy warto inwestować w UX writing.
User Experience, czyli UX, to dziedzina, która obejmuje tworzenie treści przyjaznych dla potencjalnego użytkownika. Wbrew pozorom to nie tylko kwestia związana z tworzeniem stron internetowych, ale także ważna dziedzina copywritingu, w której chodzi o ogół doznań i wrażeń, które odczuwa użytkownik w trakcie bezpośredniego kontaktu z produktami cyfrowymi, np. aplikacją mobilną.
Definicja UX writingu wskazuje na proces przygotowywania treści, z którymi mają styczność potencjalni użytkownicy stron internetowych, sklepów online i aplikacji mobilnych. UX copywriting obejmuje wszystkie produkty cyfrowe, w których w grę wchodzi optymalizacja procesu zakupowego i interakcji z użytkownikiem. |
UX writing stosuje się przede wszystkim do optymalizacji procesów zakupowych w sklepach online, na platformach sprzedażowych oraz w aplikacjach mobilnych. Na ogół zasady UX copywritingu dotyczą tworzenia treści tak, aby użytkownik mógł łatwo przebrnąć przez proces zakupowy i sfinalizować transakcję, wypełnić formularz lub skontaktować się z przedstawicielem firmy.
Praca UX writera polega przede wszystkim na tym, aby przygotować treści, dzięki którym odbiorcy szybciej dowiedzą się, jak korzystać z konkretnych produktów cyfrowych i osiągać zamierzone cele, np. zapłacić za zakupiony towar. UX copywriter to osoba tworząca teksty na strony internetowe sklepów online oraz aplikacji mobilnych, które są:
Odpowiadając na pytania odnoszące się do tego, co to jest UX writing, warto wskazać, że to przede wszystkim budowanie treści, które ułatwiają korzystanie z produktów cyfrowych. Praca UX copywritera często polega na kompleksowej weryfikacji grup odbiorców i przygotowywaniu strategii tworzenia treści. Główne cele związane z kreacją treści przez UX copywritera to:
Osoba na stanowisku UX writera powinna przede wszystkim myśleć analitycznie, znać narzędzia do optymalizacji tekstów i weryfikacji trendów rynkowych, a także mieć wiedzę z zakresu UX (User Experience) w odniesieniu do copywritingu. Ogólnie rzecz biorąc, UX writer zajmuje się planowaniem, tworzeniem treści oraz weryfikacją skuteczności prowadzonych działań.
Pomiędzy UX writingiem a klasycznym content lub SEO copywritingiem zachodzą pewne różnice. Można powiedzieć, że UX writer to osoba, która tworzy treść w nieco nowocześniejszy sposób i w innych celach aniżeli np. SEO copywriter.
Mianem tradycyjnego copywritingu nazywamy konstruowanie treści sprzedażowych, które powinny być skierowane bezpośrednio do odbiorcy i zachęcać go do zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Idąc dalej, kolejną nowością stał się SEO copywriting, czyli pisanie tekstów na podstawie fraz kluczowych.
Z kolei UX writing to tworzenie treści dla ludzi, czyli w celu ułatwienia użytkownikom komunikacji oraz nawigacji na stronach internetowych w aplikacjach mobilnych lub desktopowych. W UX copywritingu nie ma miejsca na tzw. lanie wody. Tutaj liczą się konkrety, które copywriter przekazuje w jak najbardziej zwięzły sposób. Można to nazwać intuicyjnymi komunikatami, do których zaliczamy np. CTA i krótkie hasła.
Copywriting | UX writing |
---|---|
Nastawienie na sprzedaż. | Ułatwia korzystanie z produktu. |
Wykorzystywanie języka korzyści. | Nastawiony na użytkownika. |
Pisanie pod algorytmy wyszukiwarek. | Współpraca z designerami i innymi osobami odpowiedzialnymi za projektowanie. |
Może współpracować samodzielnie. | Używanie prostego i przejrzystego języka. |
Jeśli chodzi o UX writing, microcopy to wyjątkowo krótkie fragmenty tekstu stosowane w obrębie danej strony lub aplikacji. Celem używania takich wzmianek jest ułatwienie aktywności użytkownika.
Microcopy, czyli krótkie fragmenty tekstu pisane przez UX writera to głównie:
Microcopy dzielimy na dwie kategorie: funkcyjne i informacyjne. Te pierwsze zachęcają użytkownika do kliknięcia, polubienia, interakcji lub subskrypcji. Druga kategoria microcopy obejmuje treści informacyjne, które dostarczają niezbędnej wiedzy, np. o statusach płatności lub braku produktów w magazynie.
UX writing to dziedzina powiązana z copywritingiem, która opiera się przede wszystkim na budowaniu zwięzłego, rzeczowego i przyjaznego contentu, który będzie łatwo przyswajalny przez użytkownika. Najważniejsze korzyści wynikające ze stosowania UX copywritingu w praktyce to:
Produktowy UX writing pozwala przede wszystkim na tworzenie funkcjonalnych i praktycznych aplikacji, które są pozytywnie odbierane przez potencjalnych użytkowników. Im lepiej zostaną wdrożone zasady UX copywritingu podczas budowania nowego sklepu online lub aplikacji biznesowej, tym większa szansa na realny sukces oprogramowania i poprawę wizerunku marki na rynku.
Tworzenie treści zgodnie z zasadami UX copywritingu to podstawa, aby oddane do użytku aplikacje mobilne i desktopowe oraz platformy sprzedażowe były przyjazne dla użytkowników. Poniżej przedstawiamy 10 kluczowych zasad UX writingu.
Podstawą w tworzeniu przejrzystych treści dostosowanych do potrzeb użytkowników jest zwięzły przekaz. Im krótsze polecenia i instrukcje, tym lepiej. Skuteczny UX writing to taki, gdzie nie ma zbędnego „lania wody”. Każdy tekst musi mieć znaczenie i przejrzysty przekaz.
Za wszelką cenę unikaj skomplikowanych konstrukcji zdań. Twórz proste sformułowania, które będą jasne dla potencjalnego użytkownika. Podczas optymalizacji treści pod kątem interakcji z użytkownikiem długość zdań ma znaczenie – nikt nie skupia się na długiej treści. Tekst wskazuje na daną akcję i reakcję po aktywności użytkownika.
Zasada UX copywritingu jest prosta: staraj się pisać zdania tak, aby użytkownik od razu wiedział, co musi zrobić. Przykładowo: zamiast tekstu „Aby zobaczyć, co się stanie, musisz kliknąć tutaj”, użyj sformułowania „Kliknij tutaj i przejdź dalej”.
Profesjonalizm podczas UX writingu jest ważny, ale trzeba uważać. Wprowadzanie żargonu typowego dla branży to spory problem. Szczególnie dla osób, które wcześniej nie miały styczności z produktem. Lepiej stawiaj na ogólniki i brak technicznego języka.
Pod żadnym pozorem w UX copywritingu nie używaj czasu przeszłego. Najlepsza forma to czas teraźniejszy – przecież użytkownik jest w aplikacji lub na stronie tu i teraz. Alternatywnie w niektórych blokach tematycznych można użyć czasu przyszłego, np. informując, co się stanie po wejściu w daną zakładkę.
Kluczem do sukcesu w UX writingu jest pisanie treści w stronie czynnej. To znaczy, że wszelkie polecenia trzeba kierować bezpośrednio do odbiorcy. Pisanie bezosobowe raczej nie spotyka się z pozytywnym odbiorem przez użytkowników.
Słowne odpowiedniki cyfr nie są wskazane. Użytkownik o wiele szybciej przyswaja informacje pisane prostym językiem oraz z użyciem cyfr. Jeśli w aplikacji wypisane są kroki, np. od dodania produktu do koszyka, do finalizacji zamówienia – zawsze opisuj je cyframi, nigdy słownie.
Podstawowym problemem dla początkujących UX copywriterów jest zbyt duże zagęszczenie informacji. Nie przekazuj w jednym bloku tekstu wszystkich kluczowych informacji. Skup się tylko na najważniejszych aspektach i stopniuj je tak, by użytkownik podążał za Twoimi radami. Zbyt duża ilość informacji na początek może przytłoczyć i zniechęcić użytkownika do interakcji.
Nikt na co dzień nie używa dokładnych dat i podobna zasada obowiązuje w UX copywritingu. Lepiej użyć stwierdzeń wskazujących na najbliższy czas, np. jutro. Takie słownictwo ułatwia komunikację z użytkownikiem, który szybko przyswaja nowe informacje.
W UX writingu infografiki to podstawa. Są najbardziej przyjazną formą przekazu informacji, która nie przytłacza i jednocześnie zachęca użytkownika do dalszych interakcji. To dobre rozwiązanie w przypadku odbiorców, którzy są typowymi wzrokowcami.
Ogólnie rzecz biorąc, UX writing powinien być spójny, przejrzysty i zgodny z wizerunkiem marki. Osoba działająca jako UX writer powinna być na tyle kreatywna, aby jak najzwięźlej przekazać kluczowe informacje i tym samym zachęcić użytkownika, np. do finalizacji zamówienia w aplikacji mobilnej sklepu internetowego.
UX copywriting może skutecznie poprawić doświadczenia użytkowników, a także pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Jeśli chcesz uczynić stronę bardziej intuicyjną lub zachęcić odbiorców do szybkich działań na stronie bez dłuższego zastanowienia, koniecznie zastosuj się do zasad UX writingu, a efekty zobaczysz szybciej, niż myślisz.