Zmiana CMSa i domeny ma istotny wpływ na SEO ze względu na zmianę strukturę adresów URL, układu contentu i linkowania wewnętrznego. Z tego artykułu dowiesz się o czym pamiętać, żeby migracja nie wpłynęła negatywnie na stronę.
Migracja strony internetowej to proces przenoszenia strony z jednej domeny na drugą, zupełnie inną. Migrację można też rozumieć jako proces:
Proces ten może mieć zarówno negatywny jak i pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania, dlatego należy go przeprowadzić z odpowiednim przygotowaniem – a najlepiej, ze wsparciem ekspertów.
Zmiana systemu zarządzania treścią (CMS) lub domeny może prowadzić do utraty części wypracowanych efektów SEO. W przypadku migracji bardzo często zmienia się struktura adresów URL, a także sam układ contentu, w tym przede wszystkim treść i lokalizacja nagłówków. Często zapomina się także o poprawnym wdrożeniu linkowania wewnętrznego i linków kanonicznych na nowej stronie.
Warto odpowiednio przygotować się do migracji, aby ograniczyć ewentualne negatywne skutki na wypracowanych już efektach. Pamiętajmy, że migracja domeny dotyczy wszystkich – nie tylko SEO, więc gdy chcemy przenieść stronę, warto spojrzeć na sprawę holistycznie. Dobrze przeprowadzona migracja strony internetowej może jednak wpłynąć korzystnie na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, zwiększając jej widoczność.
Migracja strony to doskonały moment na naprawienie i posprzątanie obecnej strony. Nie chcemy przecież przenosić starego bałaganu do nowego mieszkania. Warto wykonać więc kompleksowy audyt (SEO & Content) oraz naprawić wszystkie istotne błędy, na które zwraca nam uwagę Google Search Console.
Dobrym pomysłem jest także wykonanie crawla strony. Crawl to ustrukturyzowane dane strony dostępne z poziomu jej użytkownika. Dzięki niemu jesteśmy w stanie łatwiej zweryfikować strukturę strony i zlokalizować ewentualne problemy. Crawl wykonasz przy użyciu crawlera, czyli programu badającego strukturę, zawartość i kod stron, np. Screaming Frog. Zebrane przez niego dane pozwolą też na zwizualizowanie struktury strony i przejrzenie aspektów istotnych przy migracji strony, takich jak:
W celu zachowania pozycji w wynikach wyszukiwania podczas zmiany domeny, należy pamiętać o kilku istotnych aspektach:
Istnieje kilka sposobów, które różnią się między sobą stopniem skomplikowania czy bezpieczeństwem. Myślę, że dla zwykłego śmiertelnika najlepszą opcją na wykonanie backupu będzie użycie FTP, ale pokrótce omówię wszystkie proponowane metody.
SSH | FTP | Wtyczki | |
Wiedza techniczna | *** | ** | * |
Uniwersalność | *** | ** | * |
Bezpieczeństwo | *** | ** | * |
SSH jest protokołem pozwalającym na szyfrowany dostęp do serwera strony. Jest to opcja dla zaawansowanych użytkowników. Aby z niej skorzystać potrzebny będzie klient SSH, na przykład PuTTY (dla serwerów opartych na Windowsie) lub terminal (dla serwerów linuksowych), w którym możemy skorzystać z dedykowanych komend.
FTP, czyli File Transfer Protocol to bardziej przystępna opcja. Jest to protokół pozwalający na wysyłanie i pobieranie plików z serwera za pomocą odpowiedniego programu, np. FileZilla. Z pomocą klienta FTP uzyskamy dostęp do wszystkich katalogów i plików strony internetowej. Korzystając z tej metody, musimy pamiętać także o wykonaniu eksportu bazy danych MySQL, na przykład przy użyciu narzędzia phpMyAdmin.
W przypadku niektórych CMSów (np. WordPressa) istnieje także możliwość skorzystania z gotowych wtyczek do tworzenia kopii zapasowej plików strony. Backup strony na WordPressie można więc wykonać kilkoma kliknięciami, jednakże dobra praktyka nakazuje wykonanie kopii zapasowej także jedną z dwóch wyżej wymienionych metod.
Przy tworzeniu nowej strony powinniśmy korzystać ze środowiska testowego, które jest niewidoczne dla wyszukiwarek internetowych. Możemy tutaj skorzystać z metatagu robots:
<meta name="robots" content="noindex">
Poinformuje on wyszukiwarki, że nie chcemy, aby dana podstrona znalazła się w indeksie (czyli nie powinna wyświetlać się w wynikach wyszukiwania). Na środowisku testowym ten tag powinien znaleźć się na każdej podstronie, jednak nie zapomnijmy o jego usunięciu w późniejszym czasie.
Przed migracją strony internetowej warto sprawdzić, czy linkowanie wewnętrzne na nowej stronie jest prawidłowo skonfigurowane. Linkowanie wewnętrzne to proces łączenia poszczególnych stron za pomocą linków, co wpływa na pozycjonowanie i ogólną użyteczność strony. Upewnij się, że wszystkie linki prowadzą do odpowiednich stron (nowadomena.pl/podstrona, a nie staradomena.pl/podstrona) i nie generują błędów 404, ponieważ błędy 404 wpływają negatywnie na SEO – pod wieloma względami. Przede wszystkim powodują one utratę wypracowanej przez daną podstronę pozycji w wynikach wyszukiwania.
Kolejnym problematycznym aspektem linkowania są linki kanoniczne. Link kanoniczny to element kodu strony, którego webmaster używa do zapobiegania problemom z duplikatami treści przy optymalizacji strony pod wyszukiwarki internetowe. Link kanoniczny informuje o tym, który adres URL wyszukiwarka powinna zaindeksować. Stosuje się go, gdy strona zawiera adresy URL o identycznej lub bardzo zbliżonej treści, na przykład:
Przykład użycia linka kanonicznego dla podstrony z wynikami sortowania:
Przekierowania ustawiamy zależnie od typu serwera strony. W przypadku serwera Nginx dodajemy bloki kodu w pliku nginx.conf. W przypadku serwera Apache dodajemy dyrektywy przekierowań do pliku .htaccess.
Istotnym aspektem, na który trzeba zwrócić szczególną uwagę przy wdrażaniu przekierowań, jest upewnienie się, że każda przekierowana podstrona w dokładnie jednym kroku prowadzi do finalnego adresu – unikajmy łańcuchów przekierowań. Oczywiście, jeśli to możliwe.
Podczas migracji strony, ważne jest, aby ustawić przekierowania typu 301 (trwałe przekierowania) dla wszystkich istniejących adresów URL. Przekierowania 301 informują wyszukiwarki, że strona została przeniesiona na stałe, co pozwala po pewnym czasie przenieść przynajmniej większość wartości SEO. Więcej o rodzajach przekierowań przeczytasz tutaj: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/301-redirects?hl=pl
Mapa przekierowań to plik zawierający wszystkie adresy URL zarówno starej jak i nowej witryny. Mapa przekierowań powinna zawierać przypisania wszystkich adresów URL starej strony do adresów na nowej stronie.
Często przypisanie adresów 1-1 nie jest możliwe, w tych przypadkach szukamy odpowiedników:
W przypadku zmiany domeny, w celu przyspieszenia procesu indeksowania nowej, warto poinformować Google o zmianie. Można to zrobić w Google Search Console poprzez dodanie nowej domeny i skorzystanie z opcji „Zmiana adresu”.
Przez kilka tygodni warto monitorować wyniki wyszukiwania, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo.
Poza wyszukiwarkami, warto poinformować także dotychczasowych użytkowników strony. Jest to szczególnie istotne w przypadku rebrandingu i zmiany domeny. Pamiętajmy o stosownych postach na portalach społecznościowych oraz zmianie brandu/adresu w między innymi w:
Rebranding czy zmiana domeny może też być dobrą okazją na skorzystanie z usług SEM, aby zwiększyć świadomość użytkowników i podtrzymać ich zaufanie.
Po migracji strony internetowej starą stronę warto zachować. Będzie ona wciąż dostarczać ruch na nową stronę, ponieważ:
Przede wszystkim utrzymywać i monitorować obie strony.
Migracja strony internetowej jest procesem złożonym i może być skomplikowana, ale skorzystanie z powyższych wskazówek i zwrócenie uwagi na problemy przytoczone w artykule pozwolą na ograniczenie potencjalnych problemów związanych z SEO. Dokładne przeprowadzenie migracji strony internetowej oraz dbałość o szczegóły pozwoli na utrzymanie, a czasami nawet poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania, zwiększając tym samym ruch na stronie i korzyści dla biznesu.