Strategia marketingowa - grupa docelowa
Home > Blog > Strategia marketingowa > Dowiedz się jak określić grupę docelową, która pozwoli Ci zwiększyć skuteczność kampanii reklamowych 

Dowiedz się jak określić grupę docelową, która pozwoli Ci zwiększyć skuteczność kampanii reklamowych 

Działania marketingowe dążą do tego, aby dotrzeć do potencjalnej grupy odbiorców z przekazem, który przyciągnie ich uwagę. To właśnie grupa docelowa jest w centrum każdej strategii marketingowej i to od niej zależy skuteczność naszych działań. W poniższym artykule opowiemy,  jak skutecznie określić grupę docelową, kryteria, które warto wziąć pod uwagę oraz sprawdzone metody dotarcia do użytkowników z przekazem, który odpowie na ich potrzeby.

Co to jest grupa docelowa?

Grupa docelowa jest to zbiór osób o wspólnych cechach, które są charakterystyczne tylko dla nich i pozwalają wyróżnić im się na tle innych. 

Aspekty, które możemy wziąć pod uwagę przy tworzeniu grupy docelowej, są różne. Najczęściej są to aspekty demograficzne, konkretne potrzeby, zainteresowania, zwyczaje zakupowe, czy inne. Definiując grupę użytkowników, bierzemy na warsztat wiele rzeczy, które wspólnie tworzą jedną całość – profil osoby, która będzie najbardziej zainteresowana naszą ofertą.

Dlaczego każda firma powinna znać swoich odbiorców?

Konsumenci, szczególnie w aktualnych czasach, bardzo różnią się od siebie. Wraz z rozwojem internetu i nowymi trendami na rynku, zachowania zakupowe wśród ludzi dynamicznie się zmieniają. Ludzie z coraz większą łatwością przyswajają nowe treści oraz adaptują się do ciągle zmieniającej się rzeczywistości. Trudno jest więc ukryć, że z biegiem czasu u klientów kształtują się nowe zachowania, które powodują, że coraz mocniej wyróżniają się jedni od drugich.

1. Konsumenci mają różne potrzeby i oczekiwania wobec marki

W kontekście komunikacji marketingowej użytkownicy w różny sposób przyswajają informacje oraz dokonują decyzji zakupowych: jedni będą bardziej podatni na treści reklamowe i ich ścieżka zakupowa będzie znacznie krótsza, inni natomiast mogą potrzebować więcej czasu i większą ilość komunikatów, aby przekonać się do danej oferty. Możliwości analityczne dostępne aktualnie na rynku umożliwiają precyzyjne zdefiniowanie użytkowników oraz wyodrębnienie ich, aby skutecznie docierać do odpowiednich grup odbiorców z dedykowanym przekazem.

Bardzo ważną rzeczą do zapamiętania przy definiowaniu grupy docelowej jest to, aby profil użytkowników był jak najbardziej zbliżony do oferty, którą chcemy promować

Jeżeli na przykład zależy nam na zbudowaniu zainteresowania wśród potencjalnych klientów w jak najszybszy sposób, powinniśmy docierać do osób, które wykazują zainteresowanie w danej tematyce oraz aktywnie angażują się z treści internetowe. W ten sposób będziemy mogli zaadresować działania jedynie do najbardziej zainteresowanych konsumentów i zagwarantować sobie maksymalne zaangażowanie w odbiorze komunikatów.

2. Spersonalizowana komunikacja to klucz do sukcesu

Użytkownicy, widząc reklamę, która nie ma nic wspólnego z ich zainteresowaniami czy aktualnymi potrzebami, zostanie najprawdopodobniej zignorowana. Dzięki precyzyjnemu zdefiniowaniu grupy docelowej jesteśmy w stanie dopasować treści w komunikacji tak, aby odpowiadały potrzebom naszych potencjalnych klientów. W ten sposób możemy stworzyć wrażenie, że nasza komunikacja jest szyta na miarę do potrzeb naszych klientów.

Czym różnią się odbiorcy B2C od B2B ?

W zależności od tego, czy nasza działalność jest kierowana do osób fizycznych, czy innych działalności gospodarczych, nasza docelowa grupa odbiorców będzie się nieco różnić. 

Klienci biznesowi będą zdecydowanie bardziej wymagający oraz ich ścieżka zakupowa będzie dłuższa i bardziej złożona. Z tego powodu indywidualne podejście i szczegółowa charakterystyka grupy docelowej, ich potrzeb oraz oczekiwań w stosunku do naszej oferty jest szczególnie ważna. 

Klienci B2C natomiast biorą pod uwagę aktualne potrzeby oraz osobiste preferencje wobec produktu czy marki. Z tego powodu ich ścieżka zakupowa będzie krótsza od klientów B2B oraz łatwiej jest zebrać ich w clustry i stworzyć komunikację, która jednocześnie odpowiada na oczekiwania większej grupy odbiorców. 

PODSUMOWANIE
Grupa odbiorców jest to grupa użytkowników o tych samych cechach.
Definiujemy grupy docelowe na podstawie określonych aspektów.
Profil użytkowników powinien być jak najbardziej zbliżony do oferty którą promujemy.
Klienci biznesowi różnią się od klientów indywidualnych pod kątem ścieżki zakupowej.

Jakie są korzyści określenia grupy docelowej?

Korzyści związane z grupą docelową - Cube Group

Tworzenie grup docelowych i docieranie do nich z dedykowanym komunikatem niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim docieramy do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane naszą ofertą, więc jesteśmy w stanie efektywnie optymalizować wydawanie budżetu i generować jak najlepsze wyniki. Odpowiednia segmentacja i precyzyjne targetowanie kampanii reklamowych przynosi również korzyści wizerunkowe dla marki, gdyż odpowiadamy na konkretne zapotrzebowanie konsumentów oraz ich wątpliwości. Dzięki temu możemy budować zaufanie oraz poczucie troski.

Poniżej pochylimy się nad powyższymi aspektami w większym szczególe.

1. Maksymalna efektywność inwestycji

Bardzo częstym błędem w marketingu internetowym, który nie tylko frustruje użytkowników, ale również niekorzystnie wpływa na wyniki działań, jest docieranie do osób, które nie są zainteresowane naszą ofertą czy produktem. Z punktu widzenia marek i osób, które zajmują się prowadzeniem kampanii, tego typu błąd prowadzi do przepalania budżetu na wyświetlenia, które do niczego nie prowadzą. 

W prostych słowach: płacimy pieniądze, aby pokazywać się użytkownikom, którzy tego nie chcą.

Aby efektywnie inwestować w kampanie reklamowe oraz inne działania digital marketingowe podstawową kwestią jest dotarcie do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane ofertą. W ten sposób mamy duże szanse na to, że odbiorcy, którzy zobaczą naszą reklamę, skorzystają z oferty.

2. Lepsze wyniki i zaangażowanie użytkowników

Poprzez precyzyjne targetowanie działań możemy zapewnić sobie maksymalną możliwą efektywność przekazu. Stała optymalizacja grupy docelowej na podstawie osiąganych rezultatów pozwoli na generowanie ciągle lepszych wyników. Konsumenci z reguły mogą lepiej lub gorzej reagować na nasze komunikaty, z tego powodu bardzo ważne jest, aby regularnie sprawdzać wyniki naszych działań i optymalizować grupę odbiorców.

3. Nawiązywanie bliskiej relacji z potencjalnymi klientami

Konsumenci doceniają, jeśli marka dociera do nich z dopasowanym przekazem i adresuje ich zainteresowania czy aktualne potrzeby. Taka komunikacja poprawia relację między marką a konsumentem i buduje lojalność. Kluczowe jest, aby poprawnie zdefiniować potrzeby naszych potencjalnych klientów oraz dotrzeć do nich z jasnym i prostym komunikatem, który pozwoli im zainteresować się naszą ofertą.

4. Większy zaufanie klientów wobec marki

Komunikacja, która odpowiada na określone potrzeby klientów i adresuje atrakcyjne dla nich korzyści, sprawia wrażenie osobistej relacji z klientami i buduje zaufanie do marki. Pozytywna relacja z klientami i tworzenie. Bardzo dobry zabiegiem jest również proponowanie produktów czy usług, które nawiązują do historii zakupowej i specyfiki pojedynczych koszyków. W ten sposób klienci nie tylko dostają ofertę, która realnie może ich zainteresować, ale również czują bliskość relacji z marką.

PODSUMOWANIE
Targetowanie kampanii umożliwia nam docieranie jedynie do zainteresowanych odbiorców.
Analiza wyników i optymalizacja grupy docelowej to klucz do lepszych wyników.
Spersonalizowane komunikaty wzmacniają wizerunek marki oraz zaufanie klientów.

Jak określić grupę docelową?

Grupa docelowa -  Cube Group

Wiemy już, że identyfikacja grupy docelowej i tworzenie dedykowanej komunikacji niesie ze sobą szereg korzyści. Aby skutecznie określić grupę docelową, istnieje wiele kryteriów, które możemy wykorzystać, między innymi: kryteria geograficzne, językowe, demograficzne, psychograficzne czy behawioralne. Poniżej zobaczymy w większym szczególe, czym jest oraz jak określić grupę docelową klientów:

Kryteria geograficzne i językowe

Kryteria geograficzne mówią nam o tym, gdzie w danym momencie znajdują się użytkownicy, dzięki czemu możemy dotrzeć do nich z naszą kampanią i jednocześnie mieć pewność, że nie znajdują się w miejscu, które uniemożliwiałoby im skorzystanie z naszej usługi czy oferty. To kryterium jest szczególnie ważne w przypadku firm, które świadczą usługi w bardzo jasno określonej lokalizacji. 

Do kryteriów geograficznych możemy dołączyć kryteria językowe, które mówią nam o tym, w jakim języku dany użytkownik posługuje się na co dzień. Z pomocą przychodzą informacje na temat tego, w jakim języku dany użytkownik skonfigurował urządzenie bądź przeglądarkę. Połączenie tych dwóch kryteriów umożliwia nam dość nietypowe, ale bardzo skuteczne metody docierania do potencjalnych odbiorców:

Osoby zagraniczne w Polsce

Definiując język jako angielski bądź inny oraz lokalizację w Polsce możemy dotrzeć do osób z zagranicy, którzy aktualnie znajdują się w naszym kraju. Tak zdefiniowana grupa docelowa będzie szczególnie ważna w przypadku firm, które oferują produkty bądź usługi dla turystów czy obcokrajowców.

Polacy aktualnie przebywający za granicą

Możemy również targetować nasze działania do osób z Polski, które aktualnie przebywają za granicą w konkretnej lokalizacji. Taka przykładowa grupa docelowa będzie szczególnie skuteczna w przypadku biznesów, które swoją działalność prowadzą we współpracy z innymi krajami jak na przykład sklepy z produktami importowanymi czy biura podróży. 

Kryteria demograficzne 

Aspekty demograficzne mówią nam między innymi o tym, w jakim przedziale wiekowym powinny znajdować się osoby z naszej grupy docelowej, czy mają rodzinę, w jakim stanie majątkowym akurat się znajdują, jakie mają wykształcenie oraz rodzaj pracy wykonywanej na co dzień. Są to informacje, które skutecznie pomagają nam sprecyzować, na jakim etapie życia dana osoba się znajduje oraz na jakie bodźce życia codziennego może być podatna. 

Kryteria psychograficzne 

Kryteria psychograficzne pomagają nam określić, w jaki sposób osoby z naszej grupy docelowej spędzają czas wolny oraz jakie mają zainteresowania. Zainteresowania potencjalnych klientów powinny być jak najbardziej zbliżone do naszej oferty czy do tematyki witryny, którą promujemy. Istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo, że użytkownik zareaguje na naszą kampanię oraz wykaże zainteresowanie naszą witryną. 

Kryteria behawioralne

Precyzyjne zdefiniowanie zachowań potencjalnej grupy odbiorców oraz tego, jak konsumują treści w internecie, jest szczególnie ważne, niezależnie od prowadzonej działalności czy promowanej oferty.

Aby skutecznie realizować działania marketingowe, powinniśmy docierać do osób, które wykazują takie zachowania w internecie, jakich oczekujemy. Jeżeli naszym celem jest sprzedaż produktu, najlepsza będzie komunikacja kierowana do osób, które aktywnie dokonują zakupów w internecie. Z drugiej strony, jeżeli naszym celem jest budowanie wizerunku marki czy zaangażowanie użytkowników na stronie, powinniśmy dotrzeć do osób, które aktywnie reagują na treści oraz często wchodzą w proponowane zakładki.

GRUPA DOCELOWA PRZYKŁAD
Kryteria geograficzne i językowe:Osoby mieszkające w Polsce, w miastach powyżej 100 tys. mieszańców oraz posługujące się językiem polskim.
Kryteria demograficzne: Mężczyźni i Kobiety w wieku 30-55 lat, pracownicy umysłowi/przedsiębiorcy, wykształcenie wyższe, z dochodem powyżej 10 tys. złotych brutto.
Kryteria psychograficzne:Osoby aktywnie spędzające czas ze znajomymi, dobrze odnajdujące się w środowisku znajomych i nielubiące przebywać samemu. Mają wiele hobby i chętnie uczą się nowych rzeczy. Lubią często podróżować i doświadczać nowych wrażeń.
Kryteria behawioralne:
Osoby, które często korzystają z internetu, są na bieżąco z trendami w Social Mediach i chętnie dowiadują się nowych rzeczy. Gdy czegoś nie wiedzą, najczęściej sięgają po telefon i szukają odpowiedzi w internecie. Często kupują przez internet.

Grupa docelowa a persona

Doskonałym narzędziem do tego, aby podsumować wnioski po analizie powyższych kryteriów, jest stworzenie persony. Persona to nic innego jak całościowy opis potencjalnego klienta z uwzględnieniem wszystkich jego cech. Mówiąc wprost, wyobraźmy sobie, kim jest osoba zainteresowana naszą ofertą, czym się zajmuje, interesuje, dlaczego powinna skorzystać z naszej oferty. Bardzo przydatną rzeczą przy tworzeniu person jest zadanie sobie następujących pytań: 

Na tej podstawie będziemy w stanie określić jej potrzeby i zaadresować je w działaniach komunikacyjnych. Czasami może być ciężko rozróżnić grupę docelową od persony, zobaczmy więc jakie są najważniejsze różnice oraz jakie aspekty charakteryzuje obie grupy:

GRUPA DOCELOWAPERSONA
Grupę docelową określamy do celów mediowych oraz analitycznych tak, aby precyzyjnie targetować nasze działania i segmentować użytkowników.Personę definiujemy dla celów komunikacyjnych, aby wiedzieć jakie aspekty podkreślać w komunikacji oraz na co zwrócić uwagę.
Grupę docelową możemy w prosty sposób wykorzystać i zaimplementować w panelach reklamowych.Grup docelowych w postaci person nie możemy implementować w systemach reklamowych ze względu na złożoność aspektów, które bierzemy pod uwagę.
ASPEKTY, KTÓRE BIERZEMY POD UWAGĘ:
lokalizacja, język, demografia (zamożność, dzietność itp.), zachowania w internecie, konkretne zainteresowania.
ASPEKTY, KTÓRE BIERZEMY POD UWAGĘ:
opinia na temat marki, problemy związane z produktem, indywidualne bariery zakupowe, styl życia oraz przebieg dnia.

Grupa docelowa kampanii reklamowej a sklepu internetowego

Pierwszym krokiem przy tworzeniu sklepu internetowego, tak jak przy planowaniu kampanii reklamowej, powinno być określenie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć z naszą treścią. 

Grupa docelowa dla sklepu internetowego będzie nieco inna niż ta wykorzystana w reklamach. Głównie jest to spowodowane tym, że w przypadku grupy docelowej kampanii reklamowej mamy nieco inne oczekiwania w stosunku do odbiorców. W momencie, gdy użytkownik widzi naszą reklamę, oczekujemy, że zainteresuje się na tyle, aby zechciał kliknąć oraz przejść na naszą stronę. 

Dla sklepów internetowych sprawa wygląda nieco inaczej, ponieważ użytkownik już znajduje się na naszej stronie, jego ścieżka do konwersji oraz możliwe scenariusze zachowań są znacznie bardziej złożone. 

Kolejnym aspektem oraz wyróżnikiem obu grup docelowych są dostępne narzędzia i ich możliwości analityczne. W przypadku kampanii reklamowej korzystamy z dedykowanych narzędzi oraz ustawień, które się w nich znajdują. Jednocześnie zdajemy się na algorytmy oraz rozwiązania analityczne, które pozwalają dotrzeć do użytkowników na podstawie ich zachowań w internecie — rozwiązania, do których nie mamy bezpośredniego dostępu. Jeżeli chodzi o sklepy internetowe, dostępne narzędzia typu Google Analytics oraz Hotjar pozwalają precyzyjnie zdefiniować użytkowników na podstawie ich zachowań na naszej stronie, oraz innych aspektów socjo-demograficznych. Dzięki tym narzędziom mamy bezpośredni dostęp do danych, więc możliwości obróbki i analizy są znacznie szersze.

PODSUMOWANIE
Wcześniej zdefiniowane kryteria pozwolą nam efektywnie określić grupy docelowe.
Najczęściej używane kryteria to: geograficzne i językowe, demograficzne, behawioralne oraz psychograficzne.
Budowanie person jest doskonałym sposobem na tworzenie profili grupy docelowych.

Analiza i optymalizacja grupy docelowej

Gdy mamy już opis grupy docelowej i wykorzystujemy ją do działań komunikacyjnych, przychodzi czas na analizę i optymalizację. Ludzie mogą reagować na naszą komunikację na różne sposoby, bardziej lub mniej skutecznie. 

Dlatego właśnie ciągła analiza wyników kampanii reklamowych czy działań digitalowych w kontekście różnych grup docelowych i ich efektywności jest tak ważna. Biorąc pod uwagę szereg współczynników, jesteśmy w stanie określić bardziej bądź mniej skuteczne grupy użytkowników i wprowadzać zmiany w kampanii tak, aby realizować nasze cele w najbardziej efektywny sposób.

Jak często powinniśmy analizować wyniki? 

W zależności od kampanii reklamowej oraz prowadzonych działań najlepiej monitorować wyniki co tydzień jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu. Taka częstotliwość pozwoli nam w odpowiednim momencie dochodzić do decyzji dotyczących naszych działań oraz skutecznie wprowadzać zmiany w kampaniach. 

Zbyt częste analizowanie wyników nie przyniesie nam jakościowych informacji na temat naszych reklam. Niezależnie od narzędzia, z którego korzystamy, po wprowadzeniu zmian do systemów, działające algorytmy będą potrzebować czasu, aby dostosować parametry kampanii oraz zebrać wartościowe dane. Zbyt częste zmiany parametrów doprowadzą do tego, że nigdy nie uzyskamy wiarygodnych informacji, a algorytmy nie będą w stanie się rozkręcić.

Z drugiej strony zbyt rzadkie analizowanie kampanii prowadzi do nieefektywnego wydawania budżetu i gorszych wyników. Jeżeli istnieją grupy docelowe klientów, które nie reagują na nasze komunikaty, pojawia się problem przepalania budżetu. Musimy być w stanie odpowiednio szybko je zidentyfikować i zareagować przenosząc budżet na inne grupy docelowe albo wprowadzając zmiany.

PODSUMOWANIE
Efektywność grup docelowych najlepiej analizować raz w tygodniu oraz nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Grupa docelowa dla kampanii reklamowej będzie nieco inna niż dla sklepu internetowego.
Ścieżka zakupowa oraz zachowania użytkowników są o wiele bardziej złożone w sklepach internetowych niż w reklamach.

Sprawdzone narzędzia do określania grupy docelowej

Narzędzia do określania grupy docelowej - Cube Group

Mamy aktualnie do dyspozycji wiele narzędzi, które posłużą nam do analizy użytkowników. Dzięki tym narzędziom jesteśmy w stanie, w prosty sposób, dowiedzieć się wszystkiego o naszych aktualnych klientach. Poniżej zgłębimy najważniejsze z nich oraz kilka sprawdzonych metod, które pozwolą nam analizować naszą potencjalną grupę odbiorców:

1. Google Analytics

Najważniejszym i jednocześnie najpopularniejszym narzędziem do analizy użytkowników na naszej stronie www jest Google Analytics. Odpowiednio skonfigurowane, nie tylko pozwala sprawdzić, jak użytkownicy zachowują się na naszej stronie, ich dane demograficzne,  jak wygląda ich ścieżka konwersji, ale również  pozwala sprawdzić, skąd pochodzą użytkownicy

Możemy w prosty sposób tworzyć clustry i łączyć informacje, aby weryfikować poszczególne parametry w określonym kontekście. Możemy na przykład: porównywać jak zachowują się osoby wchodzące na naszą stronę przez Social Media, przez kampanie reklamowe, mailing czy bezpośrednio wpisując nasz adres url do przeglądarki. 

Dodatkowo możemy zweryfikować, jak zachowują się użytkownicy na poszczególnych urządzeniach (np. mobile lub desktop) czy też w poszczególnych sekcjach strony. Wszystkie informacje dostępne z panelu, jeżeli odpowiednio przeanalizowane, potrafią odpowiedzieć na wiele pytań i dostarczyć mnóstwo informacji o naszych użytkownikach.

2. Facebook Ads manager

Panel reklamowy Facebook Ads Manager pozwala w precyzyjny sposób określić grupę docelową na podstawie danych demograficznych, zainteresowań użytkowników oraz danych behawioralnych, jak zaangażowanie w treści reklamowe, czy zachowania zakupowe. 

Po zdefiniowaniu naszej wymarzonej grupy docelowej na podstawie dostępnych zmiennych, pojawia nam się widok pokazujący estymowaną wielkość takiej grupy oraz podstawowe informacje na jej temat. W ten sposób możemy testować różne konfiguracje i dojść do odpowiedniej grupy docelowej.

Na rynku dostępne są również inne panele reklamowe, które umożliwiają takie estymowanie wielkości grupy docelowej – najpopularniejsze to: TikTok, Youtube Studio oraz Google Display Planner.

3. Google Display Planner

Google Display planner jest kolejnym narzędziem, który pomaga nam określać wielkość grup docelowych na podstawie dostępnych zmiennych. To narzędzie jest szczególnie przydatne w momencie, gdy nasza strona jest stosunkowo młoda i nie przyciąga jeszcze pokaźnej grupy użytkowników. 

Dzięki Google Display Planner jesteśmy w stanie podejrzeć zainteresowania oraz podstawowe dane demograficzne użytkowników, którzy odwiedzają strony naszej konkurencji. Wystarczy, że wpiszemy adres strony, którą chcemy prześledzić pod tym kątem i mamy dostęp do bardzo ciekawych danych, które mogą nam pomóc w określaniu naszej idealnej grupy docelowej. 

Co ważne strony, które chcemy prześledzić, muszą być częścią sieci reklamowej Google.

4. Webankieta

W momencie, gdy mamy już solidną bazę użytkowników, którzy regularnie odwiedzają naszą stronę, tworzenie dedykowanych ankiet jest doskonałym narzędziem, aby jeszcze lepiej poznać naszych użytkowników oraz ich potrzeby. 

Narzędzie Webankieta umożliwia wdrożenie krótkich i przyjaznych formularzy na naszej stronie internetowej, dzięki którym możemy zadać określone przez nas pytanie w trakcie, gdy użytkownik jeszcze jest na naszej stronie. 

Bardzo dobrą praktyką jest sprawdzenie, jakie elementy naszej strony są najbardziej problematyczne (możemy wykorzystać między innymi heatmapy od Hotjar) i w momencie dotarcia do tego elementu przez użytkowników zadać im pytanie albo poprosić o ocenę.

5. Similarweb

Narzędzie Similarweb udostępnia nam szereg informacji na temat stron internetowych  konkurencji. Możemy między innymi przejrzeć, z jakiego urządzenia użytkownicy korzystają, jakie kanały przyciągają ruch na stronie, dane demograficzne, ale również zainteresowania.

Płatna wersja narzędzie umożliwia również sprawdzenie jakich słów kluczowych używają użytkownicy przed trafienie na stronę oraz wiele innych informacji.

PODSUMOWANIE
Google Analytics pozwala nam zobaczyć, jak użytkownicy zachowują się na stronie oraz które kanały pozyskują najbardziej zaangażowany ruch na stronę.
Social media jest doskonały miejscem aby poznać bariery zakupowe, wątpliwości oraz obawy potencjalnych klientów.
Dzięki ankietom możemy w sposób bezpośredni zapytać klientów o opinię czy dodatkowe informacje.

Jak dotrzeć do naszej grupy docelowej ?

Najprostszym sposobem, aby efektywnie dotrzeć do naszej grupy docelowej, jest skorzystanie z parametrów dostępnych w panelach reklamowych. Korzystając z takich rozwiązań, mamy pewność, że nasz komunikat dotrze do odpowiednich osób. Jeżeli istnieją grupy klientów, które są szczególnie aktywne na naszym sklepie, możemy również targetować działania komunikacyjne do grupy podobnych odbiorców na podstawie tych istniejących. 

Wybierz odpowiedni cel kampanii

Wybierając odpowiednio cel kampanii w momencie ustawiania parametrów w systemach, możemy skutecznie podpowiedzieć algorytmom, czego oczekujemy od użytkowników, którzy zobaczą naszą reklamę. 

System w ten sposób odpowiednio dopasuje odbiorców do stopnia zaangażowania. Jeżeli naszym celem jest sprzedaż, ustawiając cel kampanii na realizację zdarzenia sprzedaży, mamy pewność, że systemy pokażą nasze reklamy w pierwszej kolejności użytkownikom, którzy są podatni na treści, które widzą i kupią produkty w internecie. Jeżeli natomiast naszym celem jest ruch na stronie, systemy pokażą naszą reklamę osobom, które często klikają w reklamy i przechodzą na strony reklamodawcy.

Stosuj remarketing 

Bardzo skuteczną metodą docierania do osób, które miały już styczność z naszą ofertą czy marką jest remarketing.  Taka strategia targetowania bazuje na zachowaniu użytkowników na naszej stronie i realizacji poszczególnych zdarzeń konwersji. Sami decydujemy jakie zdarzenia chcemy wziąć pod uwagę i gdzie chcemy je zaimplementować na stronie. Możemy na przykład wpiąć kody śledzący na poszczególne przyciski na stronie, przejścia na określone strony, czas spędzony na stronie czy głębokość scrolla. 

Najczęściej wykorzystywana strategia remarketingowa to docieranie do osób, które porzucili koszyk, czy użytkownicy, którzy dodali produkt do koszyka (zrealizowali zdarzenie konwersji), ale nie zrealizowali tego zamówienia. W ten sposób jesteśmy w stanie dostosować komunikaty jedynie do tej grupy odbiorców i zarazem mieć pewność, że dotrzemy jedynie do takich osób. 

Wykorzystuj targetowanie na podstawie grup lookalike

Targetowanie na podstawie grup lookalike pozwala nam wykorzystywać osoby, które skorzystały z naszej oferty do tego, aby skutecznie pozyskiwać nowych klientów. Ustawiając grupę docelową na lookalike w panelu reklamowym, system wyciąga dane dotyczące osób, które skorzystały z oferty, tworzy profil grupy docelowej i dociera z komunikacją do podobnych użytkowników, biorąc pod uwagę ich charakterystykę oraz zachowania w internecie. Taka strategia targetowania jest szczególnie ważna, jeżeli chcemy efektywnie pozyskiwać nowych klientów.

PODSUMOWANIE
Możemy w prosty sposób targetować nasze działania dzięki parametrom dostępnym w narzędziach i panelach reklamowych.
Cel kampanii pozwala dotrzeć do mniej lub bardziej zaangażowanych grup odbiorców.
Remarketing umożliwia targetowanie działań do osób, które wykonały określone zdarzenia na stronie i które mniej lub bardziej zapoznały się z ofertą.
Lookalike pozwala nam wykorzystywać wcześniejszych klientów do pozyskiwania nowych klientów.

Podsumowanie

Poprawnie zdefiniowana grupa docelowa, później użyta w działaniach marketingowych, pozytywnie wpływa na wyniki naszych działań marketingowych oraz rozwój naszego biznesu. Niezależnie od tego, czy naszym celem jest skuteczne generowanie sprzedaży w kampaniach reklamowych, optymalizacja konwersji na naszym sklepie eCommerce czy poprawa relacji z klientami, precyzyjne targetowanie pozytywnie wpłynie na ich realizację. Strategia komunikacji, która odpowiada na zapotrzebowania jasno określonej grupy odbiorców, nie tylko gwarantuje wysokie zaangażowanie w trakcie kampanii, ale również wysoką konwersję na stronie.

Do określenia grupy docelowej możemy wykorzystać szereg kryteriów, które pomogą nam odróżnić od siebie użytkowników i zebrać w grupy. Najważniejsze z nich to kryteria: geograficzne, demograficzne, językowe, psychograficzne, behawioralne.

Za pomocą dostępnych narzędzi, takich jak Meta Business Center, Google Analytics, Google Ads czy innych, mamy dostęp do dużej ilości danych na temat skuteczności naszej komunikacji w kontekście różnych grup docelowych. Bardzo dobrą praktyką jest kreatywne wykorzystanie kryteriów oraz testowanie różnych grup docelowych. Dzięki temu możemy na bieżąco dochodzić do skutecznych rozwiązań i w krótkim czasie zdefiniować najskuteczniejszą grupę odbiorców.

Marco Żelazowski

Marco Żelazowski

Digital Strategy Specialist

Z Digital Marketingiem związany od 2019. Swoją przygodę z marketingiem zaczynał od pracy w zespole eCommerce Strategy przy projektowaniu i optymalizacji UX witryn eCommerce oraz contentu na platformach marketplace. Pracował również w firmie Oriflame przy opracowywaniu wszystkich działań digital marketingowych, po czym od kwietnia 2021 podjął się pracy w domu mediowym przy planowaniu i zakupie mediów digital. Od lipca 2022 jest częścią zespołu Digital Strategy w Cube Group.